خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

ورود تیم بازرسی و نظارت وزارت بهداشت به ماجرای تلخ قطع انگشت نوزاد تازه متولدشده در بیمارستان

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۲۷۷

تیم بازرسی و نظارت وزارت بهداشت به ماجرای تلخ قطع انگشت نوزاد تازه متولد شده در بیمارستانی در شهریار ورود کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرده گوش یک کودک، قریب به دو ماه قبل تنها بخاطر اینکه سر پسربچه در زمان خارج کردن جسم خارجی از گوشش ثابت نشده بود، آسیب دید. ابتدای سال جاری ۴ نفر در مرکز قلب تهران در یک روز به کما می‌روند. یک نفر از این افراد می‌میرد و دیگر پاسخی قانع‌کننده‌ای از مسئولان داده نمی‌شود و دیگر حوادثی پزشکی که مسئولان مربوطه از پاسخگویی طفره می‌روند. در حقیقت بروز خطاها و حوادث پزشکی گاه ‌و بی‌گاه از سوی بیماران گزارش می‌شود و قول‌های پیگیری نیز بعد از چنین رویدادهایی مدام تکرار می‌شود که نتیجه‌بخش بودن آنها در مواردی محل تردید است.

اواسط سال ۹۶ خبری منتشر شد که انگشت یک نوزاد به دلیل قصور پزشکی قطع می‌شود. هم‌اکنون همین اتفاق به ادعای پدر یک نوزاد دیروز طی مراقبت پرستاری بعد از زایمان در بیمارستان نور شهریار رخ داده است. البته که قصور پزشکی و شکایات مربوط راه‌حل‌های قضائی دارد و البته گرفتاری‌ها و زمانی که باید در این خصوص خانواده‌های متضرر صرف کنند هم برجای خود باقی است.

پدر نوزادی مدعی شده است، انگشت فرزندش دیروز در بیمارستان فوق تخصصی نور شهریار به خاطر بروز خطا در مراقبت‌های پرستاری بعد از زایمان قطع می‌شود. بیمارستانی که نام و شناسنامه پرطمطراقی دارد. پیگیری‌های ما از بیمارستان به جائی نرسید. البته این رفتار در رابطه با پیگیری‌های قبل ما نیز مشاهده شده است. گویا نرم رفتار بیشتر مسئولان بیمارستان‌ها همین است.این‌بار هم تماس ما با مسئول روابط عمومی بیمارستان فوق تخصصی نور شهریار بی‌پاسخ ماند. چند بار تماس برای ارتباط با مسئول روابط عمومی برخوردی به شرح زیر داشت. دفعه اول منشی اپراتور اعلام کرد مشکلی نیست و وصل کردند به روابط عمومی بیمارستان. پشت خط چند دقیقه معطل ماندیم و کسی بر نداشت. دفعه دوم دوباره شماره تماس خبرنگار را اخذ کردند و وعده تماس و توضیح را دادند، اما خبری نشد. سپس دفعه سوم منشی اپراتور بعد از انتظار تماس گوشی را برداشت و بدون پاسخ دادن در دستانش نگه داشت. بنابراین بر خبرنگار محرز می‌گردد که امکان تماس و پاسخ‌گویی وجود ندارد. باید یادآور بشویم که طبق اظهارنظر وزیر بهداشت خبرنگاران ماموران نظارت بر روند نظام درمان هستند و هرجا سوت خبرنگاری بلند شود، یعنی تخلفی صورت گرفته است و توضیح مسئولان اجرائی و رسیدگی مسئولان نظارتی واجب می‌شود. اما چقدر این بیان وزیر در نظام درمانی کشور عملیاتی می‌شود، نکته‌ای است که باید پاسخ داده شود.

«ر.ن» نام نوزادی است که انگشتش به گفته پدرش در مراقبت‌های بعد از پرستاری قطع شده است. پدر نوزاد اظهار می‌کند: روز چهارم مهرماه فرزندم از اتاق زایمان به بخش منتقل شد و روز پنجم مهر ماه انگشت کوچک دخترم توسط یکی از پرستاران و به دلیل سهل انگاری در اتاق «ان. آی. سی. یو» قطع شده است.

وی افزود: ما ۲ الی ۳ ساعت پس از قطع انگشت فرزندم متوجه این حادثه شدیم، اما متاسفانه بیمارستان جراحی نداشت، که بتواند مشکل را حل کند، این اتفاق ساعت یک بعد از ظهر افتاد، اما جراح ساعت ۵ بعد از ظهر آمد و به بنده اعلام کرد، احتمال درست شدن انگشت فرزندم ۵۰ درصد است. به گفته جراح باید ۷ روز صبر کنیم و پس از ۷ روز اگر انگشت خشک شد و افتاد که مشخص می‌شود، عمل موفقیت آمیز نبوده است و اگر نیفتد عمل موفقیت آمیز بوده است. در حال حاضر نه کسی به ما پاسخگو است و نه اجازه ملاقات فرزندم را به بنده می‌دهند.

قصور پزشکی ممکن است در تمام دنیا اتفاق بیفتد، اما نوع پاسخ مسئولان مربوطه شاید از اهمیت ویژه‌ای برخودار باشد.کودکی که به خاطر سهل‌انگاری پزشک، مهره در گوشش جابه‌جا شد و ساده‌ترین اقدام درمانی به جراحی و آسیب شنوائی رسید چه پاسخی گرفت؟ این پاسخ که خانواده کودک می‌تواند از طریق مراجع قضائی پیگیر حقوق قانونی خود باشد و ما هم تمام خسارت را می‌دهیم.

کیانوش جهانپور (مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص حادثه قطع انگشت نوزاد در بیمارستان اظهار کرد که از این موضوع خبر دارد، اما فعلا از جزئیات مسئله بی‌اطلاع است. وی گفت: باید از دانشگاه علوم پزشکی مربوط به آن بیمارستان موضوع پیگیری شود.

وی تصریح کرد: باید مشخص شود؛ برای چه انگشت کودک را قطع کرده‌اند و با چه چیزی قطع شده است؟ البته تیم نظارت بررسی خواهد کرد، ولی باید توضیح داده شود با چه چیزی قطع شده است؟

در واقع سوال این است که چه نوع قصوری در چه نوع اقدام درمانی، ممکن است باعث قطع شدن انگشت یک نوزاد شود. البته برای جهانپور توضیح دادیم که بیمارستان پاسخگوی ما نیست و درباره این اتفاق هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. البته کتمان هم نکرد.

از آنجا که این بیمارستان خصوصی با عنوان یک بیمارستان فوق تخصصی معرفی می‌شود و استاندارد‌های ارزیابی بیمارستان‌ها بوسیله وزارت بهداشت تدوین می‌شود و بیمارستان‌ها موظف هستند این ارزیابی را در مقابل دید مراجعان قرار دهند، از مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت پرسیدیم، این چه تاثیری در اعتبارسنجی بیمارستان مذکور دارد: باید ببینیم این عملکرد فردی بوده است یا خیر؟ مسلما قصور پزشکی به وسیله سازمان نظام پزشکی و دادگستری بررسی می‌شود. البته در ارزیابی اگر خطای فرایندی وجود داشته باشد در ارزیابی تاثیر خواهد گذاشت.

جهانپور  در پایان، در ارتباط با اینکه چه کسی باید پاسخ‌گوی رسانه‌ها در اینگونه موضوعات باشد، گفت: قاعدتا رئیس بیمارستان و روابط عمومی بیمارستان باید پاسخگو باشد. همچنین روابط عمومی دانشگاهی که مسئول نظارت بر درمان آن بیمارستان هست، هم باید پاسخگو باشد.

البته درباره این اتفاق هنوز از مسئولان مربوطه پاسخی نگرفته‌ایم و امیدواریم پیگیری به موقع وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی موجب کاهش این قبیل رخدادها شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز