خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با ایلنا:

اضافه شدن ۱۵ ایستگاه جدید آتش‌نشانی در تهران/ با مشکل کمبود نیرو مواجهیم/ افزایش هزینه‌های امدادرسانی به دلیل «ترافیک»

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۹۴۸

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از افزایش تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در تهران خبر داد و گفت: ترافیک هزینه‌های امدادرسانی در شهر تهران را افزایش می‌دهد.

مهدی داوری (مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن گرامی‌داشت هفتم مهر روز آتش‌نشان درباره بروز‌رسانی تجهیزات در سازمان آتش‌نشانی گفت: روند به روزرسانی آتش‌نشانی خوشبختانه مورد توجه این دوره مدیریت شهری در شهرداری تهران و شورای شهر قرار گرفته است و حمایت‌های خوبی از سازمان آتش‌نشانی از سوی شهرداری تهران و شورای شهر شده است و این حمایت همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: خریدهای قابل توجهی در سازمان آتش‌نشانی صورت گرفته و برنامه‌های ما از قبل نیز پیش‌بینی شده است و براساس این برنامه‌ها بتدریج پیش‌ می‌رویم و تلاش می‌کنیم به اهدافی که از قبل تعیین کرده‌ایم، دست پیدا کنیم. خوشبختانه اقدامات خوبی برای تهیه البسه و وسایل حفاظتی برای آتش‌نشانان و تجهیزاتی مانند نردبان، خودروهای خاص انجام شده است و انشالله در ماه‌های آینده این روند تکمیل تجهیزات ادامه خواهد داشت.

ارسال اصلاحیه به مجلس در خصوص سختی کار آتش‌نشانان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین درباره سرانجام سختی کار نیروهای آتش‌نشانی گفت: حدود ۷۰۰ نفر از کارکنان ما بیمه تامین اجتماعی هستند، سختی کار برای این افراد طبق قانون مصوب مجلس اجرا می‌شود، اما در خصوص دیگر کارکنان آتش‌نشانی که بیمه صندوق بازنشستگی شهرداری هستند، سختی کار به صورت دیگری اجرا می‌شود به این معنی که ۱۰ سال سنوات ارفاقی به ۵ سال کاهش می‌یابد و این به دلیل تفاوت در صندوق‌ها است.

داوری خاطرنشان کرد: در سازمان آتش‌نشانی پیگیر این تفاوت سنوات هستیم و موضوع در شورای عالی استان‌ها مطرح شده است و نمایندگان شورای عالی استان‌ها در حال تدوین یک لایحه یا در حقیقت اصلاحیه‌ای برای ارائه به مجلس هستند تا صندوق‌های دیگر از جمله صندوق بازنشستگی شهرداری تهران بتوانند بیمه‌شدگان را طبق شرایط صندوق تامین اجتماعی بازنشسته کنند. تا جایی که اطلاع دارم این موضوع در شورای عالی استان پیشرفت‌های خوبی داشته و امیدوارم که در دیگر مراحل نیز این اصلاحیه با سرعت خوبی پیش رود و دیگر اعضای آتش‌نشانی نیز بتوانند از این قانون سختی کار استفاده کنند.

انتقاد از بروکراسی‌های سخت در برخورد با ساختمان‌های ناایمن

وی همچنین با اشاره به مشکلات آتش‌نشانان در حین کار خاطرنشان کرد: سازمان آتش‌نشان اختیارات کامل را برای برخورد با ساختمان‌های ناایمن مهم شهر ندارد و روند برخورد با این ساختمان‌ها بسیار طولانی و دارای یک بروکراسی بسیار پیچیده است، از همین‌رو سازمان آتش‌نشانی در این مسیر سرعت کندی دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به ضوابط شهرداری در خصوص ساختمان‌های ناایمن یادآور شد: هر چند که در شهرداری ضوابط ایمنی برای ساختمان‌های خاص از جمله ساختمان‌های ۶ طبقه و بیش از آن به صورت سختگیرانه اعمال می‌شود و ما نیز در این زمینه با مشکلات کمتری مواجه هستیم، اما در زمینه ساختمان‌های موجود یعنی ساختمان‌هایی که قدیمی هستند و شرایط ایمنی آنها باید ارتقا پیدا کند، کار ما سخت پیش می‌رود.

داوری تصریح کرد: معضل اصلی شهر تهران ساختمان‌های موجود در آن است، خوشبختانه در ساخت ساختمان‌های جدید الزاما باید یک سری موارد رعایت شود و چنانچه سازنده ساختمان این موارد را رعایت نکند، قطعا در روند ساخت با مشکل مواجه خواهند شد، اما در خصوص ساختمان‌های موجود همانطور که گفتم قوانین دست ما را برای برخورد باز نگذاشته است و عامل بازدارنده‌ای برای برخورد با این ساختمان‌های ناایمن در شهر نداریم. البته اخطارها از سوی سازمان آتش‌نشانی به این افراد داده می‌شود، اما بروکراسی خاصی بر آن حاکم است و این اخطارها باید توسط مراجع قضایی بررسی شود و برای برخورد باید نماینده قضایی وارد شود و این روند کار را برای ما بسیار طولانی کرده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از ساختمان‌های قدیمی در شهر تهران اگر قرار باشد، شرایط به همین منوال باشد و تغییری در ایمنی ساختمان‌های موجود ایجاد نشود، قطعا برای ساکنان این ساختمان‌ها شرایط خطرناکی ایجاد می‌شود و همچنین شرایط کار را برای آتش‌نشانان سخت‌تر می‌کند، چراکه این ساختمان‌ها بسیاری از امکانات ایمنی را ندارند و ممکن است جان آتش‌نشان را به خطر بیاندازند. فقط امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی نیست که باعث بالا رفتن ضریب اطمینان در عملیات‌ها می‌شود، بلکه ساختارهای ساختمان نیز در این امدادرسانی بسیار اهمیت دارد.

ایمنی باید به مطالبه عمومی تبدیل شود

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: توجه مردم به موارد ایمنی نیز بسیار مهم است، میزان آگاهی مردم باید نسبت به خطرات افزایش پیدا کند و فاکتور ایمنی باید به صورت یک فاکتور اصلی در زندگی مردم باشد و مردم باید ایمنی را از همه دستگاه‌ها، سازندگان، مسئولان و خدمات دهندگان مطالبه کنند و اگر ایمنی به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شود ما خیلی سریعتر می‌توانیم شهری داشته باشیم که ضریب ایمنی در آن بالاست و ساختمان‌های مطمئنی دارد.

داوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا آموزش‌های نیروهای آتش‌نشانی مطابق با استانداردهای جهانی است، تصریح کرد: آتش‌نشانان ما آتش‌نشانان بسیار خوبی این را در عرصه‌های مختلف نشان داده‌اند. ما در تهران روزانه با حوادث مختلفی روبرو می‌شویم، اما به لطف خدا آتش‌نشانان از پس آن برمی‌آیند و همانطور که می‌دانید تهران شهر بزرگ و پرجمعیت و پر از فعالیتی است، اما این شلوغی تبعاتی را گاهی به همراه دارد و حوادثی در شهر اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: مهارت‌افزایی یکی از برنامه‌های دائمی سازمان آتش‌نشانی است و از تجربیات همه کشورهای دنیا برای این موضوع استفاده می‌کنیم به ویژه کشورهایی که صاحب سبک هستند. البته ایمنی در بین جامعه ما هنوز مسیر طولانی را در پیش دارد و آتش‌نشانان ما گاهی به دلیل همین موضوع با مشکلاتی در عملیات‌ها روبرو می‌شوند، اما خوشبختانه از پس آن بر می‌آیند.

فعالیت ۵ هزار و ۴۰۰ آتش‌نشان در تهران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین درباره کمبود نیروی انسانی در سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از دغدغه‌های سازمان است از همین‌رو برای کاهش این کمبود ما ۲۰۰ نفر را امسال وارد سازمان کرده‌ایم و جریان استخدام‌های ما ادامه دارد، البته نمی‌خواهم بگویم ما مشکل جدی و بحرانی در خصوص نیروی انسانی داریم، اما قطعا با کمبود نیروی انسانی در سازمان آتش‌نشانی مواجه هستیم، اما تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده و اقداماتی در دست انجام است.

داوری همچنین درباره ایستگاه‌های آتش‌نشانی در شهر تهران خاطرنشان کرد: در تهران ۱۳۱ ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد و در حال حاضر ۱۳۰ ایستگاه آن فعال است و در حال بازسازی یکی از ایستگاه‌ها هستیم. ۵ هزار و ۴۰۰ آتش‌نشان در این ۱۳۰ ایستگاه فعالیت می‌کنند. برنامه‌ای که ما در سازمان آتش‌نشانی برای تهران داریم این است که تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی را در تهران به ۱۴۵ ایستگاه برسانیم.

اضافه شدن ۱۵ ایستگاه جدید آتش‌نشانی در تهران

وی ادامه داد: در حال حاضر در حال بررسی برای جانمایی این ۱۵ ایستگاه جدید هستیم. البته باید بگویم در خصوص پوشش‌دهی شهر در حوادث بدون تردید شهر تهران بهترین شهر کشور است و هیچ شهری در کشور با سازمان آتش‌نشانی تهران قابل مقایسه نیست و در کشورهای دنیا نیز یکی از شهرهایی هستیم که تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در آن قابل توجه است و از نظر تعداد ماشین‌آلات و ایستگاه‌ها شرایط خوبی در تهران داریم.

ترافیک تهران هزینه‌های امدادرسانی را افزایش می‌دهد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی وخدمات ایمنی شهر تهران درباره ترافیک شهر تهران نیز خاطرنشان کرد: وجود ترافیک در شهر تهران یک واقعیت انکارناپذیر است و ما در شهر تهران در ساعات خاصی با یک شرایط سخت در عبور و مرور خودروهای امدادی مواجه هستیم. شاید اگر شرایط ترافیکی در تهران اینگونه نبود ما نیاز به ۱۳۰ ایستگاه هم نداشتیم و می‌شد تهران را با ۸۰ ایستگاه آتش‌نشانی پوشش داد، اما با توجه به اینکه در حوادث شاخص زمان بسیار اهمیت دارد و آتش‌نشانی نمی‌خواهد این زمان را از دست بدهد، باید ایستگاه جدید احداث کنیم.

داوری با تاکید براینکه مشکل ترافیک در شهر تهران از مشکلاتی است که به طور روزافزون دردسرهایی برای سازمان ایجاد می‌کند، گفت: ترافیک گاهی اوقات هزینه‌های ما در همه زمینه‌ها از جمله امدادرسانی افزایش می‌دهد اما همکاری مردم در مواجه با خودروهای آتش‌نشانی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است و تقریبا مقاومت خاصی از سوی مردم در مقابل خودروهای آتش‌نشانی دیده نمی‌شود و کسی عامدانه راه خودروهای آتش‌نشانی را نمی‌بندد مگر اینکه به دلیل ترافیک‌های خاص مشکلاتی ایجاد شود. به طور مثال وقتی با چراغ قرمز مواجه می‌شویم مردم لطف می‌کنند و کنار می‌روند اما دوربین‌های راهنمایی و رانندگی برای این رانندگان تخلف ثبت می‌کند و ما نیز از این موضوع بسیار متاسف هستیم.

وی درباره تماس‌هایی که با سازمان آتش‌نشانی گرفته می‌شود، ادامه داد: در این برهه از زمان ما دیگر با مزاحمت‌های تلفنی مواجه نیستیم، اما تماس‌های تلفنی بی‌ارتباط برقرار می‌شود؛ تلفن‌هایی که در حوزه مسئولیت آتش‌نشانی نیست و البته میزان آن رو به افول است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز