خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی مدیران شهری با دستفروشان مترو/باید به یک راه‌حل مشترک برسیم

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۷۵۰

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: مردم در نظرسنجی‌ها و تماس‌هایی که با ما دارند اعلام کردند از وضعیت دستفروشی ناراضی هستند؛ در نتیجه باید به یک راه حل مشترک برسیم تا هم مردم راضی باشند و هم فرصتی برای دستفروشان ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای جلسه محمدرضا جوادی یگامه، معاون امور اجتماعی شهرداری تهران گفت: در این جلسه آقای نوبخت مدیرعامل مترو و تعداد دیگری از مسئولان شهرداری وجود دارند و به صحبت های شما گوش می دهند.

وی با بیان اینکه موضوع دستفروشی یک مساله سه جانبه است که در یک سو مردم به عنوان اصل  ماجرا و در سوی دیگر شهرداری به عنوان تسهیل‌گر عبور و مرور و همچنین حفظ امنیت مردم وجود دارد و از سویی دستفروشان را داریم که افرادی کم سرمایه هستند. در هر صورت باید بتوانیم این سه ضلع را متوازن کنیم.

جوادی یگانه با اشاره به اینکه  دستفروشی در مترو موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده است، خطاب به دستفروشان گفت: می‌توانستیم پشت درهای بسته و با استناد به موارد قانونی و مقررات تصمیم بگیریم اما اینجاییم و می‌خواهیم حرف شما را بشنویم و نظرات شما را نیز دخیل کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه می‌دانیم وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست تصریح کرد:  ۲۰ درصد مردم از طبقه متوسط رو به فقیر شدن هستند و خیلی‌ها نیز مایل نیستند که دستفروشی کنند.

وی افزود: مشکلات اقتصادی کاملا بدیهی است اما مردم در نظرسنجی‌ها و تماس‌هایی که با ما دارند اعلام کردند از وضعیت دستفروشی ناراضی هستند. در نتیجه باید به یک راه حل مشترک برسیم تا هم مردم راضی باشند و هم فرصتی برای دستفروشان ایجاد شود.

جوادی یگانه افزود:‌ در این جلسه می خواهیم حرف دستفروشان را بشنویم تا بتوانیم پیشنهادات شما را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنیم.

در ادامه این جلسه صحبت های دستفروشان نیز شنیده شد، اما به مسافران مترو اجازه صحبت داده نشد. در ادامه نیز به درخواست دستفروشان رسانه های تصویری به درخواست دستفروشان به دلیل عدم انتشار تصاویر آنها جلسه را ترک کردند تا بتوانند صحبت های خود را بدون نگرانی بگویند.

مترو محل دستفروشی نیست

در ادامه علی پیرحسین لو، مشاور فرهنگی اجتماعی معاونت حمل و نقل و ترافیک گفت: قرار است راه حلی پیدا کنیم تا سه ضلع مشکلات کمتر شود، اما‌ اینجا فقط یک ضلع یعنی خود دستفروشان صحبت کردند.

وی افزود: یک ضلع این مساله شهرداری است که وظیفه دارد حمل و نقل ایمن و آسان را برای مسافران ایجاد کند.

پیرحسین لو افزود: ما دغدغه مسافران را داریم. بخشی از مردم ناراضی اند، که کم یا زیاد مسأله شهر هستند. اگر بخواهیم تدبیری داشته باشیم باید مردم را هم در نظر بگیریم.

وی در ادامه با ذکر حدیثی از امام علی (ع) گفت: هیچ حکومتی رستگار نمی شود مگر اینکه حق مظلوم از ظالم بدون لکنت زبان گرفته شود. هدف این است که در پیگیری حقوق لکنت زبان نداشته باشیم.

وی افزود: اکنون شرایط بدتر از قبل است و نارضایتی مسافران بیشتر شده است‌ هر راه حلی از جنس غرفه دادن که باعث شود دستفروشان افزایش یابند درست نیست و مترو هم محل دستفروشی نیست و در نهایت دستفروش باید حذف شود. اگر می خواهید کمک به این سمت ماجرا هم بکنید، غیر از خودتان به ما هم کمک کنید.

در ادامه جوادی یگانه اظهار داشت: یک ضلع سوم در این مساله مردم هستند که اینجا حضور ندارند. در نظرسنجی ما ۵۰ درصد مردم ناراضی هستند.دستفروشی در زمان پیک برای مردم نارضایتی دارد‌.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه نگاه دوره جدید مدیریت شهری شنیدن سخنان مردم است تصریح کرد: دیروز جلسه ای در شورای شهر داشتیم و در آن مطرح شد که قانون اجازه  می دهد فروشندگان جا داشته باشند و وزارت مسکن باید به شهرداری جا دهد تا ما آن را در اختیار دستفروشان قرار دهیم.

جوادی یگانه به مسأله کودکان دستفروش که در این جلسه نیز صحبت کردند اشاره کرد و گفت: کودکان دستفروش نباید اینجا باشند، همه باید کمک کنند تا کودک درس بخواند. وقتی کودکی اینجا صحبت می کند نباید بخندیم و دست بزنیم.

وی افزود: باید به یک گفت و گو و راه حل برسیم و متوجه باشیم اولین وظیفه در مترو این است که امکان رفت و آمد مردم فراهم شود. مترو جای رفت و آمد است، بنابراین ما دنبال راه حل هستیم.معاون شورا باید راه حل بدهد‌. یک راه حل هم گفت و گویی است که باید با مردم شود‌.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران خطاب به دستفروشان گفت: به ما فرصت دهید‌ و در این فرصت که مترو و شهرداری دارند، تصمیم بگیرند. اینکه در این جلسه مجوز بخواهید مقدور نیست، زیرا مسأله شهری است، اما بخشی از صحبت هایی که مطرح کردید را تاثیر می دهیم‌.

وی با بیان اینکه پیدا کردن راه حل سخت است‌، افزود: یک راه حل ساده ساماندهی است و یک راه حل ساده رهاسازی است که اکنون شاهد آن هستیم.باید راه‌های پیدا کنیم که در این وضعیت دشوار اقتصادی امکان زیست برای دستفروشان و امکان رفت و آمد برای مردم هم فراهم باشد‌ که راه حل سریع و آسانی نیست.

جوادی یگانه در پایان از دستفروشان هم خواست تا خودشان را در جایگاه مسافرین  و نه مسئولان بگذارند تا به یک راه حل میانه برسیم وی افزود: این گفت و گو را ناتمام باقی می‌گذاریم تا به نتیجه برسیم.

در ادامه دستفروشان به بیان  نقطه نظرات خود پرداختند. خانم دستفروشی با بیان اینکه مشکل ما این است که دستفروشی تنها  محدود به ایستگاه امام خمینی شده،‌ گفت: اگر ایستگاه های دیگر را باز کنند، قطعا مشکل حل می شود.

وی در ادامه به برخورد بد ماموران مترو با دستفروشان اشاره کرد و گفت: ما مجبوریم دستفروشی کنیم،‌ مردان بدترین توهین ها را به ما می کنند.درسته من زن هستم، اما بی سرپرست هستم،‌من با با ۵۵ سال سن نباید دستفروشی کنم.

مرد جوان دیگری نیز گفت: در مترو مثل موش و گربه دنبال ما هستند‌. از زبان ما می خواهید بشنوید و راهکار پیدا کنید؟ ما راهکار نداریم زیرا همه درآمدمان را باید به پیمانکار بدهیم. من شخصاً با تمام مامورین درگیر شدم و آنها همه نوع توهینی می کنند. مگر دستفروشی جرم است؟به ما ماده قانونی نشان دهید که می‌گوید داریم جرم می کنیم. دو سه ایستگاه دیگر را هم برای دستفروش ها باز کنند.

خانم جوان دیگری گفت: یک سال است که دستفروشی می کنم. یک ماه و نیم پیش به خاطر دستفروشی من را به بازداشتگاه انداختند.در زندگی‌ام شکست خوردم، سرپرست خانواده هستم، این برخوردها در شان ما نیست.

خانم میاسنال دیگری گفت: من 68 سال سن دارم. دو مریض در خانه دارم، خودم و بچه‌ام مریض هستیم. شوهر ندارم و مستاجرم. آیا باید برای خودم و بچم درآمد داشته باشم؟ بهزیستی ماهی ۱۰۰ هزار تومان به من می دهد، من ۱۵سال است که در مترو کار می کنم، از زمانی که کسی نبود من در مترو بودم. ما چه کار کنیم؟دزدی و گدایی کنیم؟کار می‌کنم تا با زحمت یک لقمه نان حلال درآورم. ما از خوشی کار نمی کنبیم، گرفتارم که کار می کنیم.

خانم جوان دیگری گفت: بیش از ده بار جنس من را گرفتند‌ من ۲۷سال سن دارم. هشت سال است که دستفروشم. جنس من را بارها گرفتند و تحویل ندادند. می گویند جنست را از شهرداری پس بگیر، از شما مسئولین شهرداری می‌پرسم جنس‌های من کجاست؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز