خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای شهر تهران خبر داد؛

صحبت درباره پرونده تخلف «حسن رعیت» در شهرداری ؛جلسه آینده/تهیه طرح حفاظت از حریم آثار هنری در فضاهای عمومی شهر / افزایش صددرصدی بودجه اربعین در شهرداری

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۲۴۱

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره نقش معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در پرونده تخلف حسن رعیت و امضای ایشان به عنوان شهردار منطقه یک در حالی که در سمت معاونت خدمات شهری قرار دارند گفت : در این باره بررسی چندانی انجام ندادم و در جلسه آینده پاسخ خواهم داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ششمین نشست خبری سخنگوی شورای شهر تهران در سال جاری، در تالار شیبانی شورای شهر برگزار شد.

علی اعطا با اشاره به نسبتی که شهر و محرم با هم برقرار می کنند گفت: شهرهای ما نسبت معناداری با آیین‌ها داشتند و بخش قابل توجهی از فضاهای شهری ما متناسب با آیین ها شکل گرفته است. در بیشتر موارد مرکز محلات هسته اصلی شهرها و محل برگزاری آیین‌ها بوده است اما امروزه در شهرهایی که بافت مدرن پیدا کرده بخشی از این ساختار از بین رفته و بخشی هنوز وجود دارد اما احیای آنها همواره در دستور کار  است.

وی افزود: با توجه به مستندات تاریخی و گزارش سفرها، آیین عاشورا در چند سده اخیر در شهرها به عنوان یک مراسم اصلی بوده چرا که بازنمای یک برهه مهم تاریخ بوده است.

سخنگوی شورای شهر تصریح کرد: باید بستر شهر برای توسعه فضاهای عمومی را با توجه به رویدادهای آیینی و مذهبی دنبال کنیم. باید ببینیم پیش از این شهرها چه نوع آیینی را عرضه می کردند و در همین راستا در توسعه فضاهای شهری قدم برداریم.

وی با بیان اینکه شهرهای ما  با آیین‌های عاشورایی بیگانه نیست افزود: باید در این باره بحث کرد تا برای شهرهای امروز فعالیت‌های هویت بخش را بار دیگر به شکلی شایسته انجام دهیم.

اعطا درباره اقدامات شهرداری درباره ماه محرم گفت: دو کمیسیون فرهنگی اجتماعی و محیط زیست شورا با دو معاون خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی شهرداری و شهرداران مناطق  ۴ ۶٬ ،۵و  ۱۳  درباره بحث پیاده روی اربعین  جلسات مختلفی با هم دیگر برگزار کردند که در نهایت قرارشد  هر کدام نسبت به 4  مرز خروجی کشور که شامل مرز  خسروی نیز می شود مسئولیت هایی را عهده دار شوند.

وی درباره بودجه ای که برای اربعین در نظر گرفته شده است گفت: مدیریت شهری در سال ۹۵ و ۹۶ پنج میلیارد تومان برای اربعین بودجه در نظر گرفته بود که  البته میزان ارقام هزینه شده بالاتر از این‌ها بوده است.

اعطا با اشاره به افزایش صددرصدی بودجه اربعین در دوره جدید شهری گفت: اما در این دوره صرفه جویی خوبی انجام شده است، به گونه ای که حضور  کارمندان شهرداری در طرح اربعین  به صورت داوطلبانه است  و حق ماموریتی پرداخت نمی شود .

ادامه ساخت پلاسکو در گرو دریافت پروانه است

سخنگوی شورای شهر در  بخش دیگری از صحبت هایش درباره  دزدی مجسمه قیصر امین‌پور گفت: دزدیدن مجسمه اتفاق خوشایندی نبود . یکی از وظایف یگان حفاظت  شهرداری ها  ماموریت‌هایی است که از طریق ستاد کل به آنها ابلاغ می‌شود‌ که یکی از آنها حفاظت از اموال منقول و غیرمنقول شهرداری در فضاهای مربوط به سازمان و نه در اماکن عمومی است.

وی اضافه کرد: در نتیجه یگان حفاظت شهرداری نمی‌تواند حفاظت اموالی را  بر عهده گیرد که در فضای عمومی واقع شده‌اند . با توجه به اینکه مدت زیادی شاهد سرقت سریالی مجسمه‌ها نبودیم این گونه به نظر نمی‌رسد که مجددا روندی به جریان افتاده باشد که ادامه دار باشد.

اعطا با اشاره به اینکه بررسی‌های جدی در این مورد انجام شد به جلسه سازمان زیباسازی شهرداری با پلیس آگاهی اشاره کرد و گفت: در شورای شهر طرحی را تهیه کردیم تحت عنوان تعیین حفاظت از حریم آثار هنری که به طور مشخص به موضوع حفاظت در برابر سرقت‌ می‌پردازد اما از آنجایی که می‌تواند حفاظت به شکل نرم را در دستور قرار دهد این موضوع از طریق این طرح انجام خواهد شد مثلا برای آثاری که ارزش ویژه دارند دوربین نصب می‌شود.

اعطا در ادامه اظهار داشت:  در تماسی هم که با معاون اجتماعی پلیس تهران داشتم پیشنهادهایی مبنی بر  پیشگیری از این موضوع در دستور کار قرار  گرفت.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تهیه پروانه ساخت برای ساختمان پلاسکو که تاکنون انجام نشده است گفت: تردیدی نیست که باید برای این ساختمان در شهرداری پروانه صادر شود. در صحن شورا در این مورد بحث شد و اعلام شد که  باید برای ادامه ساخت و ساز در  پلاسکو پروانه  صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه تکلیف ساخمان باید قبل از  ساخت و ساز روشن شود تاکید کرد: این که اکنون عملیات ساختمانی در آنجا انجام می‌شود به این دلیل است که بخشی از طبقات زیرین در اثر حادثه پلاسکو تخلیه شد و شهرداری اجازه داد تا حد همکف عملیات ساختمانی انجام شود اما برای ادامه حتما باید پروانه دریافت شود.

اعطا با اشاره به اشکالاتی که درباره ساختمان پلاسکو وجود دارد تصریح کرد: در موضوع ساختمان شمالی و کسبه توافق نهایی حاصل نشد و نارضایتی وجود دارد باید مدیریت ذینفعان به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد همچنین نقشه‌ها و توافقات نهایی ارائه و مسئله پارکینگ نیز حل شود.

وی با بیان اینکه پلاسکو طبق مصوبه نیازمند 400 واحد پارکینگ است که باید تامین شود افزود: همچنین یک طبقه نیز باید به عنوان یادمان شهدای آتش نشان در نظر گرفته شود.

اطلاعی درباره روند رسیدگی به 12 پرونده مطروحه ندارم

سخنگوی شورای شهر در ادامه در پاسخ به سئوالی در باره مطرح شدن بدهی 69 هزار میلیارد تومانی مدیریت وقت شهری و 12 پرونده‌ای که نجفی شهردار اسبق تهران آن را مطرح کردند اظهار داشت: مواردی که در آن مقطع شهردار وقت درباره این 12 پرونده مطرح کردند هیچ وقت برای شورا ارسال نشد.

وی افزود : اما آنچه از طرف شورا دنبال می‌شود و می‌توان در دو دسته تقسیم‌بندی کرد یکی نتیجه طرح‌های تحقیق و تفحص است اگر طرحی در صحن برود و تخلفی محرز شود طبق قوانین باید به دستگاه قضایی ارسال شود دیگری مواردی است که در گزارش‌های حسابرسی می‌تواند مطرح شود. برای مثال در گزارش تلفیق بودجه سال 93 مواردی بود که به نظر می‌رسید نسبت به بودجه مصوب و ضوابط ،تخلفاتی در آن صورت گرفتهکه این مورد از جمله مواردی است که  گزارش شورا به دستگاه قضایی ارسال می‌شود. اما در موارد دیگری مانند  رسیدگی به  12 پرونده مطرح در شهرداری  ،که خود سازمان به آن رسیدگی می‌کند، باخبر نیستم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره نقش معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در پرونده تخلف حسن رعیت و امضای ایشان به عنوان شهردار منطقه یک در حالی که در سمت معاونت خدمات شهری قرار دارند اظهار کرد: در این باره بررسی چندانی انجام ندادم و در جلسه آینده پاسخ خواهم داد.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره اختلاف نظری که بین مدیران شهری گذشته و جدید در  میزان بدهی مدیریت وقت شهری وجود دارد اظهار داشت: نامه محرمانه‌ای از سوی شهردار تهران تحت عنوان فهرست بدهی‌ها منتشر شده است که به تفکیک در چند دسته قرار گرفته است و همکاران ما بخشی از اطلاعات آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند.

وی با بیان اینکه به دلیل محرمانه بودن و طبقه‌بندی پرونده در ارائه جزئیات محدودیت دارد به یک آیتم اشاره کرد و گفت: به طور مشخص به بدهی‌های بانکی اشاره می‌کنم آنچه شهرداری به عنوان دیون و تعهدات بانک‌ها و اوراق مشارکت مطرح می‌کند تا آن مقطعی است که مدیریت قبلی بر مسند قرار داشت اما این رقم جزو دیون و موارد ثبت شده در دفاتر حساب است که قطعی تلقی می‌شود و به صورت برآوردی و حدودی نیست. تنها برای همین یک آیتم 29 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی اعلام شده است که به نظر تکلیف بقیه را روشن می‌کند. اگر شهرداری و معاونت مالی صلاح بدانند توضیحات بیشتری ارائه می‌دهم.

اعطا با اشاره به اینکه دنبال ایجاد فضای متشنج نیستیم گفت: ترجیح ما این است که وارد جدال رسانه‌ای نشویم و شهرداری به رغم همه مشکلات کار خود را دنبال می‌کند این موردی است که در دفاتر ثبت شده و در بانک‌ها نیز قابل استعلام است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره سامانه شفافیت و انتشار گزینشی میزان حقوق مدیران اظهار داشت: سامانه شفافیت از ابتدا برای این راه‌اندازی شد که به صورت تدریجی و گام به گام مجموعه اطلاعات شهرداری تهران را در دسترس عموم قرار دهد. منکر آن نیستم که بخشی از اطلاعات ممکن است اشتباه باشد اما اگر میزان اشتباهات فراتر از ارقام باشد به ضد خود تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات را برای تحقق نظارت همگانی در معرض نمایش گذاشتیم تصریح کرد:‌ مردم و نهادها و رسانه‌ها ایرادات را ببینند و بر آن نظارت کنند و هدف ما انتقاد شماست. شما به ما بگویید کدام بخش از اطلاعات در سامانه شفافیت غلط است. با این کار شهرداری تحت فشار قرار می‌گیرد و اطلاعات را اصلاح و دقیق‌تر ارائه می‌دهد این هدفی است که سازمان آن را دنبال می‌کند.

اعطا با بیان اینکه شورای شهر امکان کنترل و صحت‌سنجی ندارد اظهار داشت: رسانه‌ها و شهروندان این سامانه را کنترل کنند تا صحت‌سنجی و نظارت همگانی تحقق یابد. البته معاونت منابع انسانی باید متعهدانه‌تر عمل می‌کرد تا اطلاعات درستی وارد سامانه شود. خود ما نیز در شورای شهر مدعی هستیم که باید این اطلاعات درست باشد.

اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری ناظر عالی پیمانکاران

وی درباره گزینشی عمل کردن در این سامانه گفت: به شهرداری تذکر می‌دهم که نباید در سامانه شفافیت گزینشی عمل شود.

سخنگوی شورای  شهر در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سگ‌های بلاصاحب شهری پس از انتشار فیلمی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شد و انعقاد قرارداد دوباره با یک پیمانکار متخلف گفت: بعد از این مسئله چهار جلسه ویژه تشکیل شد و شورای شهر و شهرداری گفت‌وگوی جدی با تشکل‌های مدنی شروع کردند همچنین یک جلسه با حضور شهردار و فعالان و متخصصان حوزه برگزار شد. یک جلسه نیز در ستاد هماهنگی سمن‌ها با هماهنگی آقای نظری برگزار شد. کمیسیون حقوقی شورا نیز در همین رابطه جلسه‌ای برگزار کرد و در نهایت در جلسه‌ای که دیروز برگزار شد مقرر شد اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری ناظر عالی پیمانکاران در این حوزه باشدبه این شکل که  کارفرما همچنان شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل سیار  اما نظارت عالیه بر روند بر عهده اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران باشد.

وی افزود: تا دو هفته آینده اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار یک دستورالعمل برای چگونه نظارت بر کار این پیمانکاران را تهیه و اعلام می‌کند.

مناسب نیست شورا درباره سدمعبر در ایام عزاداری صحبت کند

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سد معبر هیئت‌های عزاداری اظهار داشت: با توجه به اینکه مجموعه‌ای از اقدامات آیینی، مناسبتی ، اجتماعی و محله‌ای در آیین عاشورا مطرح است این کار باید به صورت خودسنجی اتفاق افتد و چیزی نیست که بخواهیم در قالب مصوبه آن را اجرا کنیم. خیلی مناسب نیست که شورا درباره سدمعبر در ایام عزاداری صحبت کند.

در شورا  نمی‌توانیم حکم غیرمحرمانه را برداریم

اعطا همچنین در مورد قانون جدید مدیریت بحران در کشور که وزیر کشور را به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران مشخص کرده است گفت: در قانون جدید ریاست ستاد مدیریت بحران وزیر کشور خواهد بود زیرا در ستاد مدیریت بحران دستگاه‌های مختلفی حضور دارند که الزاما زیر نظر شهرداری نیستند و برای اینکه در زمان بحران فرماندهی واحدی وجود داشته باشد وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران مشخص شد. شهرداری نیز در چارچوب مورد نظر نظارت خواهد کرد.

اعطا در پاسخ به سئوالی در مورد مهرهای محرمانه‌ای که برای اطلاعات ساده در شهرداری زده می‌شود گفت:‌ اطلاعات محرمانه دو بعد شکلی و محرمانه دارد در بعد محتوایی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها ممکن است قائل به طبقه‌بندی اطلاعات باشد که در شهرداری خیلی از این موارد نداریم اما به لحاظ شکلی طبقه‌بندی وجود دارد و صرفا مرجعی که مهر محرمانه به آن اطلاعات می‌زند می‌تواند قید محرمانه را بردارد ما در شورای شهر نمی‌توانیم حکم غیرمحرمانه را برداریم.

وی افزود: تنها جلسه غیرعلنی شورا برای یک نهاد نظارتی بود که بر روی اطلاعاتش طبقه‌بندی محرمانه درج کرده‌ بود و ما نمی‌توانستیم آن را به صورت غیرمحرمانه اجرا کنیم.

شهرداری دیر وارد عمل شد

وی درباره سرنوشت دستفروشان گفت: مسئله دستفروشان موضوع پیچیده‌ای است که در شورای شهر مصوبه‌ای  هم در بهمن ماه سال گذشته در این باره  دارد اما شهرداری دیر وارد عمل شد ما فعالیت دستفروشان را به عنوان یک موقعیت اجتماعی می‌پذیریم اما باید زمان، مکان و افرادی که باید در این زمینه فعالیت کنند را ساماندهی کرده و برای همه دستفروشان شناسنامه تهیه شود.

وی با بیان اینکه اگر شهرداری زودتر وارد عمل می‌شد مسئله دستفروشان قابل کنترل بود و تا این حد که امروز در مترو شاهد آن هستیم برخورد صورت نمی‌گرفت اظهار داشت: آغاز گفت‌وگوی مدیران شهری با دستفروشان نشان می‌دهد فعالیت آنها به رسمیت شناخته شده است اگر چه  باید به یک راه حل مشترک برسیم.

اعطا تصریح کرد: شهرداری نباید نظریه‌پردازی کند و باید وارد عمل شود به ویژه که در موضوع مترو مسئله ایمنی مسافران هم مطرح است و باید به آن توجه شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز