خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر امور کودکان سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

برخورد قانونی با صاحبان مهدهای کودکی که معلولان را نمی‌پذیرند/ عدم پذیرش کودکان معلول به دلیل «حفظ ظاهر مهدها» تاسف‌بار است

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۷۲۱

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در واکنش به اجتناب برخی مهدهای کودک از پذیرش کودکان معلول گفت: اگر مواردی از اجتناب پذیرش کودکان معلول مشاهده شود، افراد می‌توانند بطور مستقیم به سازمان بهزیستی منتقل کنند یا به شماره پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ گزارش دهند، تا برخورد لازم صورت گیرد.

سعید بابایی (مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با عدم پذیرش کودکان معلول در برخی مهد‌های کودک، گفت: طبق دستورالعملی که از سال‌های پیش به مهد‌های کودک ابلاغ شده، در صورتی که سطح معلولیت کودک به گونه‌ای باشد که نیازمند خدمات نگهداری خاصی نباشد، مهدها موظف به پذیرش کودکان دارای معلولیت هستند. هم‌اکنون هم خیلی از مهدها به پذیرش کودکان دارای معلولیت اقدام می‌کنند و این کودکان در کنار دیگر همسالان خود به امکانات پرورشی لازم دسترسی دارند. 

وی در تشریح موضوع گفت: گاها کودکان دارای معلولیت نیازمند خدمات خاصی هستند که با حضور در مهد عادی از این مراقبت‌ها محروم می‌مانند. برای این دسته از کودکان، سازمان بهزیستی مراکز خاصی را دارد که سه روز در هفته با مراقبت‌های لازم و مربیان ویژه نگهداری می‌شوند.  

مهد‌ها برای پذیرش کودکان دارای معلولیت یارانه دریافت می‌کنند 

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی برای مهد‌هایی که کودکان معلول را پذیرش می‌کند، یارانه‌ای مقرر کرده است. امسال این اعتبار به ماهی ۵۰ هزار تومان رسیده است، این یارانه علاوه بر شهریه‌ای است که از خانواده‌ها دریافت می‌شود و در جهت ترغیب مهدها برای پذیرش کودکان دارای معلولیت پرداخت می‌شود.  

عدم پذیرش کودکان معلول بخاطر حفظ ظاهر مهدها، تاسف‌بار است 

بابایی در ارتباط با اجتناب برخی مهدها از پذیرش کودکان معلول گفت: با این حال ممکن است برخی از مهدهای کودک از پذیرش کودکان دارای معلولیت اجتناب کنند. این تا حدی وابسته به پتانسیل فرهنگی جامعه است. جای تاسف دارد که نگاه و نگرش کسی این ‌باشد که برای حفظ ظاهر مهد خود از ثبت نام کودکان معلول سر باز بزند. 

افراد دارای فرزند معلول تخلفات مهدها را به سازمان بهزیستی گزارش کنند 

وی در ارتباط با تمهیدات نظارتی سازمان بهزیستی در راستای جلوگیری از چنین تخلفاتی اظهار کرد: اگر مواردی از اجتناب پذیرش کودکان معلول مشاهده شود، افراد می‌توانند بطور مستقیم به سازمان بهزیستی منتقل کنند یا به شماره پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ گزارش بدهند. همکاران ما مداوم در حال دریافت گزارشات و در حال رسیدگی به این تخلفات هستند. در این زمان بحث نظارت برای سازمان بهزیستی اهمیت دوچندان پیدا کرده است. 

سازمان بهزیستی پیگیر حفظ کرامت فرزندان معلول است

وی افزود: اگر مورد خاصی باشد که آنجا کرامت انسانی فرزندان ما رعایت نشده باشد، ما این تخلفات را از طریق شاخه‌های استانی سازمان بهزیستی پیگیری می‌کنیم. 

رسیدگی به عدم پذیرش کودک معلول نیاز به شاکی خصوصی دارد 

بابایی در ارتباط با عواقب چنین تخلفاتی برای صاحبان مهدها گفت: چنین متخلفانی در اولین مرحله تذکر دریافت می‌کنند، سپس برای پاسخگویی فرا‌خوانده می‌شوند، اما شرط این رسیدگی آن است که مدعی خصوصی وجود داشته باشد. احتمالا عزیزانی که چنین مطلبی را بیان می‌کنند نمونه‌هایی را دیده‌اند و براساس دیده‌ها یا شنیده‌ها این دغدغه را مطرح کرده‌اند. ولی لازمه بررسی سازمان این است که افرادی که به مهدها رجوع کرده‌اند و فرزندان معلول آنها پذیرش نشده‌اند، شخصا به ما گزارش کنند تا ما بتوانیم پیگیری قانونی را از طریق موازینی که داریم، انجام دهیم. 

طبق قانون معلولان باید از فرصت‌های برابر برخوردار باشند 

همچنین، داریوش بیات‌نژاد (رئیس سازمان بهزیستی استان تهران) در خصوص قوانین سازمان بهزیستی در ارتباط پذیرش معلولان در مهدها تشریح کرد: سال‌ها است که سازمان بهزیستی بحث شامل‌سازی را پیش گرفته تا کودکان معلول و عادی، بتوانند در کنار یکدیگر آموزش‌های لازم را دریافت کنند. البته باید به بحث مناسب‌سازی در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت توجه کرد که شامل کودکان دارای معلولیت هم می‌شود. مهد کودک‌هایی که از ما مجوز دریافت می‌کنند، موظفند اقدامات لازم برای مناسب‌سازی انجام دهند. قانون تاکید دارد شرایطی ایجاد کنیم تا معلولان از کودک تا سالمند، بتوانند از حقوق و فرصت‌های برابر برخوردار باشند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز