خبرگزاری کار ایران

سورنا ستاری مطرح کرد:

زیرساخت‌های لازم برای توسعه کار پژوهشی فراهم می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۳۹۷

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ضمن فراهم کردن زیرساخت های لازم برای توسعه کار پژوهشی و فناورانه، برای حضور بخش خصوصی تسهیل گری می‌کند، گفت: بخش خصوصی باید لااقل بخشی از هزینه پژوهش را تأمین کند و از انگیزه برای ادامه کار پژوهش و توسعه محصول برخوردار باشد.

به گزارش ایلنا، سورنا ستاری در حاشیه بازدید از دستاوردهای فعالان فناور در مرکز رشد واحدهای فناور پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی گفت: نوع نگاه معاونت علمی و فناوری در حمایت از  پژوهش، محصول‌محوری و برخورداری از قابلیت تجاری سازی است. پژوهشگاه ها ایجاد شده اند تا با ارائه محصول یا خدمتی تازه و خلاقانه، مشکلی از جامعه را حل کنند.

ستاری با بیان این‌که بخش‌های دولتی مشتری خوبی برای پژوهش نیست و مشتری بخش خصوصی باید پذیرای خروجی پژوهش باشد، اظهار کرد:  مشتری بخش خصوصی، راه کار رسیدن پژوهش به محصول یا خدمت است.  

وی با تأکید بر ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش و بر بستر شرکت‌های دانش بنیان گفت: بخش خصوصی باید لااقل بخشی از هزینه پژوهش را تأمین کند و از انگیزه برای ادامه کار پژوهش و توسعه محصول برخوردار باشد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از حمایت برای تولید اقلام دارویی در داخل کشور گفت و ادامه داد: به صورت خاص در حوزه دارو پروژه حمایت جدی داریم. برنامه ریزی شده است تا دو سال آینده تمامی اقلام مورد نیاز دارویی در داخل کشور به کمک شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها تولید شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که حضور شرکت‌های دانش بنیان نیازهایی که وابستگی‌هایی را برای کشور به دنبال داشته است، به تولید ایران‌ساخت بدل می کند، ادامه داد: علاوه بر مواد و فرآورده های دارویی، در حوزه غذا به ویژه غذای دام، طیور و آبزیان، نیز وابستگی هایی داریم؛ تلاش می کنیم این محصولات با به میدان آوردن شرکت های دانش بنیان و استارتاپ‌ها، ایران‌ساخت شود.

وی افزود: در حوزه نفت و گاز مواد و افزودنی‌های داریم که فناوری پیچیده ای ندارند امام حجم قابل توجهی از واردات را به خود اختصاص داده اند. در حوزه کاتالیست‌ها در دوره پیشین تحریم ها یکی از نیازها و معضلات جدی کشور به شمار می رفت اما خوشبختانه با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان هم در حوزه کاتالیست‌ها و جاذب‌ها نیاز شور با تولیدات ایران ساخت تأمین می‌شود. بخشی از این حوزه باقی مانده است که تولید داخلی خواهد شد.

ستاری از آمادگی کامل برای حمایت از شتابدهی و رشد ایده‌های نوآورانه در قالب مراکز رشد و نوآوری گفت: اگر طرح پژوهشی و فناورانه‌ای دارای مشتری مشخص در بازار باشد تا رسیدن طرح به محصول و تجاری‌سازی حمایت می‌شود. نقش دولت اما در مسیر رسیدن ایده و پژوهش به محصول، هدایتگر و تسهیل کننده است.

 رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر ضرورت توجه به موضوع حمایت از کالای ایران ساخت و فعالان زیست بوم نوآوری و کارآفرینی گفت: تکیه چندین ساله بر درآمدهای نفتی و خرید محصول وارداتی یک  فرهنگ وارداتچی و خام فروشی به دنبال داشته است؛ کشور باید از این فضا عبور کند چراکه کشور را نمی توان با درآمدهای خام فروشی اداره کرد؛ جامعه خام فروش احتیاجی به نوآوری و نیروی انساین دانش آموخته حس نمی کند.

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه شیمی و مهندسی شیمی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از تازه‌ترین دستاوردهای فناورانه و نوآورانه ارائه شده «نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی» دیدن کرد.

در این نمایشگاه، ۱۰ دستاورد دانش‌بنیان و فناورانه از پژوهشگاه و ۵ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پژوهشگاه  شیمی و مهندسی شیمی ارائه شده است.

همچنین فعالان فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور این پژوهشگاه، توانمندی‌ها و محصولاتشان را به معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری معرفی کردند و ضمن بیان نیازها و دغدغه‌هایشان، از برنامه‌های آینده در حوزه فناوری گفتند.

مرکز رشد واحدهای فناور پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، ۳۴ هسته فناور استقرار دارند که از میان آن‌ها، ۱۰ واحد دانش‌بنیان هستند.

بیش از ۳۰ شرکت واحد فناور فعال در مرکز رشد این پژوهشگاه، محصولات و خدمات فناورانه خود را در حوزه‌هایی چون شیمی، دارو، تجهیزات و مواد پیشرفته تحقیقاتی و آزمایشگاهی تجاری‌سازی کرده‌اند یا در مرحله ورود به بازار قرار دارند.

ایجاد مرکز نوآوری در حوزه پلیمر و پترو شیمی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با حضور در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران از دستاوردهای فناورانه و نوآورانه این پژوهشگاه بازدید کرد و مقرر شد با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه شتابدهی اییده های نوآورانه بر بستر مرکز نوآوری و شتابدهنده پلیمر فراهم شود.

این مرکز که با حمایت پژوهشگاه، مشارکت بخش خصوصی و نیز حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار است کار خود را آغاز کند، در ساختمانی به مساحت۵۷۰۰ متر مربع، میزبان بیش از ۲۰ واحد فناور خواهد بود.

ایده‌های نوآورانه فعالان فناور خلاق و دانش آموخته با استقرار در این مرکز نوآوری، پس از گذراندن مرحله پیش‌شتابدهی، وارد مراحل شتابدهی  و تجاری‌سازی می‌شود تا محصول دانش بنیان این هسته‌ها برای ورود به بازارهای رقابتی آماده شود.

این مرکز زمینه ساز شتاب دهی ایده‌های خلاقانه نیروی انسانی تحصیل کرده در حوزه‌هایی چون دارو، پلیمر، مهندسی و شیمی خواهد بود.

از مهم ترین اهداف این مرکز می توان به پرورش و حمایت از استعدادها و خلاقیت های نوپا و فارغ التحصیلان رشته های مختلف فنی و مهندسی بخصوص در عرصه پلیمر ، دارو و شیمی ، اشاره کرد.

نحوه حمایت از شرکت ها و کسب و کارها ؛اختصاص فضای آزمایشگاهی، کارگاهی، اتاق های تمیز و همچنین فضاهای اداری و همچنین پشتیبانی مجموعه ازمایشگاها و کارگاهای مجهز  پژوهشگاه است.

قرار است با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  این مرکز نوآوری و شتابدهی، خط تولید محصولات صنعت چاپ و همچنین خط تولید محصولات دانش بنیان سلامت پوست راه اندازی شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین با حضور در مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، از جدیدترین دستاوردهای هسته‌های فناور مستقر در مرکز رشد پلیمر بازدید کرد. بیش از ۵۰ هسته فناور استقرار یافته در این مرکز رشد، در حوزه‌های علوم و مهندسی پلیمر، بیو پلیمر، علوم و مهندسی شیمی و دارو رسانی فعالیت می‌کنند.

یکی از فعالیت‌های فناورانه پژهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران ایجاد خط تولید گاز CO۲ با استفاده از فناوری تماس دهنده غشایی است که فعالان فناور این پروژه، درباره آخرین دستاوردهایشان توضیحاتی را به معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ارائه کردند.

با حمایت معاونت علمی و فناوری کنسرسیومی متشکل از شرکت گاز کربنیک بن به عنوان مجری، شرکت گاز کربنیک شهرکرد به عنوان بهره بردار و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی به عنوان همکار علمی و محل اجرا ایجاد شده تا طرح تولید دانش فنی و محصول واحد جداسازی گاز CO۲ با استفاده از فناوری تماس‌دهنده‌های غشایی محقق شود.

تعداد محدودی از کشورها برای جداسازی این گاز از فناوری پیشرفته تماس‌دهنده‌های غشایی بهره می‌برند و ایران با تلاش متخصصان بومی ضمن قرار گرفتن در جمع این کشورها، از مزایای این روش بهره‌ خواهد برد.

خلاقیتی از جنس آب و انرژی

در بخش دوم این بازدیدها معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به  مرکز نوآوری فناوری آب، محیط زیست و انرژی (آما) رفت تا ضمن بازدید از تازه‌ترین دستاوردهای فعالان مستقر در این مرکز با فعالان فناور این مرکز نوآوری گفت‌وگو ‌کند.

«آما» با اهداف پویا‌سازی، توانمندسازی و به‌کارگیری فارغ التحصیلان در  توسعه کسب و کار و ارزش آفرینی در حوزه‌‌های آب، محیط‌‌زیست و انرژی فعالیت می‌کند.

ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت و بستری برای رشد و پرورش ایده‌های نو بر مبنای دانش  و ایجاد ارتباط موثر میان هسته‌‌های پژوهشی، مراکز تحقیقاتی، تیم های نوآور و کسب و کارهای نوپا از برنامه‌های آما برای هسته‌های نوآور و فناور است.

تیم های راه یافته به دوره شتاب دهی مرکز فناوری و نوآوری «آما» از امکانات این مرکز مانند کار اشتراکی، حمایت مالی توسعه محصول، خدمات میزبانی وب و فضای آزمایشگاهی بهره می برند.در حال حاضر ۶ تیم مرکز در مرحله شتاب دهی هستند؛

تیم فناور تک بی در زمینه مدیریت هوشمند انرژی ساختمان با هدف کاهش هزینه برای ساختمان‌های غیر لوکس،  تیم «اکسیژن» در حوزه ساختدستگاه تصفیه و رطوبت زنی هوا  بر مبنای فناوری نانو فیلتر و اینترنت اشیاء فعالیت می کنند.

همچینین تیم های «اینترنت اشیا در حوزه زیست بوم جامع اینترنت اشیا آما، بر پایه نسل جدید بلاک چین، «زیست ایران» تولید خوراک دام و حیوانات اهلی با استفاده از پسماندهای تر میادین میوه و تره‌بار و پسماند رستوران‌ها، «دانشان» سیستم تأمین CO۲ گلخانه بر اساس هیترهای موجود و «تقطیر غشایی» برای تصفیه آب فوق¬ آلوده به روش تقطیر به وسیله غشای فوق آب گریز ایده های نوآورانه خود را در مرکز نوآوری آما به مرحله شتابدهی رسانده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز