خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی عنوان کرد؛

ساخت بزرگراه، راهکار کاهش ترافیک نیست/ امروز مطالبه‌گری در بین جامعه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۴۱۸

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان این که تمام قراردادهای شهرداری تهران با پیمانکاران را در سامانه شفافیت و در معرض دید عموم قرار دادیم، گفت: تداوم چنین رویکردی باعث شد بسیاری از املاک شهرداری که تحت تصرف غیر بودند، تخلیه شوند.

به گزارش ایلنا، محمد سالاری در جلسه دوره‌ای جامعه مبلغان تهران، به ارائه گزارشی در مورد وضعیت شهرداری و مدیریت شهری تهران پرداخت و گفت: شهر تهران به لحاظ وسعت، مساحتی حدود ۷۰۰ کیلومتر مربع دارد که جغرافیای طرح تفصیلی تهران است، حریم شهر تهران نیز در حدود ۱۰ برابر این مساحت، یعنی حدود ۷ هزار کیلومتر مربع است که این موضوع شهر تهران را هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ جمعیتی با اهمیت می‌کند. اما نکته‌ای که مهم‌تر است، تصمیمات و اتفاقاتی است که در شهر تهران رخ می دهد،‌ به سرعت در کل کشور تسری پیدا می‌کند و کلانشهرهای استان‌های دیگر به نوعی از تهران الگو می‌گیرند، خواه این الگو مثبت باشد یا منفی.

سالاری ادامه داد: متاسفانه باید بگوییم که در دهه ۶۰ ، دولت وقت تصمیم می گیرد که شهرداری‌های کلانشهرها بصورت خودکفا اداره شوند و دولت مرکزی دیگری بودجه ای برای اداره شهر‌ها نپردازد، همزمان در آن مصوبه تصمیم‌گیری می‌شود که لایحه درآمدهای پایدار برای اداره شهر توسط دولت تدوین و به مجلس ارائه شود اما  بخش اول یعنی خودکفا شدن شهرداری ها، عملیاتی شد و بخش دوم که تهیه و تصویب لایحه درآمدهای پایدار بود، همچنان عملیاتی نشده است. دولت در دوره اول دولت خود اعلام کرد که تا انتهای همان سال این لایحه را به نتیجه می رساند اما  با وجود این که عمر این مجلس و دولت نیز  رو به پایان است، همچنان وضعیت این لایحه مشخص نیست. در نتیجه شهرداران و مدیران شهری، چه قبل از تشکیل شورای شهر و حتی پس از شکل‌گیری آن، سهل الوصول‌ترین مسیر ممکن برای درآمدزایی که کسب درآمد از طریق بارگذاری و تراکم فروشی و تغییر کاربری و شهر فروشی بود را انتخاب کردند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: جمعیت پذیری و کاهش سرانه‌های خدماتی و زیستی و رکورد دار شدن شهرهایی مانند تهران در بروز  امراض لاعلاجی که می‌بینیم در نتیجه همین تصمیم بوجود آمد. مهمترین چالش های شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است و هر ساله تعداد قابل توجهی از شهروندان تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. مهمترین سرمایه بشری که وقت و زمان است نیز در ترافیک های شهری هدر می رود، کاهش کیفیت زندگی و نشاط و سرزندگی جمعیت ۸ تا ۱۰ میلیونی شهر تهران تا حدی است که مردم شهر به شدت عصبانی و پرخاشگر شده‌اند و باید گفت همه این ها نتیجه استراتژی کسب درآمد از راه تراکم فروشی و شهر فروشی است.

وی با بیان اینکه در همه این سال‌ها شهرداری قلکی برای تمام سازمان‌ها و نهادهای کشور شده است، اظهار داشت: به عنوان مثال مجموعه قابل توجهی از املاک و مستغلات و اراضی شهرداری در قالب حسینیه و کارهای مثلا فرهنگی و اجتماعی به برخی افراد و موسسات واگذار شده و صدها نمونه دیگر از کمک‌ها را داشتیم که موجب از دست رفتن اموال شهرداری شده به نحوی که شهرداری حتی بعضا  به استانداری‌ها و یا شهرداری‌ها و سایر نهادها نیز کمک می‌کرد و وضعیت به جایی رسید که شهردار تهران در دوره شهرداری گذشته به‌رغم اینکه اتفاقات بسیار خوبی در حوزه عمرانی رقم خورد، اما متاسفانه املاک و اراضی چندین هکتاری شهر را در فرآیند اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس عموما از دست داد. اکنون شهر تهران به لحاظ دارایی و زمین‌های شهری جزو شهرهای کم برخوردار کشور است و بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی فقط به بانک‌ها و به اشخاص و پیمانکاران دارد. علاوه بر این امروز شهرداری تهران با حجم وسیعی از تعهدات به سایر سازمان‌ها و نهادها مواجه است و ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم در چنین فضایی با رای تاریخی مردم انتخاب شدیم.

سالاری با اشاره به اقدامات انجام شده در شورای پنجم شهر تهران گفت: اقداماتی که ما در این دوره انجام دادیم  بیشتر معطوف به تغییر رویکردها بوده است، در بحث مبارزه با فساد و رانت که  در بسیاری عرصه‌ها و بخصوص در شهرداری ها و شهرداری تهران متاسفانه نهادینه شده، توانستیم مبتنی بر اصل شفافیت و نهادینه کردن اصل نظارت همگانی، تغییر رویکردهایی را ایجاد کنیم، من اعتقاد دارم تا زمانی که نظارت همگانی بر مجموعه تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها در کشور و در هر لایه‌ای نهادینه نشود، وضعیت کشور و شهرها اصلاح نخواهد شد.

وی ادامه داد: ما تمام قراردادهای شهرداری تهران با پیمانکاران را در سامانه شفافیت و در معرض دید عموم قرار دادیم. بنده به عنوان رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران هم در دوره چهارم و هم در این دوره تصمیمات شوراهای توافقات مناطق را با همراهی همکارانم مورد بررسی قرار دادیم و  متوجه شدیم که عمده تصمیماتی که در این شوراها گرفته می‌شود شامل اضافه طبقه، تغییرکاربری، تخریب فضای سبز و سایر تخلفات است که همه این‌ها مغایرت اساسی با طرح تفصیلی به عنوان قانون اساسی شهر دارند، لذا به این نتیجه رسیدیم که برای حل این مشکل باید نظارت همگانی را محقق کنیم و شهرداری را  ملزم کردیم نسبت به ایجاد سامانه شفافیت اقدام کند و درباره انتشار عمومی اطلاعات تمامی پرونده‌ها برای نظارت همگانی اقدام کنند.

سالاری اضافه کرد: تداوم چنین رویکردی باعث شد بسیاری از املاک شهرداری که تحت تصرف غیر بودند، تخلیه شوند و امروز بسیاری از افرادی که املاکی را در اختیار گرفته بودند، تحت فشار افکار عمومی، می خواهند املاک را پس دهند، بدون آن که نامی از آنها برده شود. با این حال که در ابتدای راه هستیم اما در شورای شهر اقدامات بسیار ارزنده  انجام شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به ایجاد بزرگراه ها و توسعه معابر بیان کرد: قطعا این اقدامات در جهت تسهیل‌گری در تردد و کاهش ترافیک و آلودگی هوا انجام شده است، در بخشی از آنها ضرورت داشته اما من از شما سئوال می کنم، آیا این همه بزرگراه های درون شهری در کاهش ترافیک موثر بوده یا برعکس گره‌های ترافیکی را افزایش داده است. امروز تمام دنیا به این نتیجه رسیده اند که باید سیستم حمل و نقل عمومی و ریلی جایگزین بزرگراه های درون شهری شوند، در غیر این صورت مشکل ترافیک حل نخواهد شد. یکی از ماموریت های بسیار مهم مدیریت شهری توجه به ماموریت های  نرم افزاری است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است و ما در این دوره تلاش کردیم این ماموریت ها را تعقیب کنیم.

وی افزود: در کشور ما و جامعه شهری تهران توجه به منافع شخصی و منافع گروهی در مقایسه با منافع عمومی در اولویت قرار دارد و این جا نیاز است که جامعه مبلغین کشور که از متولیان حوزه فرهنگی کشور نیز هستند، در این خصوص روشنگری کنند. مهم‌ترین چالش ما این است که حقوق عمومی مغفول مانده است. این درد جامعه ماست، متاسفانه مطالبه گری منافع عمومی در بین آحاد جامعه و همه گروه ها به پایین‌ترین سطح خود رسیده و این باعث شده که کشور ما در وضعیت فعلی قرار گیرد. 

بنابر اعلام روابط عمومی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، وی با تاکید بر لزوم انسان محور شدن شهرها اظهار داشت: ما بازپس‌گیری فضاهای عمومی برای در دسترس قرار دادن انسان ها و محدودیت برای تردد خودرو ها را در دستور کار خود قرار دادیم، همچنین توانستیم به‌رغم وجود تنگناهای مالی مصوبه برج باغ را لغو کنیم تا از باغات شهر به عنوان ریه‌های تنفسی شهر حفاظت کنیم و این یک تصمیم جسورانه بود. همچنین توانستیم طرح موضعی باغات به هم پیوسته کن و فرحزاد را در شورای شهر و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب برسانیم.

سالاری افزود: علاوه بر موضوعات مطرح شده، ما در کاهش فساد و رانت با مشارکت دیده‌بان‌های شهری و تشکل های مردم نهاد و رسانه ها و فضای مجازی به توفیقات خوبی دست یافتیم و به عنوان یک نهاد پیشرو و پیشگام عمل کردیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز