خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واگذاری تنظیم بخشی از برنامه درسی به مدیران مدارس/ تا ۲ سال آینده محتوای کتاب‌های درسی تغییری نمی‌کند/ کاهش قطع ۹ کتاب پایه ابتدایی تا سال آینده/ کم‌شدن ۲ هزار تُن از وزن کتب‌

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۶۷۸

وزیر آموزش و پرورش از واگذاری تنظیم بخشی از برنامه درسی به مدیران مدارس خبر داد.

محسن حاجی میرزایی (وزیر آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تغییر محتوای دروس که خود چندی پیش به آن اشاره کرده بود، گفت: در حال حاضر برنامه‌ای تحت عنوان بوم (برنامه ویِژه مدارس) در آموزش و پرورش اجرا می‌شود. طبق این برنامه یک سری اختیارات به مدارس داده شده که بتوانند بخشی از برنامه درسی خود را تنظیم کنند.

حاجی‌میرزایی درباره تاثیر طرح بوم بر تغییر محتوای کتب درسی گفت: این تمرین بزرگی است تا آموزش و پرورش برای خروج از تمرکز به وجود آمده اقدام کند و حتی ارتباطی با محتوای آموزشی با نیازهای واقعی زندگی ایجاد کند.

به گزارش ایلنا،‌ بنا بر طرح بوم بخشی از برنامه درسی باید آزاد شود و این موضوع جزو تکالیف سند تحول بنیادین هم محسوب می‌شود. در برنامه درسی ملی و راهکار ۲-۱۳ که به زمان تعلیم و تربیت پرداخته است، بین ۵۰ تا ۱۰۰ ساعت از برنامه باید در اختیار مدرسه قرار گیرد.

معاون سازمان پژوهش:
تا دو سال آینده کتاب‌های درسی تغییری نخواهد کرد

علی باقرزاده (معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پیام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تغییر محتوای کتب درسی اظهار داشت: در حال حاضر آنچه که در سازمان پژوهش هدف‌گذاری شده، این است که راهنمای برنامه‌های درسی حوزه‌های یازده‌گانه طبق آنچه که در برنامه ملی درسی تاکید شده با یک الگوی کلان و جدید تدوین شود.

وی ادامه داد: همچنین باید استانداردهای تولید محتوا در داخل راهنمای برنامه درسی پیش‌بینی شود و محتوا منطبق با برنامه درسی باشد. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی طی شش، هفت سال اخیر تلاش‎های شایسته‌ای در این زمینه انجام داده است؛ به خصوص بعد از اجرای ساختار جدید نظام آموزشی با عنوان هم‌سویی با برنامه درسی اقدامات جدی انجام شد. البته هم‌سویی به معنای انطباق کامل با برنامه درسی نیست، قاعدتا با تولید راهنمای برنامه درسی، ممکن است عنوان، محتوا و حجم جدیدی برای دروس پیش‌بینی شود.

باقرزاده با بیان اینکه رویکرد کلی سازمان این است که حجم کتب درسی را متناسب با زمان آموزش، نیازها، اقتضائات امروز و آینده آموزش و پرورش تغییر دهد، گفت: علاوه بر همه اینها مساله مهارت‌محوری و توجه به مهارت در برنامه آموزشی حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حوزه‌های تقویت و یادگیری در آموزش و پرورش شکل گرفته و مسئولان این حوزه‌ها هم تعیین شده‌اند. این حوزه‌ها در نیمه دوم سال ۹۸ به سمت نیازسنجی و مطالعات تخصصی حوزه دانش و معرفت و پیش‌نویس اولیه راهنمای برنامه درسی خواهند رفت و بعد مراحل اعتباربخشی و تصویب در کمیسیون برنامه درسی و شورای عالی آموزش و پرورش انجام خواهد شد.

تا حد ممکن از حجم کتب‌ درسی کاسته شود

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش در خصوص اینکه آیا تغییر محتوای کتب درسی طی دو سال از مدت وزارت حاجی میرزایی امکان‌پذیر است یا خیر؟ گفت: در دو سال آینده فعلا بنا نیست که کتاب‌های درسی تغییری پیدا کند، مگر اینکه با اشکال جدی مواجه باشیم. البته توصیه وزیر قبلی و آقای حاجی میرزایی این است که تا حد ممکن طبق بند ۵-۵ راهکارهای سند تحول بنیادین از حجم کتاب‌های درسی کاسته شود.

باقرزاده گفت: طرح ویِژه مدارس یا بوم همین کار را انجام می‌دهد به این صورت که دو ساعت در هفته از زمان دانش‌آموزان را به مدرسه واگذار می‌کند و آنها نیز برنامه‌ای برای دانش‌آموزان متناسب با نیازمندی‌ها و اقتضائاتی که محیط پیرامونشان دارد، تولید و عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه طرح بوم سه سال است اجرا می‌شود، گفت: به طور عمومی همه مدارس دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه مخاطب طرح بوم هستند.در این مجموعه حدود ۱۲۰۰ نفر به عنوان مدرس طرح بوم معرفی شدند که حدود ۲۴ هزار مدیر مدرسه مجری طرح بوم را آموزش خواهند داد، اما از آنجا که این طرح اختیاری و داوطلبانه است و برای اینکه کیفیت فدای کمیت نشود این به اختیار استان، شهرستان و به خصوص به اختیار مدیر مدرسه گذاشته شده است.

تاثیر منفی قطع بزرگ کتب درسی بر اندازه کیف و سلامت دانش‌آموزان

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش با اعلام خبر کوچک شدن قطع کتب درسی مقاطع ابتدایی گفت: در دوره ابتدایی تغییر قطع کتاب‌ها را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. در فرآیند تغییر قطع کتاب‌ها ممکن است، کاهش حجم دروس هم اتفاق بیافتد. اندازه کتاب در اندازه کیف دانش‌آموز تاثیر دارد و طی سال‌هایی که کتاب‌ها به دلایل فنی بزرگ شدند، کیف ‌ دانش‌آموزان نیز بزرگتر و سنگین‌تر شده و این تاثیر نامناسبی روی ساختار قامتی و سلامت دانش‌آموزان گذشته است.

باقرزاده در پایان اظهار داشت: در سال جاری قطع چهار عنوان کتاب مقطع ابتدایی را تغییر دادیم و تا سال آینده هم ۹ عنوان کتاب در دوره ابتدایی تغییر قطع پیدا خواهد کرد. برآوردمان این است که نزدیک به دو هزار تُن از وزن کتاب‌های دوره ابتدایی کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز