خبرگزاری کار ایران

منصور غلامی در شهرکرد:

دانشگاه‌های کشور باید اثرات محلی و منطقه‌ای خود را تقویت کنند

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۳۸۳

وزیر علوم در آیین گرامیداشت چهلمین سال تأسیس دانشگاه شهرکرد گفت: دانشگاه‌های کشور باید اثرات محلی و منطقه‌ای خود را تقویت کنند.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت گفت: توسعه‌ای که در گوشه و کنار کشور و در این استان شاهد آن هستیم، جریانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل‌گرفته و در این چهل‌ساله تغییرات شگرفی در کشور صورت گرفته و از نعمت‌های زیادی برخوردار شدیم که البته مردم ایران شایستگی بیشتر از این‌ها رادارند.

وی با اشاره به حضور خود در سال های ۶۰ تا ۶۲ در دانشگاه شهرکرد گفت: همه روسا در همه دوره‌ها زحمات زیادی در این دانشگاه متحمل شدند؛ بنده نیز در سال ۶۰ به پیشنهاد شامحمدی رئیس وقت دانشگاه اصفهان به‌عنوان رئیس دانشکده شهرکرد که زیرمجموعه دانشگاه اصفهان بود مشغول کار شدم. دی‌ماه همان سال، زمین کنونی دانشگاه به این مجموعه واگذار شد و کار ساخت دانشکده کشاورزی در یک حرکت جهادی، در اردیبهشت‌ماه ۶۱ آغاز و در آذرماه فراخوان برای حضور دانشجویان در کلاس صادر شد و در نهایت سال ۱۳۷۰ دانشکده کشاورزی به دانشگاه شهرکرد تغییر نام داد و به‌طور کامل از دانشگاه اصفهان مستقل شد.

غلامی در ادامه گفت: بعد از انقلاب دانشگاه‌ها تقریباً از نو شروع به کار کردند و این نو شدن در بدنه هیئت‌علمی بیشتر قابل مشاهده بود.

وی افزود: در آن زمان در صنایع کشور از جمله صنعت نفت و صنعت نظامی و مراکز درمانی و بهداشتی از کارشناسان خارجی استفاده می‌شد و با توجه به تربیت نیروی متخصص به‌عنوان مهم‌ترین مأموریت دانشگاه در آن زمان، این مأموریت تا سال ۷۰ که کشور از وجود نیروی خارجی بی‌نیاز بود، به شایستگی به اتمام رسید و تمام مدیران و متخصصان کشور از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بودند.

 غلامی با بیان اینکه ایران سال‌های اخیر در تولید علم به جایگاه ۱۶ جهان ارتقا یافت، گفت: در این سال‌ها دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های کشور در دنیا حرفی برای گفتن داشتند و امروز در برخی تخصص‌ها ازجمله نانو و بیوتکنولوژی صاحب قدرت هستیم و مقالات اساتید دانشگاه در عرصه جهانی قابل‌توجه است.

وی با تأکید بر اینکه نظام اسلامی توجه ویژه‌ای برای علم و دانش قائل است، تصریح کرد: در رویکرد جدید وزارت علوم در دهه اخیر، بر این نکته تأکید می‌شود که مقالات ISI تا چه اندازه می‌توانند در حل مسائل کشور نقش داشته باشند.

وزیر علوم، تصریح کرد: ۴۳ پارک فناوری و ۱۹۷ مرکز رشد مستقر در دانشگاه‌های کشور از ایده‌های نو، شرکت‌های دانش‌بنیان، گروه‌های فعال علم و فناوری و ثروت‌آفرین و نیز گروه‌های کوچک صاحب ایده حمایت می‌کنند و امروز شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در عرصه جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و با ایجاد ثروت صحنه‌های بزرگ علمی را تحت پوشش خدمات خود قرار داده‌اند.

غلامی شکل‌گیری تحریم‌ها علیه نظام اسلامی را یک فرصت برای کشور دانست و گفت: دانشمندان ما در این شرایط توانستند با تلاش خود در بسیاری از موارد نیازهای داخلی کشور را جوابگو باشند و ارتباط بین اقتصاد و دانشگاه در این فضا پررنگ‌تر شد و امروز از طرح‌های صنعتی اساتید و دانشجویان در علم و صنعت از قبیل قرارداد پمپ‌های استخراج نفت، قراردادهای حوزه محیط‌زیست و پژوهش‌های حوزه مسائل اجتماعی و اقتصادی که میان دانشگاه‌ها و صنعت نهایی شده‌اند، استقبال گستردهای وجود دارد.

غلامی با اشاره به تحصیل ۵۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور، گفت: این آمادگی وجود دارد که دانشجویان کشورهای همسایه در دانشگاه‌های داخلی پذیرش شوند.

وزیر علوم افزود: دانشگاه‌های کشور باید اثرات محلی و منطقه‌ای خود را تقویت کنند؛ دانشگاه‌های بزرگی مثل دانشگاه شهرکرد حتماً مأموریت ملی دارند. ما برای دانشگاه‌ها مأموریت بین‌المللی تعریف کرده‌ایم و تعامل بین‌المللی با دانشگاه‌های سراسر جهان داریم و حدود ۴۵۰ قرارداد بین‌المللی میان اساتید دانشگاه‌های خارجی و داخلی منعقد و در حال اجرا است.

وی بابیان اینکه نظام آموزشی کشور مأموریتی فراملی دارد، گفت: یکی از آنها آموزش و انتقال تخصص به کشورهای همسایه است که در این مورد اولویت با کشورهای اسلامی است.

در ادامه سعید کریمی رئیس دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: ۱۴ رئیس دانشگاه تاکنون در این دانشگاه سرکار آمدند که با مدیریت این روسا و تلاش مجموعه، دانشگاه توانسته به این جایگاه برسد و پیشرفت‌های چشمگیری کسب کند.

وی افزود: هم‌اینک ۷ هزار دانشجو در ۱۹۵ رشته گرایش در ۸ دانشکده مشغول تحصیل هستند و این دانشگاه از حضور ۳۵۰ عضو هیئت‌علمی بهرهمند است که در عرصه‌های ملی و بین‌المللی دستاوردهای علمی متعددی کسب کرده‌اند.

آیین گرامیداشت چهلمین سال تأسیس دانشگاه شهرکرد هم‌زمان با هفته دولت و با حضور منصور غلامی وزیر علوم، غلامرضا تاج‌گردون رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس، سفرای کشورهای افغانستان، عراق، اقبال عباسی استاندار استان چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری، اردشیر نوریان نماینده مردم شهرستان شهرکرد، سامان و بن در مجلس و روسای پیشین دانشگاه شهرکرد و دانشگاهیان با ادای احترام و غبارروبی و عطرافشانی قبور مطهر شهدای گمنام این دانشگاه آغاز شد.

در پایان این آیین ضمن رونمایی از تمبر دانشگاه و رونمایی از کتاب بام علم و هنر، از روسای پیشین دانشگاه تقدیر و قدردانی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز