خبرگزاری کار ایران

مهدی کشمیری:

اثربخشی اجتماعی باید دغدغه جدی دانشگاهیان باشد

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۸۵۹

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم تاکید کرد که اثربخشی اجتماعی باید دغدغه جدی دانشگاهیان باشد.

به گزارش ایلنا، مهدی کشمیری در مراسم عقد تفاهم نامه ایجاد و راه اندازی مراکز رشد دانشگاه فنی و حرفه‌ای که در محل سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد، گفت: در گذشته پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق پژوهش و فناوری اختصاص یافته که با روی کار آمدن هیئت عامل جدید این رقم به ۳۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است همچنین هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای تاسیس صندوق‌های نوآوری کوچک اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه بحث نوآوری، توسعه فناوری و کارآفرینی در وزارت علوم بحث جدی است و ما در سیاست‌های این وزارتخانه این برداشت را داریم که دیگر نمی‌توانیم بگوییم که باید دانشجو تربیت کنیم، اما نسبت به ادامه راه دانشجو مسئولیت نداریم، تصریح کرد: اگرچه وزارت علوم نسبت به ایجاد اشتغال وظیفه‌ای ندارد، اما به نظر من زمان این ادبیات گذشته است پس باید به طور جدی بار مسئولیت و دغدغه ادامه راه دانشجویان را داشته باشیم.

اثربخشی اجتماعی باید دغدغه جدی دانشگاهیان باشد

کشمیری با تاکید بر اینکه اثربخشی اجتماعی باید دغدغه جدی دانشگاهیان باشد، افزود: حوزه فناوری، ارتباط با صنعت، مهارت افزایی، تربیت و اخلاق و همچنین تزریق امید به دانشجویان از دغدغه‌های ما هستند.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم تصریح کرد: فارغ التحصیلان دانشگاه ام آی تی ۳۰ هزار کمپانی راه اندازی کرده اند و ۲۰۰ هزار میلیارد دلار گردش مالی استیناف شرکت‌های این دانشگاه بوده، گفت: این ادبیات یک دانشگاه کارآفرین است. معتقدم ما نیز باید عناصر مکمل را فراهم کنیم و مسیر دانشگاه‌ها را در این حوزه اعتلا ببخشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به دانشگاه ارزش‌های افزوده جدی بدهیم، تصریح کرد: امروز تکلیف ما حضور جدی در موضوعات اجتماعی و گره گشایی از معضلات اجتماعی است و ورود به این حیطه نیز سازوکار خود را می‌طلبد که مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری همه از این منظر فعالیت می‌کنند.

کشمیری اظهار کرد: اگر بپذیریم که سرچشمه نوآوری دانشگاه‌ است؛ بنابراین ریشه اصلی نوآوری این است که باید زیرساخت‌ها را در محیط دانشگاه فراهم کنیم. در هر حال بحث جدی ما این است که دانشگاه‌ها به این فضا نگاه جدی داشته باشند و سرمایه‌های خود را بسیج کنند.

اساتید نسبت به نقش چاپ مقالات آی اس آی در ارتقا گلایه دارند

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم به گلایه اعضای هیئت علمی نسبت به آئین نامه ارتقای اساتید اشاره کرد و افزود: اساتید نسبت به نقش چاپ مقالات آی اس آی در ارتقا گلایه دارند که بنده نیز معتقدم روح این بحث درست است بنابراین ما باید یک نگاه عمیق به ارتقای اعضای هیئت علمی داشته باشیم، اما اگر در این حوزه گناه اصلی بر گردن آئین نامه ارتقا است بخشی از آن نیز متوجه مسئولان دانشگاه و بخشی هم متوجه اعضای هیئت علمی است.

وی بیان کرد: اگر محور کار استادی پژوهش علمی است باید بگوییم که این استاد برای ارتقا باید مقاله آی اس آی چاپ کرده باشد، اما اگر استادی اثربخشی خود را در مسیر دیگری می‌بیند باید برای ارتقای او مثلا به چاپ چهار مقاله آی اس آی اکتفا کنیم و این موضوع در اختیار هیئت ممیز دانشگاه است، اما سوال این است که چه کسی گفته همه ما باید با استادی از دنیا برویم ما می‌توانیم از خیر استادی بگذریم و اثربخشی خود را در مسیر دیگری غیر از چاپ مقاله آی اس آی بالا ببریم.

کشمیری با اشاره به اینکه نگاه ما در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری عمدتا به دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی محور و پژوهش محور بوده و امروز به تجربه راه اندازی مراکز رشد در دانشگاه‌های مهارتی نیاز داریم، اظهار کرد: در جلسه‌ای که در صندوق نوآوری و شکوفایی با موضوع اختصاص تسهیلات اشتغال برگزار شد، بنده متوجه شدم که این تسهیلات فقط برای افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر اختصاص یافته که بنده گفتم چرا باید دارندگان مدرک کاردانی را از دریافت این تسهیلات خط بزنیم در حالی که نیاز امروز کشور به اپراتور خوب و دارندگان مدرک کاردانی است.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای جایگاه بالایی در نظام آموزشی کشور دارد، تصریح کرد: امیدواریم که با راه اندازی مراکز رشد دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حوزه کارآفرینی موفق عمل کند.

وی اظهار کرد: رویکرد جدید ما در معاونت پژوهش و فناوری این است که غول مجوز برای فعالیت مراکز رشد را رها کنیم و اجازه دهیم این مراکز متناسب با ظرفیت‌ها و سیاست گذاری‌ها فعالیت کنند.

کشمیری با اشاره به صدور مجوز برای ۱۵ مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: اگر این مراکز دارای عملکرد موفقی باشند امیدواریم تا سال آینده برخلاف پیش بینی صورت گرفته تعداد مراکز جدید از ۲۲ مرکز فراتر برود.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه فعالیت مراکز رشد حرفه‌ای است و این فعالیت‌ها مقتضیات خود را می‌طلبد؛ لذا باید متقضیات فعالیت در این حوزه را بشناسیم، اظهار کرد: اگر بخش خصوصی متوجه ضعف مراکز رشد شود بلافاصله ما را ترک خواهند کرد و مراکز رشد به یک مجموعه مرده تبدیل می‌شوند که در این رابطه مثال‌هایی وجود دارد به گونه‌ای که می‌گویند فلان پارک علم و فناوری شهر ارواح است. یکی از اهداف ما از بازرسی پشتیبانی از مراکز رشد فعال است.

صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور نیز در این مراسم گفت: راه اندازی مراکز رشد نیاز جدید آموزش عالی کشور است با این وجود دانشگاه‌ها هر چه قدر می‌توانند باید خود را به فضای اقتصاد و تجارت نزدیک کنند.

وی با بیان اینکه ما نیاز‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای را به اطلاع مسئولان وزارت علوم رسانده ایم با این وجود این دانشگاه نیاز دارد که بیشتر مورد حمایت و توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: ایجاد صندوق پژوهش و فناوری مخصوص دانشگاه فناوری یک نیاز است که دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم در راستای رفع این نیاز به ما کمک کند.

صالحی عمران با اشاره به فعالیت حدود ۲۰۰۰ کارگاه و آزمایشگاه در سطح دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم قول تجهیز این کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را به ما داده است در هر حال محیط‌های خوبی برای تولید و آموزش‌های عملی و کار در دانشگاه فنی حرفه‌ای وجود دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه یکی از انتظارات ما این است که معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم دانشگاه فنی حرفه‌ای را در برنامه‌ها و اولویت‌های خود قرار دهد، تصریح کرد: می‌دانم که بسیاری از مدیران وزارت علوم ظرفیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای را ندیده اند که در این راستا قرار شد ما تور‌های بازدید برای معرفی محیط‌های مهارتی و عملیاتی این دانشگاه را برگزار کنیم.

وی اظهار کرد: مطمئنم اگر مسئولان وزارت علوم ظرفیت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را از نزدیک ببینند ذهنیت آن‌ها نسبت به این دانشگاه تغییر خواهد کرد در هر حال امروز بنده وقتی برخی نامه‌ها را مشاهده می‌کنم این نامه‌ها به اسم سازمان فنی و حرفه‌ای به دست ما می‌رسد.

صالحی عمران با بیان اینکه امروز یکی از شاخص‌های توسعه در دنیا توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است، ولی ما از این طیف خیلی عقب هستیم، اظهار کرد: امیدواریم که عقد تفاهم نامه راه اندازی مراکز رشد باعث شناخت هر چه بیشتر از دانشگاه فنی و حرفه‌ای شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشغول به کار شده اند، تصریح کرد: زمانی که بنده آمار اشتغال فارغ التحصیلان این دانشگاه را اعلام کردم آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به من گفتند این آمار را به من بدهید که آن‌ها را در هیئت دولت اعلام کنم.

آئین نامه ارتقا و استخدام در دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید تغییر کند

وی با بیان اینکه معتقدم نباید مقالات آی اس آی ملاک ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای باشد، چون این دانشگاه نیازی به مقاله آی اس آی ندارد، تصریح کرد: آئین نامه ارتقا و استخدام در دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید تغییر کند و ما امیدواریم بتوانیم این آئین نامه را تغییر دهیم.

گفتنی است، در این مراسم لوگوی مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور رونمایی شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز