خبرگزاری کار ایران

افزایش سه برابری سرانه دانش‌آموزان عشایری در راستای برقراری عدالت آموزشی

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۴۴۵

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان گفت: ۲۵۵ هزار معلم تا سال ۱۴۰۱ بازنشسته می‌شوند و در این مدت جمعیت دانش‌آموزی۱۷ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش ایلنا،‌ سید جواد حسینی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه وضعیت برون‌سپاری در آموزش و پرورش استان کرمان بسیار مناسب است، اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۵۵ هزار نفر فرهنگی در کشور بازنشسته می‌شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یک درصد مدارس غیردولتی اکثرا در تهران هستند هزینه‌های زیادی از خانواده ها مطالبه می کنند، که با کنترل آن ها مانع این کار می‌شویم، بیان کرد: چند شعار دادیم که بعضی‌ها گفتند عملیاتی نمی‌شود، اما محقق شد.

وی با اشاره به اینکه اول مهرماه زمان پایان مدارس خشت و گلی است و اول مهرماه امسال این اتفاق خواهد افتاد، افزود: جشن برچیدن مدارس خشت و گلی را خواهیم گرفت و در استان کرمان ۸۰ کلاس خشت و گلی است از مهرماه امسال تعطیل می‌شود.

حسینی با بیان اینکه پایان کلاس‌هایی با بخاری نفتی را نیز اعلام کردیم، گفت: ۲۴ هزار کلاس درس داریم که علمک گاز در آنها وجود دارد اما از بخاری نفتی استفاده می‌کنند لذا امسال این بخاری‌ها جمع‌آوری و از بخاری هوشمند و تابشی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید با جدیت پیگیری شود و این کار در راستای سند تحول بنیادین است، بیان کرد: ۱۸۲ هزار دانش‌آموز عشایری در کشور داریم که از این تعداد ۱۲ هزار دانش‌آموز عشایری در استان کرمان وجود دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه پرداختی به دانش‌آموزان عشایری را سه برابرکردیم و به آنها توجه ویژه‌ای می‌شود، گفت: این اقدامات در راستای برقراری عدالت آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه در کشور۳۷۰ هزار دانش‌آموز شبانه‌روزی داریم که در کرمان ۳۲ هزار نفر آن ها هستند، عنوان کرد: ۱۰ میلیارد تومان برای مدارس شبانه‌روزی استان کرمان اختصاص داده می‌شود.

بنا به اعلام اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، حسینی با بیان اینکه در هفته دولت دو هزار پروژه با بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار در آموزش و پرورش به بهره‌برداری می‌رسد، گفت:

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین برای رفع مشکلات نظام آموزشی تهیه شده است، افزود: ۶۷۰ برنامه از سند تحول بنیادین تولید شده است که از این تعداد۳۷۰ برنامه در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

وی بر لزوم تشکیل کار گروهی برای تسهیل‌کار خیران در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: دو هزار میلیارد تومان برای طرح رتبه‌بندی معلمان در سال جاری اختصاص یافته است و این اعتبار در حالی محقق شده که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم.

حسینی با بیان این مطلب که در ساخت مدارس خوب پیش رفته‌ایم، عنوان کرد: در مجمع خیرین آموزشی حتما برای مناطق لازم التعلیم برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت و از مدیران استانی می خواهیم در این راستا تمام تلاش و برنامه های خود را معطوف کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یک سوم مدارس کشور را خیرین می‌سازند به گونه ای که در استانی مانند کرمان در سال گذشته۶۱ مدرسه خیرساز با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان احداث شده است خطاب به مسئولین آموزش و پرورش استان کرمان، اظهار کرد: انتظار داریم برای ابتدای مهرماه انجمن خیرین مدرسه یار را در استان کرمان تشکیل دهید و همچنین از ابتدای مهر در انجمن اولیا و مربیان باید موضوع راه اندازی انجمن خیرین دانش آموزی مطرح شود تا فرهنگ مشارکت در مدارس کشور راه بیفتد.

حسینی با تاکید برآنکه آموزش و پرورش مسئول بازماندگان از تحصیل است، تصریح کرد: برون‌سپاری کارها در استان کرمان به‌خوبی انجام شده است.

وی طرح خرید خدمات آموزشی را بهترین راه حل موقت برزطرف کردن کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: تا سال ۱۴۰۱حدود۲۵۵ هزار نفر معلم بازنشسته خواهد شد و تا این بازه زمانی ۱۷درصد به جمعیت دانش آموزی افزوده می شود و در مقابل آن ۳۰ درصد نیروهای ما کاهش پیدا می‌کند و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ما این کمبود را نمی‌تواند جبران کند.

وی با اشاره به مشکلات آموزش پرورش در مناطق دور افتاده کشور به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته در جنوب استان کرمان، بیان کرد: طرحی به نام «بوم برای بوم» داریم که از نیروهای بومی در مناطق دور افتاده دارای تحصیلات دانشگاهی به آنها آموزش‌های لازم می‌دهیم و به عنوان معلم در آن منطقه بکار گرفته می‌شوند.

حسینی از کمبود ۴۰ هزار معلم در سطح کشور خبر داد و بیان کرد: مدارس غیردولتی یکی از شیوه های عدالت آموزشی است، لذا بودجه‌ای که از طریق این مدارس صرفه‌جویی می‌شود در مناطق کمتر توسعه ‌یافته اختصاص می‌دهیم لذا مدارس غیردولتی بخش خصوصی هستند که براساس استانداردها فعالیت می‌کند و باید هدایت، حمایت، کفایت و نظارت بر این مدارس داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که ۱۱ درصد مدارس کشور غیر دولتی هستند که این آمار در استان کرمان ۲۰ درصد است، اظهار کرد: تعداد کمی از این مدارس چهره مدارس غیردولتی را مخدوش کرده‌اند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، افزود: آموزش و پرورش از چند مساله رنج می‌برد ما یک نگاه معلول محور به آموزش و پروش داشته‌ایم تا یک نگاه علت محور و یک راه حل موقتی و نگاه سلیقه‌ای تا یک نگاه بنیادین و اصولی داشته‌ایم واین سند هر سه این عارضه‌ها را کنار زده است.

وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش چهار لایه دارد که ما از دو لایه نظری و برنامه‌ای عبور کرده‌ایم و دو لایه مانده است و اکنون۶۷۰ برنامه از سند تحول بنیادین تولید شده که۳۷۰ برنامه در برنامه ششم و بقیه در برنامه هفتم باید اجرایی شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: باید چهار میز مربوط به دوره اول ابتدایی، دوره دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه برای تحقق سند تحول بنیادین را با حضور تمام شرکا یعنی  نماینده انجمن اولیاء و مربیان، نماینده دبیران، نماینده دانشگاهیان، نماینده دانش‌آموزان و کارشناسان اداره آموزش و پرورش تشکیل شود.

حسینی ابراز داشت: باید آموزه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از قالب طرح و برنامه به مکان اصلی تعیلم و تربیت یعنی مدرسه برود و در آنجا اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه مدرسه جعبه سیاه جامعه است، تصریح کرد: هرچه در جامعه اتفاق می‌افتد از مدرسه عبور کرده است بنابراین آموزه‌های اصلی سند تحول باید در مدرسه اجرا شود و۵۰ درصد این آموزه‌ها، ۲۵ درصد تقویتی و ۲۵ درصد دیگر تلفیقی است.

حسینی با بیان اینکه برای تحقق سند تحول بنیادین باید یک تقسیم کار ملی انجام دهیم، افزود: یکی از کارهایی که من خواستم انجام دهم این بود که نظام‌نامه تعامل آموزش و پرورش را با دستگاه‌های دولتی و بخش عمومی تدوین و به تصویب برسانم.

وی ادامه داد: دستگاه بزرگ آموزش و پرورش با ۱۴ میلیون دانش‌آموز و یک‌میلیون معلم و ۱۰۷ هزار مدرسه و۷۵۲ منطقه را با قوانینی اداره می‌کنیم که به‌عنوان مثال با همان قوانین سازمان کوچکی مانند هواشناسی هم اداره می‌شود.

وی عنوان کرد: باید قانونی خاص برای آموزش و پرورش نوشته و تصویب شود، دانش‌آموزان ما زیر بار درس ملی سنگین قرار دارند و ۱۲ هزار و۹۰۰ ساعت آموزش از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم به آنها تحمیل کرده‌ایم و این در حالی است که میانگین جهانی آموزش ۸ هزار ساعت است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: باید دانش‌آموزان را از زیر بار سنگین برنامه درسی خلاص کنیم و این تحول بنیادین است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز