خبرگزاری کار ایران

رییس ستاد اربعین خبر داد:

ورود ۴۷۹ هزار زائر به خاک عراق از ابتدای ماه صفر/ افزایش ۳۲ درصدی زائران نسبت به سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۶۴۴

رییس ستاد اربعین گفت: تا این لحظه از سوی افراد تروریست یا افراد معترض به طور مستقیم برای زائران ما مشکل خاصی به وجود نیامده است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری حسین ذوالفقاری؛ رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد.

ذوالفقای در این نشست توضیح داد:  بر اساس آخرین آمار دو میلیون و ۳۰۰ هزار و ۹۸۰ نفر تا یک ساعت پیش در سامانه ثبت نام کرده‌اند‌ و همچنین  یک میلیون و ۱۵۰هزار  فقره گذرنامه صادر شده که نسبت به سال گذشته ۹۷ درصد افزایش صدور گذرنامه داشتیم البته حدود ۴۰۰ هزار برگ تردد برای کسانی که نتوانستند گذرنامه تهیه کنند صادر شده است. 

وی افزود: بیش از سه هزار و ۱۰۰ دستگاه کامیون حامل بار موکبی از کشور خارج شدند و حدو ۶ هزار کامیون امکانات تغذیه ای به داخل خاک عراق رفته‌اند. اکنون هر چهار مرز شلمچه، چذابه، مهران و خسروی باز است، البته مرز خسروی از امروز صبح فعالیت خود را آغاز کرده است. 

رییس ستاد اربعین گفت: طبق آماری که داریم از اول ماه صفر تعداد ۴۷۹ هزار نفر به خاک عراق وارد شدند و نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش خروج داشتیم. یعنی از یکم تا هفتم ماه صفر تعداد ۱۰۹ هزار و سیصد و هشتاد و شش نفر خارج شدند که امسال این آمار به ۴۷۹ هزار و ۷۱۲ نفر افزایش پیدا کرده است. ما بیشترین عبور را از مرز مهران داشتیم که امیدواریم زائران عزیز همکاری کنند و موجب ازدحام نشود.

وی درباره زائران خارجی گفت: ما هم در مرزها برای زوارهای که از مرزهای آذربایجان، ترکیه و افغانستان و پاکستان وارد می‌شوند ستادهای استقبال را در نظر گرفته‌ایم و مسیر آنها نیز مشخص شده است.‌ مشکلی که داشتیم این بود که در عراق اعلام شد زوار خارجی وارد نشوند اما با مذاکره‌هایی که ما با کشور عراق داشتیم قرار شد که زوار پاکستان نیز وارد شوند. در بحث حمل و نقل زوار که قبلا نیز اطلاعاتی را در خدمت مردم اعلام کردیم باید بگوییم که امسال به دلیل لغو روادید برآوردهای من این است که تعداد زائرین ما افزایش پیدا خواهد کرد و طبیعتاً روی همه آیتم‌های اربعین تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود:  ما در  سال گذشته توانستیم تا مرز دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رکورد بزنیم و امسال هدفمان این است که بیش از این آمار زوار داشته باشیم. به دلیل  زیرساخت‌هایی که در خاک عراق وجود دارد از مردم عزیز می‌خواهیم که در این زمینه با ما همکاری کنند.

رییس ستاد اربعین گفت: درباره مجموعه حمل و نقل مسافربری باید بگویم که  در کشور ۱۲ هزار اتوبوس آماده به کار است که نقل و انتقال مردم در داخل کشور را انجام دهد.  همچنین شهرداری هم ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای این کار در نظر گرفته که ۱۳۰۰ تعداد برای داخل عراق و مابقی آن برای داخل کشور در نظر گرفته شده است.‌ البته ۲۵۰ تریلر از طریق سپاه به ما داده شده است و در این زمینه با ما همکاری می‌کنند. به طور کل مساله حمل و نقل را با ۱۱ هزار و ۱۵۰ دستگاه حمل و نقل در داخل خاک ایران و عراق را مدیریت می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: ما خواستیم آن دسته از افرادی که وسیله نقلیه دارند، خودشان را معرفی کنند و در این خصوص به دیگر زوار کمک کنند تا به مرز بروند از این رو  سعی کردیم پارکینگ‌ها را اضافه کنیم. نکته دوم کاپوتاژ خودرو به عراق را کمتر کرده‌ایم تا داخل کشور هم بتوانند توان و خدمت‌رسانی کنند البته این اتوبوس‌ها در داخل عراق برای افرادی استفاده می‌شود که مشکلات خاصی دارند. حداکثر ظرفیت برای کاپوتاژ چهارصد دستگاه اتوبوس است.

ذوالفقاری ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که برای خود مردم که با وسیله شخصی خود به عراق می‌روند تصمیم گرفته شد که در این ایام یعنی از دیروز تا پایان مهرماه کاپوتاژ خودروهای شخصی به داخل عراق صورت نگیرد. قیمت بنزین، نبود زیرساخت مثل جاده‌ها و نبود پارکینگ در کشور عراق موجب شد که ما با کشور عراق به این تصمیم برسیم. 

ذوالفقاری در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره ایجاد امنیت و نگرانی زوار در این خصوص گفت: ما در مورد برپایی امنیت در عراق با سه مرجع؛  دولت عراق، ستاد اربعین در خود اعراق و ستاد کل نظام نیروهای  مسلح  این مساله را مدیریت کردیم و خوشبختانه تاکنون از سوی این سه مرجع اعلام نگرانی نشده است. البته ما هم برای امنیت زورا تاکیداتی داشتیم. در یکی دو روز گذشته در برخی از شهرهای عراق به دلیل کنترل‌هایی که در برخی شهرها مثل نجف بوده زوار ما کمی معطلی داشتند. از طرفی مشکلی که پیش آمد ۳۰ نفر زخمی و ۲ نفر کشته شدند. تا این لحظه از سوی افراد تروریست یا افرادمعترض به طور مستقیم  برای زوار ما مشکل خاصی به وجود نیامده است.

گفتنی است؛ زوار با استفاده از سامانه موکب اربعین و مدیریت تردد بازگشت زائرین از کربلا می توانند از کاروانهای بازگشت استفاده کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز