خبرگزاری کار ایران

در نشست مدیران دانشکده‌های علوم پزشکی شمال شرق مطرح شد؛

ضرورت استراتژی پایدار برای مدیریت کاهش خطر بلایا در کشور

کد خبر : ۸۰۶۵۸۷

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم برنامه ریزی مدون و استراتژی پایدار در راستای مدیریت کاهش خطر بلایا در دانشگاه های علوم پزشکی کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، محمد اسماعیل مطلق که در نشست مدیران کاهش خطر بلایا دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی قطب شمال شرق کشور سخن می‌گفت با اشاره به ضرورت مدیریت جامع درباره کاهش بلایا در کشور اظهار داشت: سال گذشته در کشور با ۱۵ هزار و ۲۹۷ مخاطره مواجه بودیم به طوری که روزانه حدود ۴۰ مخاطره در کشور حادث شده است. 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده مخاطرات ثبت شده در سال گذشته شامل ۲۹ مخاطره بوده که ۶۰ درصد آن مربوط به وقوع سیل، ۲۷ درصد زلزله ، ۳ درصد طوفان و ۸ درصد آن مربوط به سایر مخاطرات از جمله رانش زمین، تصادفات، مسمومیت ها، آتش سوزی و ... بوده است.

مشاور معاون بهداشت وزارت، موقعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد را به جهت وجود بارگاه پربرکت و ملکوتی امام رضا (ع) و حضور خیل عظیم زائران در طی سال و به صورت ویژه در مناسبت های مذهبی و به صورت خاص در دهه آخر صفر بسیار حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: این موقعیت برنامه ریزی و استراتژی ویژه‌ای را برای این منطقه طلبیده و نیازمند تخصیص منابع مالی، اعتبارات و نیروی انسانی به صورت خاص به این دانشگاه است.

پیش بینی حضور ۵ میلیون زائر در دهه آخر صفر در مشهد 

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به پیش بینی حضور ۵ میلیون زائر در دهه آخر صفر در مشهد گفت: همه ساله همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی و سالروز شهادت امام رضا(ع) در دهه پایانی صفر خیل عظیمی از زائران خارجی و داخلی در شهر مقدس مشهد حضور می یابند که مدیریت سلامت این جمعیت نیازمند برنامه ریزیها و اتخاذ تمهیدات ویژه ای است.

محمد اسماعیل مطلق  همچنین بر تقویت هماهنگی های درون و برون بخشی، اطلاع رسانی گسترده و تقویت نظارتها در این دهه تاکید کرد و اظهار داشت: هدف حوزه سلامت در تجمعات انبوه جلوگیری یا به حداقل رساندن خطر صدمات بیماریها و افزایش ایمنی شرکت کنندگان، داوطلبان و ساکنان است.

وی در این نشست بر سیستم مراقبت بیماریها ( مراقبت سندرمیک) و مقابله با طغیان‌ها، ظرفیت مراقبت سلامت و آمادگی برای مصدومان، بهداشت محیط و ایمنی غذا، اطلاع رسانی همگانی، پیشگیری و آمادگی و پایش مطلوب سیستم بهداشت همگانی به حوادثی که به صورت عمدی بوجود می‌آید همچون استفاده از مواد منفجره، مواد شیمیایی و زیستی با مواد رادیو اکتیو و رهبری عملیات و ظرفیت برای فرماندهی واحد  نیز تاکید کرد.

سید کاظم فرهمند مهمترین دلیل این موضوع را گرم شدن جهانی عنوان کرد و گفت: گرم شدن زمین باعث بر هم خوردن نظم  آب و هوایی در جهان شده به طوری که مکرراً شاهد وقوع بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله و آتش نشان و ... در نقاط مختلف جهان هستیم.

وی با تاکید بر تقویت مدیریت بلایا گفت: تاکید مدیریت حوادث و بلایا بر موضوع پیشگیری و تقدم آن بر درمان است.

فرهمند پیشگیری در همه زمینه ها اعم از مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به ویژه در حوزه بهداشت را مهم برشمرد و تاکید کرد: پیشگیری مقدم بر درمان و از نظر هزینه اثر بخشی بسیار مقرون به صرفه است.

قائم مقام معاون بهداشت همچنین  تعداد محل های اسکان در دهه آخر صفر سال گذشته را در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۲۴۴ مورد عنوان کرد و گفت: تمامی این محل های اسکان دارای رابط بهداشت آموزش دیده بوده اند.

سید کاظم فرهمند تعداد زائرانی که در سال گذشته در دهه آخر صفر در مشهد حضور پیدا کردند را حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد که ۵۰۰ هزار نفر این عزیزان بصورت پیاده به این شهر سفر کرده اند. 

وی همچنین با اشاره به نظارت شبانه روزی بازرسان بهداشتی از اماکن عمومی، محل های اسکان و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در این ایام گفت: در سال گذشته در دهه آخر ماه صفر ۳۶۰ بازرس بهداشت در قالب ۱۸۰ تیم نظارتی سلامت زائران و مجاوران را رصد کردند.

 نشست مدیران کاهش خطر بلایا دانشگاه های علوم پزشکی قطب شمال شرق کشور با حضور مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیران کاهش خطر بلایای دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، بیرجند، بجنورد، نیشابور، تربت حیدریه، تربت جام، سبزوار، گناباد و اسفراین به میزبانی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این شهر برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز