خبرگزاری کار ایران

خبر خوش وزیر بهداشت برای سالمندان/ایجاد خانه‌های محلی برای سالمندان

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۱۶۸

وزیر بهداشت گفت: با کمک شهرداری و بهزیستی در نظر داریم خانه‌های محلی برای سالمندان را ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تبریک روز سالمند گفت: امیدوارم هر جا هر سالمندی است همه قدر او را بدانند از تمام سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای دولتی که شامل بهزیستی وزارت بهداشت، وزارت رفاه و شهرداری تهران می‌شود برای برگزای این مراسم سپاسگزاریم یکی از مشکلات موجود در کشور هرم جمعیت رو به سالمندی است و این در تمامی کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود. با توجه به کاهش مرگ و میر و افزایش عمر افزایش جمعیت سالمندی را مشاهده می‌کنیم. کشور ما به سمت جمعیت سالمندی پیش می‌رود و البته این افزایش سالمند با آنکه در کشورهای توسعه یافته اتفاق می‌افتد متفاوت است.

نمکی گفت: جمعیت ما به سمت جمعیت سالمند سوق پیدا می‌کند و این با افزایش جمعیت سالمند تفاوت دارد یعنی آنکه ما جمعیت جوان در آینده نخواهیم داشت این به آن معنا نیست که تنها جمعیت سالمند ما افزایش پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت:‌ جمیت زنان سالخورده از مردان سالخورده پیشی گرفته است به این دلیل که در کشورهای در حال توسعه سلامت مردان مغفول مانده است که این به فرهنگ ما مربوط است زیرا مردان کمتر به آزمایش‌های دوره‌ای و سلامت توجه می‌کنند.

وی افزو:د: ما اگر امروز 8.3 درصد سالمند داریم در آینده نزدیک 16 درصد و کمی دورتر 30 درصد جمعیت ما سالمند خواهد بود با توجه به اینکه ما متولیان حکومت هستیم باید در نظر  داشته باشیم چه اقداماتی خواهیم کرد اولین تفاوت سالمندان ما با جوامع توسعه یافته خلق و خوی سالمندانی است که در آینده خواهیم داشت ما سالمندانی خواهیم داشت که کودکی نکرده‌اند، جوانی نکرده‌اند و پیر می‌شوند. این جمعیت افسرده سالمند است و احساس سرباری خواهد کرد همانطور که در زمان جوانی به دلیل نبود امکانات مالی احساس سرخوردگی را تجربه کردند این از نظر خلق و خوی سالمندی پرهزینه محسوب می‌شود.

نمکی گفت: اگر ما بخواهیم راهکارهایی برای رسیدگی به سالمندان پیدا کنیم باید امروز نشاط اجتماعی را بالا ببریم تا کیفیت زندگی ارتقا پیدا کند. زیرا کیفیت زندگی به طول عمر ارجحیت دارد همچنین باید به سنت‌های گذشته بازگردیم امروز سالمندان را در خانه سالمندان می‌گذاریم و کودکان را به مهدکودک می فرستیم. مادربرگ و پدربزرگان را از کودکان جدا کردیم ما بین این دو نسل فاصله ایجاد کردیم باید اولین گام ما بازگشت به سنت های گذشته باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اذعان کرد: با کمک شهرداری و بهزیستی در نظر داریم خانه‌های محلی برای سالمندان را ایجاد کنیم خیلی از خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی یا دلایل دیگر مجبورهستند سالمندان را به خانه سالمندان بگذارند باید مجموعه‌هایی فراهم شود که سالمندان دور هم باشند و شب به خانه باز گردند تا محور عشق خانواده به وسیله سالمندان پایدار بماند. برای مردمی کردن سلامت لازم است از خانواده شروع کنیم.

نمکی در پایان گفت:‌ سند ملی سالمندان از افتخارات ماست که به کمک دستگاه‌های دولتی و به عنوان یک کار بین بخشی پیگیری می‌شود ما سعی می‌کنیم کیفیت زندگی را برای سالمندان بالا ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز