خبرگزاری کار ایران

نشست بررسی آیین‌نامه استخدام و ارتقای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۱۳۶

نشست بررسی آیین ارتقای اعضای هیئت‌علمی و استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای، با حضور باقری قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، اعضای هیئت‌امنای دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جمعی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، باقری در این نشست اظهار داشت: معتقدم یکی از مهم‌ترین موضوعات و مباحثی که بایستی درخصوص دانشگاه فنی و حرفه‌ای موردتوجه قرار گیرد این است که این دانشگاه از سال ۱۳۹۰ به مجموعه دانشگاه‌های وزارت علوم انتقال پیداکرده و نباید در مسائل آموزشی و پژوهشی با مدل دانشگاه‌های نظری کشور که ماهیت و محور فعالیت آن‌ها با این مجموعه فرق دارد مقایسه شود.

وی افزود: طی دو سال اخیر در دانشگاه درخصوص توجه به ارتقای اساتید، تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، بروزرسانی برنامه‌های درسی فعالیت‌های مهمی صورت گرفته ولی اعتقاد دارم اگر دستورالعمل و آئین‌نامه‌های مختص دانشگاه فنی و حرفه‌ای با محوریت مأموریت آن تعریف شود.

قائم مقام وزیر علوم بیان داشت: در کشور یک آئین‌نامه استخدامی برای اعضای هیئت‌علمی داریم که شامل رتبه‌های مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام است و به نظر می‌آید آئین‌نامه مذکور با ماهیت فعالیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای همخوانی ندارد لذا اعضای هیئت‌علمی که جذب می‌شوند با آئین‌نامه کنونی بالاخص در بحث ارتقا دچار مشکل خواهند شد. بنابراین باید نظام هیئت‌علمی مختص دانشگاه فنی و حرفه‌ای با محورهای نحوه استخدام، شاخص‌های مرتبه هیئت‌علمی، بازآموزی و آموزش‌های ضمن خدمت و درمجموع ارتقای اساتید در نظر گرفته شود.

رئیس مرکز هیئت‌امنای وزارت علوم، با عنوان اینکه در این نشست چارچوب‌های استخدامی و ارتقای اعضای هیئت‌علمی و اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای بررسی می‌شود تا به امید خدا با تلاش مسئولان دانشگاه تا چند ماه آینده بتوانیم آئین‌نامه جدیدی با اهداف، ویژگی‌ها و شرایط خاص دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنظیم کنیم.

وی در پایان با عنوان اینکه در مرحله نخست بایستی کارگروه‌های تخصصی برای ترسیم فعالیت‌ها با مشارکت حاضران این نشست شکل گیرد اظهار داشت: در این نشست‌ها قرار نیست آئین‌نامه استخدامی و ارتقا استخراج شود بلکه بنا داریم با استفاده از خرد جمعی و تجربیات اساتید حاضر، مفاهیم لازم را تعریف کنیم و سپس در ضوابط و آئین‌نامه‌ها استفاده گردد.

دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این نشست با اشاره به اینکه محوریت این نشست بررسی راهکارهای ارتقا و استخدام اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه است اظهار داشت: تدوین آئین‌نامه‌ای منسجم و بومی مختص اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از موضوعات و برنامه‌های اصلی دانشگاه است و باید آئین‌نامه ارتقای استادان در آموزش‌های مهارتی متفاوت از سایر دانشگاه‌ها باشد.

وی توضیح داد: این دانشگاه در سراسر کشور دارای ۱۷۶ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای (۵۳ مرکز مختص دختران و ۱۲۳ مرکز به پسران) در ۱۱۱ شهر با بیش از ۲۰۰ هزار دانشج و،۱۱۰ رشته کاردانی ،۶۰ رشته کارشناسی ناپیوسته و ۷ رشته کارشناسی پیوسته از سال ۹۷ در راستای اجرای بند (ب) ماده ۶۵ و۶۶ قانون برنامه ششم توسعه، مجوز شورای مستقل برنامه‌ریزی آموزشی را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باهدف سیاست‌گذاری منسجم در برنامه‌ریزی درسی برای توسعه هدفمند آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای و به‌منظور رفع نیازهای اولویت‌دار مهارتی کشور بر مبنای مطالعات آمایشی اخذ کرد و بحمدالله در مدتی کمتر از یک‌سال تعداد ۴۱ برنامه درسی آموزشی کاردانی پیوسته بروزرسانی شد و دانشجویان ورودی جدید با این برنامه‌های درسی جدید شروع به تحصیل خواهند کرد.

صالحی عمران از ایجاد دوره‌های کاردانی جدید در رشته‌های حمل‌ونقل، معماری داخلی، مکاترونیک و فتوگرافیک برای آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور خبر داد و افزود: در راستای مأموریت‌های تعریف‌شده دانشگاه در جهت کارآفرینی و اشتغال جوانان و موافقت دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۴دوره کاردانی با ۳۸ رشته محل جدید ایجاد و در دفترچه آزمون کاردانی نظام جدید سال تحصیلی ۹۹-۹۸ سازمان سنجش آموزش کشور لحاظ گردید.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد در حال حاضر در دانشکده و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور حدود ۲۰۰۰ کارگاه و آزمایشگاه فعال داریم که این فضاها محیط عملی خوبی را برای پرورش استعدادهای و آموزش مهارت‌های فردی ایجاد کرده است.

صالحی عمران گزارشی از تعداد اعضای هیئت‌علمی و کادر آموزشی دانشگاه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۳۴۹ هنرآموز، دبیر و مدرس و ۳۹۴ عضو هیئت‌علمی تطبیق یافته و ۱۴۱ عضو هیئت‌علمی آموزشی کادر آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند.

وی با اعلام اینکه جذب اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه مانند تمام دانشگاه‌ها از طریق سایت جذب اعضای هیئت‌علمی وزارت علوم صورت گرفته و از سال ۹۴ تا ۹۶ مجموعاً ۹۰ نفر کارشناسی ارشد و ۵۱ نفر دکتری حائز شرایط بوده‌اند که به کار گرفته شده‌اند گفت: تعداد ۳۱ نفر هم از فرصت بورسیه وزارت علوم به هیئت اجرایی جذب دانشگاه معرفی شدند که از این تعداد ۲۱ نفر در مراحل استعلام و تحقیقات صلاحیت‌های عمومی قرار دارند که بعد از اعلام نتایج جذب دانشگاه خواهند شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ابراز نگرانی از تعداد اعضای هیئت‌علمی و مدرسان نسبت به دانشجو اعلام کرد شاخص نسبت دانشجو به استاد شرایط مناسبی ندارد و این هم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی دانشگاه می‌باشد این در شرایطی است که تعداد ۲۰ هزار نفر استاد مدعو مسئولیت عمده آموزشی دانشجویان را در سراسر کشور بر عهده دارند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های خوب دانشگاه بازنگری و آماده‌سازی آئین‌نامه صلاحیت‌های مدرسان بود که اساتید مدعو بایستی طبق ضوابط و مقررات تدوین‌شده امتیازات لازم را جهت تدریس در دانشگاه کسب و کد مدرسی دریافت می‌کردند.

صالحی عمران با عنوان اینکه مطالبی که ذکر شد آمار و اطلاعات موجود کادر آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در شرایط کنونی است و این سوال پیش می‌آید آیا با تعداد زیاد دانشجویان و ضعف موجود در کادر آموزشی و هیئت‌علمی آئین‌نامه استخدام جداگانه‌ای از سایر دانشگاه‌ها برای این مرکز علمی و مهارتی نباید تدوین گردد؟ با اشاره بر تجربیات بین‌المللی سیستم‌های آموزشی مهارتی و فنی و حرفه‌ای در دنیا بیان داشت: آموزش‌های مهارتی در جوامع مختلف دنیا از جایگاه بالایی برخوردار است چراکه از محورهای اصلی توسعه پایدار به شمار می‌رود.

وی افزود: بامطالعه‌ای که بر اساس کلیدی‌ترین چالش‌های آموزش‌های مهارتی در دنیا داشتم؛ بزرگ‌ترین دغدغه و برنامه مؤسسات آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی در کشورهای پیشرفته، همکاری نزدیک با شرکای صنعتی و تجاری است لذا اگر قرار است دانشگاه فنی و حرفه‌ای در راستای مأموریت تعریف‌شده کار کند حتماً باید همکاری دوجانبه با صنایع و بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد.

صالحی عمران با اشاره بر شاخص‌های شایستگی اساتید در کشورهای پیشرفته اذعان داشت: اساساً یک مدرس فنی و حرفه‌ای ضمن مهارت‌های تدریس، بایستی شایستگی‌های عمومی را هم دارا باشد که در همین راستا باید الگویی برای دانشگاه‌های مهارتی ترسیم شود.

وی بیان کرد: یونسکو در گزارشی پیشنهاداتی را برای استخدام و آموزش اساتید مهارتی منتشر کرده است که نکات ذکرشده در آن برای معلمان (teachers)، مربیان (trainers)، آموزشگر (instructors)، منتورها (mentors)، تکنسین‌ها (technicians ) و .... که نقش‌ها ، وضعیت و وظایف آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و همگی به‌عنوان کارکنان حرفه‌ای شاغل در مراکز و دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای شناخته می‌شوند، قابل استفاده است. این اصطلاحات و نام‌گذاری‌ها در سیستم‌های ملی TVET مختلف، متفاوت است.

گفتنی است در پایان دکتر صالحی عمران به برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و وظایف و حقوق اساتید مهارتی و نحوه ارتقای این اساتید در کشورهای مختلف ازجمله، ویتنام، بریتانیا، فیلیپین، آلمان و ساموا اشاره کرد و از حاضران در نشست درخواست کرد تا نگاه ویژه‌ای به آموزش‌های مهارتی در کشور داشته باشند تا با استفاده از خرد جمعی و تدوین آئین‌نامه‌های ارتقای اساتید مختص دانشگاه فنی و حرفه‌ای این مرکز علمی و مهارتی بتواند در مسیر تحقق اهداف خود گام بردارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز