خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تحصیل برخی دانش‌آموزان سیل‌زده در کمپ‌های اضطراری/ چالش مهاجرت فرهنگیان از خوزستان و کمبود ۱۶ هزار نیروی فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۶۴۴

سرپرست آموزش و پرورش استان خوزستان نسبت به چالش مهاجرت فرهنگیان از این استان و کمبود ۱۶ هزار نیروی فرهنگی هشدار داد.

 مهدی رفیعی دهکردی (سرپرست آموزش و پرورش استان خوزستان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت مدارس تخریب‌شده و آسیب‌دیده این استان بر اثر سیل فرودین سال ۹۸ گفت: در جریان سیل امسال ۱۱۴ مدرسه آسیب دیدند و از این تعداد ۳۵ مدرسه کاملا تخریبی و مابقی آنها مدارس تعمیری بوده‌اند. با همکاری دولت، وزارت آموزش و پرورش، خیرین، استانداری و...تمام مدارس قبل از شروع سال تحصیلی به بهره‌برداری رسیدند و دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده در کلاس‌هایشان حاضر شدند.

وی ادامه داد: البته پنج تا شش مدرسه داشتیم که به علت زیاد بودن تعداد کلاس‌هایشان، امکان دارد کارشان در آخر مهر به اتمام برسد. ساماندهی مدارس تخریبی و آسیب‌دیده در استان خوزستان از خرداد ماه شروع شد، در حالی که استان ما با کمبود نیروی شدید مواجه بود. ما در این استان بیش از ۱۶ هزار نفر کمبود نیرو داریم، لذا ناگزیر اقدامی سه ماهه انجام دادیم و توانستیم با تغییر سازماندهی‌ها و به راه‌انداختن شیفت دوم مدارس، به کارگیری همکاران بازنشسته، نیروهای ۳۰ ساعت موظف و ... تمام مدارس استان را پوشش دهیم.

تحصیل برخی دانش‌آموزان سیل‌زده در کمپ‌های اضطراری/ چالش مهاجرت فرهنگیان از خوزستان و کمبود ۱۶ هزار نیروی فرهنگی

سرپرست آموزش و پرورش استان خوزستان توضیح داد: با توجه به همه کمبودهایی که وجود داشت، در حال حاضر کلاس‌های درس استان خوزستان دایر است.

وی گفت: همکاران ما شبانه‌‌روز تلاش کردند تا بتوانند این کمبودها را برطرف کنند، همچنین در بحث اعتبارات کمک‌های به موقعی شد تا پروژه‌ها با برنامه‌ریزی و هماهنگی به اتمام برسد. ما پروژه‌ها را به اتمام رساندیم و حتی از شما دعوت می‌کنیم با دوربین برای گزارش تشریف بیاورید. البته علت این امر این است که اکثر مناطق ما روستایی هستند و همه پروژه‌ها کوچک بودند. اگر پول و اعتبارات تامین نمی‌شد، این کارها شدنی نبود.

رفیعی درباره میزان خسارت‌های وارد شده به مدارس استان خوزستان گفت: حدود ۱۰۰ میلیارد تومان جهت میزان خسارت‌ها پیش‌بینی شده که از طریق وزارت آموزش و پرورش، دولت و خیرین تامین شد. البته فقط بحث ساخت‌وساز مدارس مطرح نبود و تجهیزات آنها نیز تکمیل شده است. حتی برخی از مدارسی که قدیمی‌تر بودند و تصور می‌کردیم، تعمیر آنها امکانپذیر است، جزو مدارس بازسازی شده در نظر گرفته شدند.

در صدد اجرای طرح جمع‌آوری کانکس‌ها هستیم

وی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر هیچ دانش‌آموزی در استان خوزستان در کانکس درس نمی‌خواند؟ گفت: در حال حاضر در صدد اجرای طرح جمع‌آوری کانکس‌ها هستیم، اما در برخی مناطق عشایری این امکان وجود ندارد. از طرفی جهت اطمینان چند کانکس به مسجدسلیمان اعزام کردیم، زیرا برخی از مدارس این شهرستان بر اثر زلزله آسیب دیده بودند.

سرپرست آموزش و پرورش استان خوزستان درباره زلزله مسجدسلیمان و آسیب‌هایی که این حادثه به مدارس وارد کرد، توضیح داد: در مسجدسلیمان حدود ۳۵ پروژه نیز بهسازی و آماده‌سازی شد و تعداد چهار مدرسه نیز به طور کامل تخریب شدند. از آنجا که ما زمان زیادی تا مهر ماه نداشتیم و برای اینکه اختلالی به وجود نیاید، تعداد اندکی کانکس به مسجدسلیمان فرستادیم، اما در مسجدسلیمان نیز اگر با همین رویه پیش برویم تا نیمه مهر مشکلی نخواهیم داشت.

تحصیل برخی دانش‌آموزان سیل‌زده در کمپ‌های اضطراری/ چالش مهاجرت فرهنگیان از خوزستان و کمبود ۱۶ هزار نیروی فرهنگی

بیش از ۵۰ درصد مدارس مسجدسلیمان فرسودگی بیش از حد دارند

وی  افزود: مسجدسلیمان و برخی از مناطق استان ما نیاز به اعتبار کشوری دارند، زیرا بیش از ۵۰ درصد مدارس مسجدسلیمان فرسودگی بیش از حد دارند و حتی استانداردهای ما را هم ندارند. این مدارس حتما باید در آینده تخریب یا بهسازی شوند. خسارتی که به مسجدسلیمان وارد شد، دست کمی از مناطق سیل‌زده نداشت.

رفیعی دهکردی با اشاره به مشکلات کمبود نیروی استان خوزستان گفت: مشکل عمده این استان کمبود نیرو است که با استخدام‌های معمولی حل نمی‌شود، بلکه بایستی یک سهمیه استخدامی ویژه برای خوزستان و استان‌های محروم که بر اثر جنگ دچار عقب افتادگی‌های زیادی شدند، در نظر گرفته شود.

به نیروهای تازه نفس نیاز داریم

وی بیان کرد: از طرف دیگر ما با خروج نیرو از استان مواجهیم به دلیل اینکه شرایط آب و هوایی مساعدی نداریم، متاسفانه نیروی ما هر ساله به خروج از استان گرایش نشان می‌دهند. ورود نیرو به استان تهران و البرز اصولا بالاست، اما ورود نیرو در استان خوزستان با تراز منفی مواجه است؛ یعنی خروج نیرو از خوزستان همیشه بیشتر است. حال در کنار اینها، بازنشستگی نیروها، گستردگی  و شرایط خاص استان طلب می‌کند، سهمیه استخدامی ویژه و بومی برای این امر در نظر گرفته شود؛ به این منظور که هر سال ۲۰۰۰ نفر علاوه بر سهمیه معمولی به مدت پنج سال به استان داده شود تا ما بتوانیم این کمبود را رفع کنیم.

تحصیل برخی دانش‌آموزان سیل‌زده در کمپ‌های اضطراری/ چالش مهاجرت فرهنگیان از خوزستان و کمبود ۱۶ هزار نیروی فرهنگی

سرپرست آموزش و پرورش استان خوزستان در پاسخ به این سوال که آیا در سال تحصیلی جدید کلاس درسی داشته‌اید که بدون معلم تشکیل شود؟ گفت: خیر، کلاس بدون معلم نداشتیم، اما از طریق بالا بردن اضافه کار، بازنشسته‌ها، حق‌التدریس‌ها و... توانستیم کلاس‌ها را پوشش دهیم، ولی این برای ما رضایتبخش نیست. درست است که ما کلاس خالی نداریم، ولی زمانی که نیروی ما اضافه کاری می‌کند، خسته می‌شود و راندمان کاری‌اش پایین می‌آید. ما اعتقاد داریم که کمیت را کم کرده‌ایم، اما کیفیت نیاز به ورود نیروی تازه‌ نفس دارد.

رضا زینی‌وند (مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت مدارسی که در سیل شهرستان معمولان و پل دختر آسیب‌دیده و تخریب شدند، گفت: در حال حاضر با توجه به آغاز سال تحصیلی سعی شده که مدارس آسیب‌دیده آماده شوند. به آن دسته از مدارسی که تخریب شدند، کانکس داده شده و دانش‌آموزان نیز در حال حاضر در این کانکس‌ها هستند. تمام مدارس تعمیراتی هم تا ۲۵ شهریور تعمیر شدند و در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار گرفت.

وی با اشاره به آمار مدارس تخریبی و تعمیراتی گفت: به طور کل با آماری که سازمان نوسازی هم آن را تایید کرده، تعداد مدارس تخریبی معمولان و پل دختر ۱۱۳ مورد هستند و در این میان ۳۱۰ مدرسه هم دچار آسیب شدند. تمام ۳۱۰ مدرسه آسیبی با تعمیرات و تجهیراتی که روی آن انجام شد، مورد بهره‌برداری دانش‌آموزان قرار گرفت.

تحصیل برخی دانش‌آموزان سیل‌زده در کمپ‌های اضطراری/ چالش مهاجرت فرهنگیان از خوزستان و کمبود ۱۶ هزار نیروی فرهنگی

زینی‌وند افزود: عملیات ساخت ۱۱۳ مدرسه تخریبی هم در حال انجام است و ساخت و ساز اکثر مدارس شروع شده است. تعداد ۶۳ مدرسه پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی هم داشته‌اند، خیلی از آنها هم تا مهر و آبان ماه تعمیر می‌شوند و تعداد دیگر هم ممکن است زمان ببرد، اما برای همه اینها ما کلاس پیش ساخته و کانکسی پیش بینی کردیم. در مجموع امسال هیچ دانش آموزی مشکل کلاس درس ندارد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان گفت: مدارس تخریبی روستایی اغلب دو یا سه کلاسه هستند که تا یکی دو ماه دیگر آماده می‌شوند. البته آن دسته از مدارسی که در شهر دچار آسیب یا تخریب شدند کانکسی ندارند بلکه از مدارس پیش‌ساخته استفاده کردند.

کلاس‌های پیش ساخته مانند کمپ‌های اضطرای است

 وی درباره تفاوت مدارس پیش ساخته با کانکس گفت: کلاس‌های پیش ساخته مانند کمپ‌های اضطرای است. علاوه بر استفاده مدارس پیش ساخته در داخل شهر، سعی شده از شیفت‌های دوم مدارس دیگر  نیز استفاده شود. علاوه بر اینها دو پروژه نیمه تمام (یک مدرسه ۱۲ کلاسه و یک مدرسه ۶ کلاسه) در پل دختر و معمولان داریم که این دو مدرسه تا ۱۵ مهر آماده می‌شوند. در روستاهای محروم نیز از کلاس‌هایی که به شکل کانکس هستند، استفاده می‌شود و بعد از سیل هم یک سری کانکس به آنها اضافه شد.

زینی‌وند در خصوص مدارسی که کماکان در گل و لای گیر کرده‌اند، گفت: یک سری از روستاها به بنیاد مسکن تحویل داده شده تا مسیرهای منتهی به مدارس را شن ریزی و گل و لای آنها را جمع‌آوری کنند. گل و لایی که در شهر بود در همان روزهای ابتدایی حادثه جمع‌آوری شد. در این میان روستای چم مهر یکی از روستاهای پرخسارت ما بود که دو مدرسه در آنجا به طور کامل تعمیر شد. در این میان یکی از مدارس از هفت سال پیش کد تخریبی داشته و در مسیر سیل بود، اما بعد از تخریب قرار نیست در آنجا مدرسه‌ای ساخته شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان تاکید کرد: ۱۱۳ مدرسه تخریبی در پل دختر و معمولان اکثرا تنها دو یا سه کلاس داشتند، بنابراین پروسه ساخت آنها زمان زیادی نمی‌برد.

وی به کمک اعتباری خیرین مدرسه‌ساز جهت ساخت وساز مدارس تخریبی و آسیب دیده اشاره کرد و گفت: خیرین مدرسه‌ساز حدود ۹۰ میلیارد تومان، سازمان نوسازی مدارس کل کشور ۳۴ میلیارد تومان و استانداری لرستان با استفاده از اعتبارات عمرانی مبلغ ۵۷ میلیارد تومان برای ساخت، تعمیر و تجهیز مدارس کمک کردند.همچنین ۱۳ میلیارد اعتبار برای تجهیز و ۱۵ میلیارد برای استانداردسازی در نظر گرفته شده است.  علاوه براینها مجداد استانداری ۲ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان نیز برای تجهیز مشکلات مدارس حاشیه‌ای در نظر گرفته شده است.مشکلات امسال با معمولان و پل دختر با اعتباراتی که داده شده برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز