خبرگزاری کار ایران

سعید محمودی مطرح کرد:

زمین‌خواری در اطراف شهر از عمده معضلات زیست‌محیطی استان تهران

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۷۸۱

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران موضوع زمین خواری در اطراف شهر تهران را از عمده‌ترین مشکلات استان دانست و گفت: تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت تا عرصه را بر زمین‌خواران و شکارچیان سنگدلی که به دنبال از بین بردن ذخایر ژنتیک و ارزشمند هستند، تنگ کنیم.

به گزارش ایلنا، سعید محمودی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در دنیای امروز مسائل و چالش‌های محیط زیستی عمده‌ترین مسائل دنیا هستند، اظهارکرد: اگر مسائل سیاسی را کنار بگذاریم موضوعات محیط زیستی دومین مساله حادی هستند که در دنیای امروز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه انسان‌ها سالانه ۴۰ میلیارد تن کربن وارد جو می کنند که باید از آن استفاده کنند، گفت: مسائل محیط زیست بسیار گسترده و پیچیده است و شرایط به‌گونه ای است که امروزه هیچ شهری در دنیا حتی در کشورهای پیشرفته از آلودگی در امان نیست.

محمودی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد از جمعیت کشورمان در معرض آلودگی هوا قرار دارند و چیزی در حدود ۶ میلیون نفر در دنیا سالانه به دلیل مسائل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: این‌ها موضوعاتی است که در دنیا بررسی شده است و اگر بخواهیم به سمت و سوی بهتری در خصوص حل مشکلات محیط زیست پیش برویم باید از تجربیات سایر کشورها استفاده کنیم.

محمودی با اشاره به اینکه بعد از جنگ جهانی دوم در دهه ۵۰ میلادی اوج رونق اقتصادی به‌ویژه در غرب اتفاق افتاد و جمعیت به سمت کلانشهرها سرازیر شد و در این شرایط تولید و اقتصاد در اوج خود قرار داشت و استفاده از منابع در طول تاریخ بی‌نظیر بود، گفت: در نتیجه چنین وضعیتی در اوایل دهه ۷۰ میلادی هزاران نفر در این شهرها جان خود را از دست دادند و مشکلات متعدد محیط زیستی گریبانگیر این شهرها شد.

وی با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته برای محیط زیست کشور تلاش‌های بسیاری شده است،اظهارکرد: اما آن چیزی که باعث شده به هدف نهایی خود نرسیم این بود که هدف مشترک و طرح جامعی نداشته و اجرای قانون را مد نظر قرار نداده و به‌صورت سلیقه‌ای عمل کرده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: اگر گذشته کلانشهرهای دنیا را بررسی کنیم، می‌بینیم این شهرها مشکلات زیست‌محیطی مانند ما داشتند، طرح و برنامه هم داشتند اما برای اجرای این برنامه‌ها قانونی وجود نداشت که باعث همگرایی و دنبال کردن هدف مشترک شود. اگر می‌خواهیم کلانشهر تهران - که یکی از بزرگترین شهرهای دنیاست - به لحاظ محیط زیستی وضعیت مطلوب‌تری داشته باشد ضمن وجود طرح و برنامه‌های کلان باید اجرای قانون را مد نظر قرار دهیم.

محمودی به وجود قوانین محیط زیستی خوب و مترقی در کشور به‌ویژه در حوزه پسماند و آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: همگرایی و تعریف یک وظیفه مشترک و مشخص شدن نقطه‌ای به عنوان هدف همچنین کار اشتراکی در کشور ما مشکل داشته و عمده مشکلات ما نیز به این دلیل است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه آموزش درست کسانی که برای آینده این کلانشهر تصمیم می‌گیرند بسیار حائز اهمیت است، اظهارکرد: اگر این افراد آموزش درست نبینند مشکلات به‌صورت تصاعدی رشد خواهد داشت بنابراین داشتن طرح و برنامه هدفمند ، اجرای قانون و همگرایی راه نجات کلانشهر تهران در طول زمان خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست در تعریف عام خود وظیفه همه بوده است و فقط سازمان محیط زیست درقبال آن وظیفه ندارد،گفت: در واقع محیط زیست یک موضوع بین‌بخشی است و همه باید به دنبال حل آن در یک برنامه جامع و هدفمند باشند.

محمودی با بیان اینکه کشور ما صاحب تولید اقتصاد و نظام هماهنگ و برنامه بین‌المللی است و در چنین کشوری مردم مطالبه محیط زیستی دارند و این مطالبات ناشی از پیشرفت جامعه است و باید آن را به فال نیک بگیریم،اظهارکرد: با همگرایی که استان تهران وجود دارد و اراده مسئولان تهران برای حل مسائل محیط زیستی امیدواریم شاهد روزهای خوبی در کلانشهر تهران باشیم و به‌توانیم به‌صورت جدی و هدفمند مسائل محیط زیست را در کنار اقتصاد حل کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان با اشاره به اینکه پایه و روش در سازمان محیط زیست بر اساس محیط بانی است و انتظار از محیط بانان در این حوزه بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: بدنه کارشناسی در اوج تصمیم گیری‌ها خواهد بود همچنین حفظ حرمت و کرامت کارکنان بسیار حائز اهمیت است و عملکرد واقعی همه ما اخلاق مداری و نام نیکی است که از ما باقی خواهد ماند.

سعید محمودی پیش از این مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس را در کارنامه مدیریتی خود داشته است. از دیگر سوابق وی می توان به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان‌های مرکزی و سیستان و بلوچستان و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دورود اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز