خبرگزاری کار ایران

محرز:

شیوع ایدز در منطقه و ایران بالاست

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۰۶۹

رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه تهران گفت:‌ روند شیوع ایدز در منطقه و ایران متاسفانه بالاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مینو محرز در ارتباط با توانمندی های ایران در حوزه مقابله با ایدز گفت: مرکز تحقیقات ایدز  بیمارستان امام خمینی که برای تحقیقات و درمان ایدز بنا شده است، بالای 1300 تخت دارد، کلینیک درمانی ما ماهانه به هفتصد بیمار رسیدگی می کنند.

محرز افزود: چندین سال است که ما فوق تخصص و فلوشیپ ایدز تربیت می کنیم که بتوانند در شهرستان های مختلف به پیشگیری و کنترل بیماری ایدز اقدام کنند. این مرکز پیشرفته ترین مرکز منطقه است و تمام برنامه ریزی های مقابله با ایدز برای ایران و حتی منطقه در این مرکز انجام می شود. بی تردید در مقابله و درمان ایدز در منطقه ایران حرف اول را می زند.

وی گفت: روند شیوع ایدز در منطقه و ایران متاسفانه شیوع بالایی دارد. تنها منطقه هایی که کنترل ایدز هنوز انجام نگرفته است خاورمیانه و شمال آفریقا است که ایران را هم در بر می گیرد. در سراسر ایران بالای 200 مرکز درمان و مشاوره ایدز وجود دارد.

محرز در ارتباط با اهمیت شناسائی افراد مبتلا گفت: در آمار ایدز دو نوع آمار در تمام جهان وجود دارد. آمار گزارش شده و آمار تخمینی. آمار تخمینی ما حدود 60 هزار نفر است. از این آمار یک سوم یعنی 20 هزار نفر کشف شده اند. تمام دغدغه مرکز تحقیقات ایدز و وزارت بهداشت این است که آن دو سوم دیگر اقدام به آزمایش کنند و شناسائی شوند. این افراد در تک تک مراکز کشور که 200 مرکز سراسری هستند می توانند تست بدهند و شناسائی بشوند. این شناسائی و درمان با رعایت کامل رازداری صورت می گیرد. خیلی از جوانان ما تصور می کنند با تشخیص مثبت ایدز وارد لیست سیاه می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ضمن تاکید بر اینکه ایران اخلاق مدارانه ترین رفتار را با این بیماری در منطقه داشته است، گفت: مقامات دینی و سیاسی کشور در رده های بالا هیچ برخورد منفی با پدیده ایدز نداشته اند.

وی افزود: متاسفانه نگرش منفی برخی مدیران جزء باعث می شود چرخه عمل کند شود، وگرنه هیچ نوع محدودیت دیگری برای پیشگیری از اچ آی وی نداریم. کسی نمی تواند بگوید سکوت کنید، زیرا دستور صریح برای هرگونه اقدام در جهت پیشگیری و شناسائی بیماران مبتلا به ایدز و درمان آنها داده شده است. باید نهادها و افراد جامعه نگرش منفی خود را به نگرش مثبت تبدیل کنند و با دیدی شایسته برای جلوگیری از افرایش این بیماری اقدام کنند.

محرز در ارتباط با عدم آگاهی جامعه گفت: بعضا افراد با هوش و تحصیلات بالا به کلینیک مراجعه می کنند، اما بخاطر عدم آگاهی و نگرش منفی دیر اقدام کرده اند. این فرد بالاترین هوش را دارد اما عدم آگاهی از چگونگی شیوع و ابتلای بیماری باعث ابتلای او شده است. این آگاهی باید برای جامعه تولید شود.

وی افزود: برای ایجاد این آگاهی لازم است رسانه ها و صدا و سیما مکررا و شفاف موضوع را مورد مباحثه قرار دهد. تا افراد برای تست اقدام کنند. لازم است مردم بدانند که عفونت ایدز اصلا کشنده نیست. امروز دیگر مثل گذشته نیست. داروهای لازم برای کنترل بیماری وجود دارد و بیماران عمر طبیعی و سالم خواهند داشت. همچنین  دنیا دارد روی درمان قاطع آن کار می کند. این یک واقعیت است. پس افراد مبتلا می توانند مراجعه کنند و زنده بمانند تا داروی قاطع آن تولید شود.

محرز با تاکید بر اینکه تحول اساسی در درمان ایدز بوجود آمده است، گفت: اگر بیماری سریع تشخیص داده شود به راحتی با داروهای موجود کنترل می شود. با داروهای موجود وقتی بار ویروس در خون پایین می آید، بیماری حتی مسری هم نیست. دانش به این موضوع برای مبتلایان و مردم جامعه مهم است. فرد عمر طبیعی خواهد داشت. افراد مبتلا به ایدز مثل افراد عادی می توانند حیات داشته باشند و این امکانات به صورت کاملا رایگان در دسترس مبتلایان قرار می گیرد. مشکل بزرگ ما این است که مردم نمی دانند. بیماران فرار می کنند و نگران هستند. 200 مرکز در کل کشور با پزشکان آموزش دیده به صورت رایگان این خدمات را ارائه می دهند. تمام اقدامات بالینی و داروهای بیماران رایگان است.

وی افزود: عفونت اچ آی وی، اشاره به کل فرایند بیماری دارد، ایدز پایان و غلبه بیماری بر اندام است. ایدز ورشکستی در سیستم ایمنی بدن است. در آن موقع عفونت های فرصت طلب باعث مرگ فرد می شوند. از ورود ویروس به بدن تا ده سال فرصت داریم که درمان کنیم و به مرحله ایدز نرسیم. ما حتی بیمارانی را که در مرحله ایدز بودند به زندگی عادی و درمان بازگرداندیم. ولی چه بهتر که هر چه زودتر درمان را شروع کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز