خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

«مدارسِ وقفی» قابل تغییر نیستند/ تلاش برای بهینه‌سازی موقوفات

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۵۵۹

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری دولت و آموزش و پرورش مدارس موقفی که قدمت دارند را بهینه سازی کنیم.

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی (رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به آمار مدارس موقوفه در کشور گفت: بگذارید تعداد مدارس موقوفه را به جهت تنوعی که دارند، بعد از مذاکره با آموزش و پرورش و پیشرفت این مذاکرات، دقیق‌تر بگوییم، چرا که آمار ما در این زمینه با آمار آموزش و پرورش یک مقدار تفاوت دارد و آمار آموزش و پرورش تقریبا بیشتر از ما در زمینه مدارس وقفی است.

وی ادامه داد: اصولا مدرسه‌ای که عرصه (زمین) آن را واقف داده و بعد آموزش و پرورش و خیرین آن را ساختند یا از وقف دیگری کمک کردند، آن مدرسه وقفی خواهد بود. یک نوع دیگر وقف این است که زمین از قبل تهیه شده، اما ساختمان را یک واقف ساخته است که این به معنای اعیان وقف است. بنابراین ما در تقسیم‌بندی وقف مدرسه سه نوع وقف داریم که عبارتند از عرصه تنها وقف، عرصه  و اعیان وقف و یا اعیان تنها وقف.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه عمده بحث وقفِ مدارس به صورت انتفاعی است، گفت: عمده مدارس وقفی باید حتما مدرسه باقی بمانند و قابل تغییر نیستند.

حجت‌الاسلام خاموشی در پاسخ به این سوال که اغلب مدارس موقوفی قدمت زیادی دارند از این رو ممکن است ایمنی آنها کافی نباشد، در این زمینه چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ گفت: اینکه مدارس وقفی قدمت دارند کاملا صحیح است، از این رو ما باید آموزش و پرورش که نماینده دولت هستند در بهینه سازی مدارس وقفی تلاش کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه توضیح داد:‌ مدرسه متقین یکی از مدارس وقفی است که برای ایتام وقف شده، وقف ایتام هم در ایران متنابه (قابل اعتنا) است که ما باید به آن رسیدگی و به نیت و هدف واقفین عمل کنیم. به عنوان مثال اخیرا یک وقف در تهران قرائت می‌کردم که نوشته بود این وقف مربوط به کودکان تا 10 سال سن است یعنی مد نظر شخص واقف مرحله اول دوره دبستان (مهدکودک، اول تا سوم ابتدایی) بوده که با نام مدرسه موسویان وقف شده، اما ما باید آنجا را احیا کرده و به آن رسیدگی کنیم.

وی درباره نصب تابلو با نام شخص واقف در مدارس گفت: ما همچنین نصب تابلو واقفین محترم را در دستور کار می‌گذاریم و در تعامل مثبت با آموزش و پرورش کمک می‌کنیم تا بتوانیم مدیریت بهتری نسبت به این مدارس داشته باشیم.

حجت‌الاسلام خاموشی در پاسخ به این سوال که آیا در این مدارس صرفا ایتام می‌توانند ثبت نام کنند و آیا دانش‌آموزان عادی هم می‎توانند حضور داشته باشند؟ گفت: این مدرسه خاص (متقین) مخصوص ایتام است و مدارس موقوفی دیگر عمدتا وقف ایتام نیست بلکه وقف علم است.

وی درباره حمایت از آموزش و پرورش در زمینه ایجاد فضای بیشتر برای مدارس گفت: ما به نیت واقف اهتمام داریم و خوشبختانه تعامل ما با آموزش و پرورش بسیار خوب و مثبت است. آموزش و پرورش هم تلاش می‌‎کند، بودجه بگذارد و برنامه‌ریزی‌‎های خاص خود را دارد، ما نیز برای کیفی سازی مسائل آموزشی، تربیتی و ساختمان مدارس با آموزش و پرورش همکاری خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز