خبرگزاری کار ایران

الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه هوشمند فضای سبز تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۲۰۰

در یکصد و شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه هوشمند فضای سبز با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری به ایجاد سامانه اطلاعاتی فضای سبز به پیشنهاد کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.در ابتدا زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به ارائه‌ی این طرح پرداخت.

وی در دفاع از این طرح گفت: فضای سبز تهران پس از معابر بیشترین سطح را در تهران به خود اختصاص داده اما اطلاعات مربوط به فضای سبز به روز نیست و باید مکان محور و جزئی باشد. بر این اساس طبق ماده ۲ قانون حفظ و گسترش فضای سبز که نگهداشت و آبیاری فضای سبز را برعهده شهرداری تهران گذاشته و بر اساس آیین نامه اجرایی در قالب طرحی شهرداری تهران را مکلف می کنیم با ارائه لایحه ای، این اطلاعات را تهیه و در قالب سامانه بارگذاری کند.

نوری با اشاره به اینکه در سال ۹۷ از مجموع بودجه هایی که برای نگهداشت فضای سبز و سازمان فضای سبز شهرداری تهران تخصیص یافته است، به رغم آنکه ۷۰ درصد بودجه صرف حقوق کارکنان شده است اما با توجه به اولویت شهرداری کنونی در حفظ و توسعه فضای سبز، اعتبار خوبی در سال ۹۷ برای این امر اختصاص یافت.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ۱۸ هزار نیروی کارگری در حوزه فضای سبز وجود دارد که این تعداد نیرو قابل تأمل است. بر اساس تکالیف برنامه پنجساله سوم، الزام شهرداری برای ایجاد این سامانه علاوه بر اینکه می تواند در ارائه اطلاعات از وضعیت فضای سبز مؤثر باشد، درباره قراردادهای شهرداری با پیمانکاران با فضای سبز نیز گام مؤثری برای شفافیت خواهد بود، زیرا به درستی نمی دانیم آیا این تعداد کارگر در فضای سبز وجود دارد و هزینه تمام شده قراردادها برای این موضوع آیا هزینه واقعی است؟  

وی با اشاره به طرح پیشنهادی گفت: در قالب این طرح در ماده واحده و تبصره های آن تلاش شده است، اطلاعات به صورت کامل از فضای سبز و درختان در سایت ارائه شود و از شهروندان نیز در این راه مشارکت خواسته ایم و نمونه اجرایی این طرح در بوستان طبیعت منطقه ۲۱ انجام شده است.

پس از ازائه گزارش نوری، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران درباره این طرح گفت: اطلاعات فضای سبز و بوستانها موجود است و باید متراژ احجام فضای سبز را تهیه کنیم.  در سال گذشته با اقداماتی که انجام دادیم، ۶ میلیارد تومان  هزینه رُفت و روب شهر تهران را کاهش دادیم و باید تلاش کنیم این مسئله در فضای سبز نیز اعمال شود.

وی افزود: اما سامانه یکپارچه ای در ارتباط با آنچه که در این طرح گفته شده وجود ندارد و اطلاعات مکانی نیز  باید بارگذاری شود.

پس از سخنان فرجود، سید حسن رسولی به عنوان مخالف طرح گفت: من با ضرورت تدوین این طرح مختلف نیستم، اما دلیل مخالفت من ناقص بودن اطلاعات است. در نتیجه با توجه به این اطلاعات ناقص، آیا اجرای چنین طرحی ضرورت دارد؟

وی با اشاره به اینکه در سامانه شفافیت تمامی قراردادها بدون طبقه بندی منتشر شده، گفت: آیا واقعا نیاز است تمامی قراردادهای ریز برای پیمانکاران فضای سبز به صورت جزء منتشر شود یا خیر؟

سپس آرش حسینی میلانی، به عنوان موافق این طرح با اشاره به اینکه دست‌اندازی به درختان با سامانه اطلاعاتی فضاهای سبز سخت‌تر می‌شود گفت: وقتی اطلاعات مربوط به فضاهای سبز به صورت شفاف مشخص شود و به اطلاع مردم رسیده شود، دیگر امکان دست‌اندازی به درختان و فضاهای سبز غیرممکن و سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: سامانه اطلاعاتی فضای سبز، دارایی‌ها و میراث سبز شهر تهران را به صورت مشخص و شفاف به تفکیک مناطق به اطلاع شهروندان می‌رساند چراکه تاکنون این اطلاعات برای بخشی از مردم و شورایاران مشخص نبوده است.

وی با بیان اینکه شورایاران درخصوص برخی از دوره‌ها و مقاطع پیشین گفته‌‌اند که گاهی ما شب می‌خوابیدم و وقتی صبح بلند می‌شدیم بخشی از فضاهای سبز واگذار شده بودند، اظهار داشت: این خطر و ریسک هرچند اکنون دیگر وجود ندارد ولی ممکن است این مسئله در دوره‌های بعدی رخ دهد بنابراین ضروری است اطلاعات مربوط به فضاهای سبز به صورت تدقیق شده مشخص شود.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد: وقتی اطلاعات مربوط به فضاهای سبز به صورت شفاف مشخص شود و به اطلاع مردم رسیده شود، دیگر امکان دست‌اندازی به درختان و فضاهای سبز غیرممکن و سخت‌تر می‌شود.

حسینی میلانی با اشاره به فرایند شناسنامه‌دار کردن فضاهای سبز در شهر تصریح کرد: شورای شهر در این طرح پیشنهادی، فرایند شناسنامه‌دار کردن درختان و فضاهای سبز را ضابطه‌مند، زمان‌بندی شده و قابل سنجش‌پذیری کرده و در بازه‌های زمانی مشخص خروجی آن را تعیین کرده است.

در نهایت طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه هوشمند فضای سبز با ۱۶رای به تصویب رسید.اما پس از آن با پیشنهاد بهاره آروین به طرح الزام شهرداری به ایجاد سامانه هوشمند و انتشار عمومی اطلاعات فضای سبز تغییرنام یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز