خبرگزاری کار ایران

جبران بخشی از کسری بودجه تغذیه دانشگاه‌های علوم پزشکی

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۵۵۱

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: با رایزنی‌های به عمل آمده با سازمان برنامه و بودجه کشور، به ما قول داده‌اند بخشی از کسری بودجه تغذیه دانشگاه‌ها از مسیر هدفمندی یارانه‌ها جبران شود.

به گزارش ایلنا به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، سیما سادات لاری در نشست مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشهد، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان و شهدا در جنگ تحمیلی، گفت: در شرایط سختی به لحاظ اقتصادی به سر می‌بریم و در همین جا از خداوند می‌خواهم به ما کمک کند تا از این بحران‌ها و سختی‌ها با سربلندی خارج شویم و باید تلاش کنیم در این شرایط بحرانی که تنگناها و فشارهای اقتصادی بیشتر است، بتوانیم منابع مالی‌مان را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه «موضوع تغذیه» یکی از مسائل و چالش‌های فعلی دانشگاه‌های علوم پزشکی است، گفت: با مشکلات اقتصادی که در کشور حاکم شده است و نوسانات قیمت مواد اولیه غذایی، تأمین غذای دانشجویان با چالش‌های زیادی مواجه شده و در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کسری بودجه زیادی در بخش تغذیه داریم.

جبران بخشی از کسری بودجه تغذیه دانشگاه‌ها از مسیر هدفمندی یارانه‌ها

لاری تاکید کرد: با رایزنی‌های به عمل آمده با سازمان برنامه و بودجه کشور، به ما قول داده‌اند بخشی از کسری بودجه تغذیه دانشگاه‌ها از مسیر هدفمندی یارانه‌ها جبران شود و انشاءالله با تحقق این امر، می‌توانیم مشکل خیلی از دانشگاه‌ها را در حوزه تغذیه مرتفع کنیم.

وی «بحث بودجه و منابع مالی» را جزو اولویت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت دانست و گفت: در بدو ورود به معاونت فرهنگی و دانشجویی تلاش کردم با برگزاری نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی و حضور وزیر بهداشت در این نشست، خون تازه‌ای در رگ‌ معاونان فرهنگی و دانشجویی به جریان بیافتد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: در این نشست چهار نفر از معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها در خصوص چهار محور اصلی «تغذیه»‌، «خوابگاه»، «بودجه» و «مباحث فرهنگی» مباحثی مطرح کردند که خوشبختانه سخنان معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها، وزیر بهداشت را با وضعیت موجود در دانشگاه‌ها بیشتر آشنا کرد.

وی افزود: نتیجه جلسه اخیر معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها به دو نتیجه مهم منتهی شد و دکتر نمکی که سبقه زیادی در برنامه و بودجه دارد قول‌های مساعدی در خصوص اصلاح نظام بودجه‌ریزی و جبران کمبود منابع مالی داد.

۱۵۹ میلیارد تومان کسری بودجه در حوزه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی

لاری یادآور شد: سرانه‌ای که برای دانشجویان مورد تصویب قرار گرفته است ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است اما این رقم در اکثر دانشگاه‌ها بسیار کمتر از این است. با محاسبات انجام شده پی بردیم در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۵۹ میلیارد تومان کسری بودجه در حوزه فرهنگی و دانشجویی وجود دارد و با توجه به تورم موجود در کشور، دانشگاه‌ها دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

وی گفت: به هرحال دانشجویان علوم پزشکی به عنوان متولیان نظام سلامت که با سختی سد کنکور را شکسته‌اند و برای کشور افتخار آفریده‌اند، باید در مکان و خوابگاه‌های درخور شأن‌شان زندگی کنند.

لاری به لزوم استقلال بودجه فرهنگی و دانشجویی از ردیف بودجه آموزش اشاره کرد و گفت: شاید ۱۰ درصد کل بودجه وزارت بهداشت برای «حوزهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، رفاهی» هزینه می‌شود که در این میان حدود یک درصد آن سهم معاونت‌های فرهنگی ودانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است و این رقم بسیار ناچیز است و چاره‌ای نیست جز این‌که سرانه‌ها عادلانه شده و  بودجه فرهنگی و دانشجویی مستقل شود.

لزوم برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی ودانشجویی برای بودجه سال ۱۳۹۹

وی بر لزوم برنامه‌ریزی جدی و دقیق برای بودجه سال ۹۹ معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در خصوص بستن بودجه سال ۹۹ معاونت، جلسات متعددی با مسؤولان و کارشناسان معاونت توسعه برگزار کردیم و صحبت‌هایی بین ما و مسؤولان معاونت توسعه رد و بدل شد و قطعا پتانسیل‌های خوبی در حوزه تخصیص بودجه در معاونت فرهنگی ودانشجویی وجود دارد که با جدیت پیگیر آن هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دو ماه دیگر باید بحث بودجه سال ۹۹ را در معاونت جمع بندی کنیم، اظهار داشت: برای جمع بندی بودجه تیم متخصص کارشناسی تشکیل داده‌ایم و دراین مسیر از معاونان مختلف وزارت بهداشت کمک گرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های قانونی خود برای تفکیک بودجه معاونت فرهنگی ودانشجویی و افزایش آن استفاده کنیم.

وی افزود: وزارت علوم درآمدی که از دانشجویان انصرافی کسب می‌کند را از حالت عمومی به اختصاصی تبدیل کرده و آن را قابل برداشت کرده است و ما هم در وزارت بهداشت باید تلاش کنیم تا این درآمد را از حالت عمومی به اختصاصی تبدیل شده و یک منبع درآمدی برای معاونت فرهنگی و دانشجویی ایجاد شود.

لاری خطاب به دبیران شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: قدر معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های خود را بدانید و با آنها مهربانانه‌تر رفتار کنیم چرا که آنها دلسوزانه پیگیر مطالبات و خواسته‌های دانشجویان در حوزه‌های مختلف خوابگاه، تغذیه، تربیت بدنی، آموزش و... هستند.

وی گفت: دبیران شورای صنفی، بازوان ما در معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت هستند و جای خوشحالی است که در دو سال اخیر با درایت و دلسوزانه پیگیر مطالبات صنفی و رفاهی دانشجویان بوده اند و خود را وارد جریانات سیاسی نکرده و اجازه نداده اند دیگران از مسیر شورای صنفی، سوء استفاده‌ها و بهره‌های تهی ببرند.

معاون وزیر بهداشت از شورای صنفی به عنوان یکی از نهادهای مستقل و مشروع دانشجویی یاد کرد و گفت: شما دبیران شورای صنفی با رأی و نظر دانشجویان انتخاب شده‌اید و باید در مسیر فعالیت‌های شورای صنفی و پیگیری مطالبات و خواسته‌های صنفی و رفاهی دانشجویان، با مسؤولان ومدیران دانشگاه‌ها تعامل خوب و سازنده‌ای داشته باشید.

وجود ۱۸ پروژه خوابگاهی استاندارد ناتمام در سطح کشور

وی به احداث ۲۱ خوابگاه دانشجویی ساخته شده بر اساس سند خوابگاه استاندارد اشاره کرد و گفت: ۱۸ خوابگاه ناتمام در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که اکثر آنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که ساخت این طرح‌های عمرانی یا متوقف یا با رشد کمی در حال انجام است که باید تلاش کنیم از طریق تأمین منابع لازم، این پروژه‌های نیمه تمام را به سرانجام برسانیم. باید از طریق وام‌ها سرعت ساخت این طرح‌ها را افزایش دهیم و در تلاش هستیم با رایزنی‌ها با معاون توسعه وزارت بهداشت، بخشی از منابع را از طریق دریافت وام به دست آوریم.

تلاش برای حذف فرانشیز بیمه دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی

لاری به بحث بیمه دانشجویی اشاره کرد و گفت: در خصوص بیمه دانشجویی با معاونان درمان و توسعه وزارت بهداشت جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم و به جدیت به دنبال آن هستیم که فرانشیز بیمه دانشجویان را صفر کنیم و همچنین به دنبال تحت پوشش قرار دادن بیمه تکمیلی دانشجویان علوم پزشکی هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت یکی از برنامه‌های اصلی معاونت در سال جاری را سفر به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بازدید از خوابگاه‌ها و فضاهای دانشگاهی عنوان کرد و گفت: تلاش دارم حداقل هر ماه به چند شهرستان سفر کنم و از نزدیک شرایط و وضعیت دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و اماکن دانشگاهی را رویت کنم و با مشکلات دانشجویان در زمینه‌های صنفی، رفاهی، آموزشی و پژوهشی آشنا شوم. قطعا این سفرها می‌تواند بازخوردهای مثبتی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز