خبرگزاری کار ایران

ولایتی:

در ساخت بناها باید معماری منطقه و شهر مبنای کار قرار بگیرد

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۵۶۱

جلسه ۲۴۶ کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش ایلنا به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه موضوع پیش‌نویس سند فرهنگ و تمدن اسلام و ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقر ر شد با توجه به ارائه نسخه اولیه این سند به اعضاء، نظرات و پیشنهادها برای تکمیل و ویرایش سند فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به کارگروه تهیه کننده این سند ارائه شود.

در ادامه جلسه موضوع "همایش بین‌المللی ابن هیثم" در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد کتاب‌های ابن هیثم به زبان فارسی ترجمه شوند.

دستور بعدی جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ساخت بنای یادبود بزرگان و مفاخر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با همکاری وزارت کشور بود که پس از ارائه توضیحاتی در این زمینه دکتر ولایتی طی سخنانی بر توجه حداکثری به ظرافت ها تاکید کرد.

وی افزود: اکثر شهرهای کشورمان چندین دانشمند و چهره برجسته علمی و فرهنگی دارند و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و در ساخت بناها نیز باید معماری مربوط به آن منطقه و شهر مبنای کار قرار گیرد.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران همچنین با اشاره به لزوم حفظ بناهای تاریخی موجود در شهرهای کشور افزود: در ساخت بناهای جدید و مورد نیاز، حتماً باید هماهنگی و همخوانی با ساختمان‌های تاریخی مورد توجه قرار گیرد و همچنین نباید با بهانه‌هایی مانند نوسازی بافت‌های فرسوده، بافت تاریخی شهرها تخریب شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور بعدی جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، ارائه گزارش طرح پژوهشی "کاربرد میراث علمی تمدن اسلام و ایران در عصر جدید" بود که در این گزارش با تشریح نقش دانشمندان مسلمان در پیشرفت‌های علوم تجربی، فنی، مهندسی و... راهکارهای لازم برای آموزش این موارد در نظام آموزشی کشور نیز تبیین شد.

پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن شامل به‌روزرسانی مطالعات انجام شده در این زمینه، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص معرفی میراث علمی تمدن اسلامی، تبدیل زبان میراث تمدن اسلامی، نگارش مجدد تاریخ علم با توجه به سابقه دانشمندان مسلمان در علوم تجربی و... ، تبیین بهره‌گیری تمدن اسلامی از میراث علمی تمدن‌های دیگر مانند تمدن ایران پیش از اسلام و ... بود.

بعد از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضاء، دکتر ولایتی نیز طی سخنانی گفت: غربی‌ها مدعی هستند تمدن و علم از یونان آغاز شده ولی تحقیقات نشان می‌دهد چین،  هند و... هم دارای سابقه علمی و فرهنگی عمیق هستند.

وی افزود: تاریخ‌نگاری رسمی غرب در زمینه علم مدعی است که فقط تمدن یونان و تمدن غرب جدید سابقه علمی دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تمدن ایران پس از ورود اسلام توانست دستاوردهای فراوانی در عرصه فرهنگ و علم داشته باشد.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گفت: موضوع تمدن یک موضوع جهانی است و جنبه سرزمینی آن فرعی است.

وی افزود: تمدن اسلامی تمدنی عدالت‌خواه، مساوات طلب، بخشنده، اخلاقی و دارای سعه ‌صدر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در پیش از اسلام تعلیم، آموزش و امور  دانش آموزی یک موضوع طبقاتی بود که در شاهنامه فردوسی هم به این موضوع اشاره شد ولی در تمدن اسلامی در این زمینه هیچ تبعیض و محدودیتی وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز