خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

«افزایش شایستگی نیروی کار» در دستور کار است/ لزوم تعامل بین دستگاه‌های دولتی و غیردولتی برای ارائه آموزش مهارتی باکیفیت‌تر

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۸۷۱

مدیر کل دفتر کاردانش آموزش و پرورش گفت: به دلیل اهمیتی که مهارت‌آموزی برای آینده کشور دارد، در وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه شده است.

مصطفی آذرکیش (مدیر کل دفتر کاردانش آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به تاکیدات وزیر آموزش و پرورش بر مهارت‌آموزی در مدارس و توسعه هنرستان‌ها گفت: جمله‌ای که ایشان به کار بردند این بود که توسعه مهارت‌ها را در دستور کار خواهیم داشت؛ به طوری که دانش آموز حداقل یک مهارت را بیاموزد؛ لذا هنرستان‌ها را تقویت و توسعه خواهیم داد. قطعا این مسأله می‌تواند یک کمک خوب برای پیگیری‌های بعدی ما در حوزه مهارت آموزی باشد که هم تکلیف سند بنیادین تحول مدیریت آموزش و پرورش است و هم در سیاست‌های کلی اشتغال و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر این موضوع تکلیف و تاکید شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ای که آقای رئیس‌جمهور در ذیل ابلاغ آقای حاجی میرزایی اعلام کردند و همچنین در اولویت‌های ۲۳ گانه عمومی و تخصصی اعلام شد، توجه بیشتر به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و توانمندسازی آنان برای ورود به بازار کار است و در جای دیگر بهبود برنامه‌های آموزشی در جهت پاسخ‌دهی به تنوع دانش‌آموزان از همه لحاظ مطرح شده است. این مسأله نشان می‌دهد که در سطح کشور یک اراده خوب برای مهارت آموزی وجود دارد.

آذرکیش با بیان اینکه ما هم به جهت اهمیتی که مهارت‌آموزی برای آینده کشور دارد، در وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی‌هایی داریم، گفت: ارتقا جایگاه آموزش‌های مهارتی، کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی، هماهنگی در سیاست‌های کلان، مدیریت در برنامه‌ریزی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کار دانش و تربیت نیروی کار شایسته همگی جزو برنامه‌ها و ذیل اهداف سیاست‌هایی است که قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی به آن اشاره کرده است.

مدیرکل دفتر کاردانش بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما ارتقاء کیفیت آموزش‌های مهارتی است. این مورد کمک می‌کند تا فاصله میان سطح شایستگی‌های مورد نیاز فعلی و آتی بازار کار کاهش یابد. از سوی دیگر قطعا افزایش سهم سرمایه‌های انسانی را از طریق آموزش، مهارت، خلافیت، کارآفرینی داریم. یکی از کارهایی که در حال حاضر انجام می‌دهیم و جزو برنامه‌های ما در هنرستان‌هاست، آموزش همراه با تولید است.

او در رابطه با آموزش‌های همراه با تولید در هنرستان‌ها گفت: یک زمانی از ایده تا محصول مطرح بود؛ ولی الان از ایده تا فروش مطرح است. توانمندسازی نیروی کار در راستای محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد است. این مورد یکی از برنامه‌های جدی ماست. وقتی می‌گوییم سال رونق تولید است، رونق تولید باید در بستر فرهنگی ایجاد شود و این بستر فرهنگی همان کمک به مصرف کالای ایرانی است. اگر بخواهیم مصرف کالای ایرانی بالا برود، باید کالاهای باکیفیت‌تری داشته باشیم و کالای باکیفیت‌تر را نیروی انسانی ماهرتر تولید می‌کند.

آذرکیش تصریح کرد: این یک زنجیره بهم پیوسته است که برای رونق تولید به بسترسازی فرهنگی و نیروی کار ماهر نیاز داریم. کار دیگری که برای حوزه آموزش‌های مهارتی باید انجام دهیم، فعال سازی سرمایه‌های انسانی به منظور توسعه کارآفرینی است. برای توسعه کارآفرینی سرمایه‌های انسانی را فعال می‌کنیم که بسیار کمک کننده است. یکی از خروجی‌های کارآفرینی اشتغال است. کارآفرینی قابلیت‌های فراوانی از جمله مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های مدیریتی، مهارت‌های ریسک‌پذیری، مهارت‌های تحمل ابهام، مهارت‌های خطرپذیری، مهارت‌های افزایش سطح تحمل افراد و مهارت‌های کار تیمی دارد.

مدیرکل دفتر کاردانش آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید به این مهارت‌ها در حوزه کارآفرینی پرداخته شو،د گفت: این برنامه کمک می‌کند اگر فرزندانمان کارآفرین هم نشدند، رفتار کارآفرینانه داشته باشند که نکته بسیار مهمی است. ما در وزارت آموزش و پرورش قطعا سیاست‌های آقای حاجی میرزایی را جزو اولویت‌ها برای پیگیری‌ها قرار خواهیم داد. همچنان که در دوره‌های گذشته سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در اولویت بودند، الان هم یکی از اولویت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش با نگاهی که آقای حاجی میرزایی دارند، مهارت آموزی و کارآفرینی است.

او افزود: برنامه‌های ما هم توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی، توسعه کارآفرینی برای تمامی دوره‌های تحصیلی، استفاده از ظرفیت خارج از آموزش و پرورش برای توسعه آموزش‌های مهارتی و متناسب سازی آموزش‌ها و نیاز بازار کار، استفاده از ظرفیت عظیم جوانان که در گام دوم انقلاب به آن اشاره شده، برای کسب شایستگی‌های لازم در ترازهای ملی و بین المللی و تربیت یک هنرجوی هنرستانی در تراز سند تحول بنیادین است.

آذرکیش گفت: نگاه و سیاست‌های بسیار خوب ابلاغی مقام معظم رهبری در توسعه آموزش‌های مهارتی، تاکید ریاست محترم جمهور بر مهارت آموزی و اینکه دانش آموزان بعد از پایان تحصیلات متوسطه وارد بازار کار شوند و همچنین سیاست‌های اعلامی وزیر محترم آموزش و پرورش که در برنامه‌های خود اعلام کردند که باید حرکت از حافظه محوری به سمت مهارت محوری باشد را به فال نیک می‌گیریم. اینها مواردی هستند که همه به نوعی در به کارگیری ظرفیت‌های موجود وزارت آموزش و پرورش و ظرفیت‌های موجود کشور کمک خواهد کرد.

مدیرکل دفتر کاردانش آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر نیاز شدیدی به تعامل بین دستگاهی، چه دستگاه اجرایی دولتی و چه بخش غیردولتی برای آموزش مهارتی با یفیت‌تر و تناسب بیشتر بین آموزش‌ها و بازار داریم، گفت: این مورد به دلایل مختلفی باید رخ دهد که دو علت عمده‌اش، گستردگی و تنوع مشاغل در کشور و تغییرات سریع تکنولوژی و فن آوری نوین است. طبق این دلایل باید یک مشارکت موثر با ذی نفعان و متقاضیانی داشته باشیم که قرار است خروجی آموزش و پرورش را جذب کنند. آموزش‌های مهارتی تقاضا محور است که نکته بسیار مهمی است, تقاضا محور بودن به این معناست که مشارکت همه بخش‌ها را شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز