خبرگزاری کار ایران

جزییات طرح ایران برای مشارکت در بازسازی منا در عربستان

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۲۰۹

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با اعلام نارضایتی شدید زائران ایرانی از کمبود فضا و امکانات موجود در سرزمین منا، جزییاتی از طرح ایران را برای بهبود این وضعیت با مشارکت عربستان اعلام کرد.

به گزارش ایلنا،‌ «سیدعبدالفتاح نواب» که طبق برنامه هر روزه خویش برای سرکشی از هتلها و بررسی مسایل و مشکلات حجاج ایرانی، به هتل «زائر الشیاکه» در خیابان عزیزیه مکه مکرمه رفته بود، هنگامی که با اعتراض چندباره زائران ایرانی درباره وضعیت منا مواجه شد، تاکید کرد که ایران برای بازسازی منا طرحهایی را به مسئولان عربستان سعودی ارایه کرده است.

سرزمین منا جایی است که زائران بیت الله الحرام از روز دهم تا دوازدهم ذی الحجه در چادرهای آن بیتوته می کنند و اعمالی نظیر رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، قربانی و حلق یا تقصیر (تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر یا ناخن) را انجام می دهند. کمبود فضای چادرها برای اقامت اعضای کاروانها و مشکلات سرویسهای بهداشتی از جمله مهمترین محورهای گلایه های حجاج ایرانی از زمان انجام مناسک تاکنون بوده است.

سرویسهای بهداشتی منا، محدود است و بطور مشترک برای توالت و حمام از آن استفاده می شود. بیشتر حاجیان نیز کار حلق (تراشیدن موی سر) را در کنار تعداد اندک شیرهای آب آنجا انجام می دهند که برای وضوگرفتن پیش بینی شده است.

محدودیتها و مشکلات بهداشتی ناشی از این وضعیت، اعتراض شدید حاجیان ایرانی را برانگیخته و به یکی از محورهای اصلی موضوعات مطرح شده از سوی آنان در  جریان بازدید مسئول بعثه مقام معظم رهبری و رییس سازمان حج و زیارت از هتلهای مکه در روزهای اخیر تبدیل شده است.

نماینده ولی فقیه در پاسخ به زائران معترض در هتل «زائر الشیاکه» گفت: ایران طرحی را به مسئولان حج و عمره عربستان سعودی ارایه کرده که بر اساس آن، یک سازه سبک دو طبقه برای ساخت حمام و دستشویی در منا ایجاد شود و بالای طبقه دوم نیز به حلق و تقصیر اختصاص یابد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب افزود: ما حتی به مسئولان عربستان پیشنهاد کرده ایم که ایران می تواند در ساخت این مراکز مشارکت کند یا حتی به تنهایی و با سرمایه خود، آن را بسازد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: این موضوع را در جلسات اخیر با مسئولان حج و عمره عربستان مطرح شده و تلاش می کنیم در این زمینه به نتیجه برسیم.

هنگام بازدید سرپرست حجاج ایرانی، چندتن از بانوان با نگرانی از نحوه رمی جمرات خویش (سنگ زدن به شیطان) درمنا صحبت کردند و با اشاره به برخی استفتائات، به نماینده ولی فقیه گفتند که آنها شک دارند آیا سنگها دقیقا به ستونهای 16 یا 17 جمرات اصابت کرده است یا نه و در این صورت، آیا حج آنها قبول است یا خیر؟

حجت الاسلام والمسلمین نواب توضیح داد که هیچیک از مراجع تقلید از ستون 16 یا 17 سخن نگفته اند بلکه می گویند باید سنگها به وسط جمرات اصابت کند و تعیین وسط نیز یک مساله عرفی است.

وی اینگونه نگرانی ها را «وسوسه شیطان» خواند و با اشاره به توضیحات بانوان، به آنها اطمینان داد که رمی جمرات را از نظر شرعی درست انجام داده اند.

این سخن موجی از شادی و خوشحالی در میان بانوان ایجاد کرد و آنها چندبار صلوات فرستادند.

سرپرست حجاج ایرانی و رییس سازمان حج و زیارت سپس در جمع مردان حضور یافتند، به آنها« زیارت قبول» گفتند و از آنها خواستند چنانچه مساله یا مشکلی دارند، مطرح کنند؟

حجاج یادشده از مجموعه خدمات و اقدامات انجام شده تشکر و برای دست اندرکاران حج آرزوی توفیق کردند.

با این حال، چند نفر نیز از کمبود صبحانه گرم، نقص فنی در سیستم صوتی هتل، کمبود آسانسورها و وضعیت برنامه های فرهنگی مجموعه اسکان خویش انتقاد کردند.

 در این میان، سخنان یکی از حجاج موجی از واکنشهای موافق و مخالف را در میان ساکنان هتل برانگیخت.

زائر یادشده به اینکه چرا روحانیون کاروانها بطور شبانه روزی لباس روحانیت بر تن ندارند،  اعتراض داشت زیرا به عقیده او، روحانیون را مردم از روی لباس و عمامه آنها می شناسند.

این حرف او با تایید دو – سه نفر روبرو شد اما تعداد بسیاری از زائران در مقابل آن موضع گرفتند و زائر یادشده را به «بی انصافی» متهم کردند.

این عده معتقد بودند روحانیون هم در مسجدالحرام و هم زمان انجام مناسک حج، بطور شبانه روزی در کنار آنها بوده اند و حتی ویلچر بسیاری از افراد مسن و ناتوان یا  جانبازان را هدایت کرده اند. یکی از زائران که خود را جانباز معرفی کرد، گفت: «حاج آقا، این چهار روز  انجام مناسک و حضور در عرفات و مشعر و منا من شرمنده آنها بودم. اینها (روحانیون کاروان) همه جا کنار ما بودند. شب و روز نداشتند. ندیدن این همه زحمت، واقعا بی انصافی است.»

این شرایط، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی را وادار کرد توضیحاتی درباره عملکرد روحانیون در کاروانها بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: همه شما شاهد هستید که روحانیون کاروانها همه جا پابه پای زائرین حرکت می کنند و در خدمت آنها هستند. بسیاری از این روحانیون، چندماه پیش از حج از قم هر هفته  به شهرهای خیلی دور مثل کهنوج می روند. یک روز در راه رفت و یک روز در راه برگشت هستند در حالی که نه کرایه کامل اتوبوس بلکه فقط کمک کرایه دریافت می کنند.

وی افزود: آنها فقط به عشق خدا و خدمت به زائران خانه خدا برای تبلیغ می روند و هنگام اعزام نیز از همه امور شخصی دست می کشند تا به سوالات شرعی ، امور دینی و مناسک حج زائران رسیدگی کنند.

نماینده ولی فقیه گفت: روحانی کاروان نه تنها در مراسم مذهبی و نمازها بلکه در اتاق خویش همواره پذیرای حجاج و پاسخگوی سوالات آنان است و تلفن همراه او از در دسترس ترین تلفنها به شمار می رود.

وقتی این صحبتها مطرح شد، یکی از روحانیون به نماینده ولی فقیه توضیح داد که فقط یک دست لباس دارد و ساعت 6  صبح امروز آنها را شسته و همانطور خیس پوشیده است تا بتواند با لباس روحانیت پاسخگوی حجاج و زائران باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین، مسئول بعثه مقام معظم رهبری گفت: با همه اینها، عملکرد و رفتار همه روحانیون و مسئولان کاروانها بطور مرتب توسط ناظران بعثه کنترل می شود و نظرات زائران را نیز در این زمینه جویا می شوند. 

نواب تصریح کرد: چنانچه مشخص شود روحانی کاروان به هر دلیل کارآیی لازم را ندارد، از حضور او در دوره های بعدی اعزام حجاج جلوگیری خواهد شد.

سخنان نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی چنان محکم، قاطع و منطقی بود که همه حجاج حتی منتقدین از این پاسخ قانع شده و با احترام و لبخند رضایت ایشان را هنگام رفتن تا لحظه تا سوارشدن به مینی بوس بدرقه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز