خبرگزاری کار ایران

پیروز حناچی مطرح کرد:

هفته تهران فرصتی برای یادآوری گذشته و دارایی‌های قدیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۹۸۷

شهردار تهران گفت: هفته تهران فرصتی است برای اینکه یادآوری کنیم چه در گذشته داشته‌ایم و اینکه ترسیم کنیم چه آینده‌ای باید داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ پیروز حناچی با عرض خیرمقدم به سفرا خارجی که در مراسم گرامیداشت روز تهران حضور داشتند، گفت: کاخ گلستان اثر ثبت جهانی تهران است. نوروز ۱۱۰۵ آقا محمدخان قاجار در این مکان تاج‌گذاری کرد و تهران را پایتخت اعلام کرد.

شهردار تهران گفت: ما در حد شمالی حصار صفوی قرار داریم و کنار محلات تاریخی دوران صفوی نظیر عودلاجان و بازار تهران قرار گرفته‌ایم.

حناچی خاطرنشان کرد: در دوره پهلوی اول خیابان‌های زیادی از این محله گذر کردند و این اتفاق شبیه همان چیزی بود که در پاریس رخ داده بود.

وی ادامه داد: اولین خیابان تهران لاله‌زار است و قدیمی‌ترین آن هم هست اما این خیابان‌هایی که کنار گلستان کشیده شدند اولین آثار دوره تجددگرایی در تهران است.

شهردار تهران افزود: جای جای این محدوده می‌توان خاطرات دوران چند صد ساله تهران را جستجو کرد برای مثال همین نزدیکی میدان ارگ تهران و تکیه دولت را شاهدیم. همین محدوده‌ای که نشسته‌اید نورزوها سلام نوروزی داده می‌شده و پشت سرتان توپی وجود داشته که مردم به این توپ و شلیک آن اعتقاد داشتند.

وی تصریح کرد: با شناخت مسیر خانه پدری می‌شود حس تعلق به مکان ایجاد کرد و این یکی از کلید واژه‌های معماری امروز جهان است. ما شاید خیلی جاها نرفته باشیم اما وقتی می‌رویم دل‌مان نمی‌خواهد از آن بیرون بیاییم و این نتیجه توجه به روح معماری است.

شهردار تهران گفت: البته وقایع تلخی هم در این کاخ رخ داده و برخی پادشاهان برای خنک‌شدن دل‌شان بقایای استخوان‌های پادشاهان قبلی را دفن کردند. معتقدم همه آنچه پادشاهان قاجار انجام دادند بد نبوده برای مثال امروز گنجینه‌ای از عکس‌های قدیمی داریم که به‌واسطه عکاسخانه دوره قاجار ثبت شده است.

وی همچنین گفت: چند متر آن طرف‌تر بازار تهران را داریم که قلب اقتصاد تهران است و هنوز هم قلب اقتصادی ایران و تهران اینجا می‌تپد. شاید بازار استانبول آراسته‌تر از بازار تهران باشد اما حتما زنده‌تر از بازار تهران نیست و بازار تهران شاید فرسوده‌تر باشد اما زنده‌تر است. از قهوه‌خانه دویست ساله در کنجی از بازار تا قبر لطفعلی‌خان زند همه باعث شده تا بازار تهران غنی‌تر باشد.

شهردارتهران خاطرنشان کرد: بازاریان تهران شبکه اجتماعی داشتند که نمی‌گذاشتند کسی از کسبه زمین بخورد یا ورشکست شود و امروز هم همین شبکه را حفظ کرده‌اند و این یعنی اینکه پول همه ارزش بازار نبوده است.

حناچی گفت: هفته تهران فرصتی است برای اینکه یادآوری کنیم چه در گذشته داشته‌ایم و اینکه ترسیم کنیم چه آینده‌ای باید داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز