خبرگزاری کار ایران

برگزاری جلسه آموزشی به دانشجویان داروسازی به همت معاونت غذا و دارو تهران

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۹۴۶

جلسه آموزشی باهدف افزایش آگاهی دانشجویان داروساز در خصوص آشنایی با اصالت کالا و نشانگر های رنگی تغذیه ای توسط کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، بیتا نافعی ( کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو) در خصوص برچسب ره‌گیری اصالت کالا (برچسب کنترل اصالت و سلامت فرآورده‌های سلامت‌محور) گفت: یکی از شاخص‌های بررسی اصالت فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی آماده مصرف (فرآیند شده) وارداتی نظیر شکلات، بیسکویت، آدامس، انواع کرم، شامپو، رنگ مو، خمیردندان و سایر محصولات، ابزاری جهت نظارت مردمی بر محصول مصرفی و ایجاد ارتباط بین مصرف‌کنندگان و مراجع تائید کننده جهت تضمین اصالت و سلامت کالا است.

در ادامه کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو در مورد انواع برچسب ره‌گیری اصالت کالا شامل برچسب‌های قدیمی، برچسب‌های جدید و برچسب‌های تقلبی و نامعتبر، برچسب ره‌گیری اصالت کالا، شناسه ره‌گیری، شناسه تجاری فرآورده، سری ساخت، تاریخ انقضاء، کد ۱۶ رقمی (شناسه اصالت)، سامانه‌های استعلام اصالت به‌صورت عملی توضیحات جامع و مبسوطی را ارائه کرد.
وی افزود: هر شهروند در خصوص محصولات غذایی آشامیدنی تولیدی داخل کشور باید اطلاعاتی داشته باشد که شامل نام و نوع محصول، نام تجاری، تاریخ تولید و انقضا، سر ساخت، نام و نشانی تولیدکننده، مواد تشکیل‌دهنده، شرایط نگهداری، شماره پروانه ساخت محصول، آرم سازمان غذا و دارو و برچسب نشانگر رنگی است.

 بیتا نافعی گفت: تغذیه سالم، علاوه بر اینکه سلامت افراد را تضمین می‌کند، باعث می‌شود تا هزینه‌های درمان ناشی از تغذیه مواد غذایی ناسالم و بعضاً آلوده نیز کاهش چشمگیری یابد.
وی افزود: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی مشاهده می‌شود و درواقع یک راهنمای سریع است که باهدف افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان، اصلاح الگوی مصرف و در جهت ارتقاء سلامت جامعه بر روی برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی درج شود.
کارشناس واحد تحقیق و توسعه تصریح کرد: با توجه به خطرات مصرف بی‌رویه نمک، چربی و قند در سلامت انسان، نشانگر رنگی بر اساس میزان انرژی چربی، اسیدهای چرب ترانس، میزان قند و نمک (کلرید سدیم) در هر سهم ماده غذایی یا ۱۰۰ گرم یا میلی‌لیتر ماده غذایی، طراحی‌شده است.


وی همچنین در خصوص آن دسته از محصولات غذایی و آشامیدنی که حاوی قند، نمک و چربی هستند گفت: هر شهروند باید به نشانگرهای رنگی دقت بیشتری داشته باشد؛ زیرا ما باید بتوانیم با استفاده از نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای و مقادیر آن‌ها بین دو ماده غذایی؛ مثلاً بین دو بیسکویت، بین دو ماست، بین دو کیک مناسب‌ترین محصول را انتخاب کنیم که در این برچسب از سه رنگ قرمز (زیاد)، نارنجی (متوسط) و سبز (اندک) استفاده‌شده است.

 نافعی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف‌کننده می‌دهد تا ماده غذایی مناسب و کم‌خطرتری را انتخاب کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز