خبرگزاری کار ایران

نیلی احمدآبادی خبر داد:

کاهش جمعیت دانشگاه تهران به ۴۰ هزار نفر/ قصد ۲۳ هزار دانشجو برای خروج از کشور

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۸۵۴

رییس دانشگاه تهران از کاهش جمعیت این دانشگاه به ۴۰ هزار نفر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد.  نیلی در ابتدای این نشست عنوان کرد: در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم و طبیعتا اقداماتی انجام داده‌ایم که مختصرا آن را توضیح می‌د‌هم. در سال جاری یعنی سال ۹۷_۹۸ حدود  ۱۳ هزار دانشجو را پذیرش کردیم که ۴ هزار نفر در مقطع کارشناسی بودند که چندین سال است ما ظرفیت مقطع  کارشناسی را تغییر نداده‌ایم.  تعداد ۷ هزار دانشجو در مقطع ارشد و هزار و ۲۰۰ نفر در مقطع دکتری پذیرش کردیم‌. همچنین ۷۰۰ نفر از دانشجویان ارشد و ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان دکتری از طریق آیین نامه استعداد درخشان پذیرش شدند.

او اضافه کرد: جمعیت دانشگاه تهران امروز به ۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده اما هدف ما افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه است به همین دلیل نسبت استاد و دانشگاه به دقت رعایت شده است. ما سعی کردیم نسبت استاد و دانشجو را در شاخص‌های ملی و بین المللی رعایت کنیم. همچنین برنامه‌ مهارت‌های نرم را برای دانشجویانمان در نظر داریم. همچنین  دانشگاه سعی می‌کند پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری را در اختیار جامعه قرار بدهد از این رو یکی از پل‌های ارتباطی بین مردم و دانشگاه جهت بهره بردن از پایان‌نامه‌ها پارک‌های علم و فناوری است. ما همچنین از طریق پارک‌های علم و فناوری می‌توانیم ایده‌های دانشجویان را به اشتغال تبدیل کنیم.

رییس دانشگاه تهران بیان کرد: موضوع مهم دیگر مساله رساله دکتری است که باید بر اساس نیاز جامعه باشد. از این رو با شرکت فولاد مبارکه و وزارت نفت مذاکرده کردیم تا از رساله‌های دکتری استفاده بهینه‌ای کند.

او افزود: یکی دیگر از اهداف دانشگاه تهران اهمیت ویژه به مقطع کارشناسی ارشد است. سال گذشته طرح کِهاد را داشتیم که به خوبی از آن استقبال شد. امسال مدل دو وجهی را شروع خواهیم کرد که شبیه کهاد است با این تفاوت که دانشجویان می‌توانند دروس اختیاری‌شان را در قالب بسته‌های آموزشی دریافت کنند. علاوه بر اینها دانشگاه تهران نیازمند ارایه دستاوردهای خود به جامعه است ما هنوز نتوانستیم دستاوردهایمان را به جامعه ارایه دهیم. به همین دلیل نمایشگاه مجازی دانشگاه را طراحی خواهیم کرد تا همه به دستاورهای دانشگاه دسترسی داشته باشد.

نیلی درباره اهمیت دانشگاه تهران به مسئولیت اجتماعی گفت: دانشگاه تهران مسئولیت اجتماعی را خیلی جدی گرفته و در خصوص خوشه‌ اقتصاد کلان فعال ویژه‌ای داشته که الزامات اصلاحات در خصوص آن به سران سه قوه ارسال شده است. همچنین دانشگاه تهران در زلزله سرپل ذهاب بسیار فعال بود و مشابه این فعالیت را در حادثه سیل با همکاری  بنیاد  مسکن انقلاب اسلامی و توانمندی دانشگاه داشتیم. علاوه بر اینها  دانشگاه تهران امسال باشگاه دانش آموزی را افتتاح کرد. باشگاه دانش آموزی به دانش آموزان کمک‌های ویژه و راهنمایی خاصی خواهد داشت، ضمن اینکه دانش آموزان مناطق محروم هم می‌توانند از دانشگاه تهران بازدید و راهنمایی داشته باشند.

او بیان کرد: امیدواریم پذیرش دانشجویان خارجی ما امسال به ۵۰ درصد افزایش یابد و نقش دانشگاه تهران را به شکل بین المللی پررنگ کنیم.

نیلی در خصوص مهاجرت دانشجویان دانشگاه تهران گفت: اکثر کسانی که مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه تهران گرفتند در آینده شغلی خود موفق بودند. ما رصد فارغ التحصیلان را انجام دادیم اما در مورد پسران به دلیل  دوره سربازی نُرمی که در دنیا است را نمی‌توانیم رعایت کنیم‌. به طور کل  در شش ماه اول بعد از فارغ التحصیلی ۵۰ درصد از دانشجویان ما اشتغال خود را کسب کرده ‌اند. اما مشکل اصلی ما دانشجویانی هستند که از ایران خارج می‌شوند‌‌‌ در حال حاضر فارغ ‌التحصیلان دکتری هم در حال پیدا کردن شغل در خارج از کشور هستند. طبق آخرین آمارها از سازمان دانشجویی ۲۳ هزار نفر دانشجو مدرک خود را جهت خارج از کشور تبدیل مدرک کردند که اغلب از دانشگاه تهران و امیر کبیر بودند.

رییس دانشگاه تهران در خصوص دادن رانت پژوهشی به سهیلا صادقی گفت: ما در این خصوص نامه‌ای به وزیر علوم نوشتیم که از سوی این وزارت‌خانه باید پاسخ داده شود. تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ استاد در دانشگاه داریم و اگر رانتی وجود باشد، تا الان باید اعتراضی صورت می‌گرفت. البته معتقدیم در این باره اگر خطایی کرده‌ایم باید پاسخگو باشیم.ما حتی در پنج سال اخیر هیچ کارمندی را جذب نکرده‌ایم.

وی در خصوص تامین اعتبار دانشگاه گفت: بخشی از هزینه‌‌های ما بابت حقوق  دستمزد است و امسال وضعیت اعتبار مناسبی نداریم. بخش عمده‌ای دیگر هزینه‌های ما صرف تغذیه و خوابگاه‌ها می‌شود. تقریبا سوبسیت غذای دانشگاه و خوابگاه به علت گرانی مواد غذایی دو و نیم برابر شده است. بخش از هزینه ها نیز مربوط به فرصت‌های مطالعاتی می‌شود این مقوله برای ما بسیار مهم است اما متاسفانه هنوز نتواستیم آن را به طور کامل محقق کنیم. به همین دلیل برای صرفه جویی بیشتر از بودجه فرصت‌های مطالعاتی زده‌ایم.

رییس دانشگاه تهران درباره وضعیت عفاف و حجاب  در این دانشگاه گفت: وضعیت پوشش در دانشگاه تهران نسبت به آنچه که در جامعه است چندان متفاوت نیست اما ما نیز چارچوب‌های خاص خودمان را در این خصوص داریم. ما در جامعه امروز به طور کلی شاهد تغییر سبک زندگی هستیم. این موضوعات باید در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی مطرح شود. ما فکر می‌کنیم تشکل‌های دانشجویی باید در این خصوص فعال‌تر شوند.

وی در خصوص عدم ارائه خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم گفت: دانشگاه‌ها هیچ تعهدی نسبت به ارایه خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم ندارد. البته دانشگاه اگر ظرفیت اضافه داشته باشد در قالب خوابگاه استیجاری به دانشجویان ارایه می‌کند. همچنین ما ظرفیت اضافه تری برای خوابگاه متاهلین ایجاد نکردیم فقط یک خوابگاه نیمه کاره داریم که در صدد تکمیل آن هستیم ما در حال حاضر بیش از ۴۰۰ خوابگاه متاهلی داریم. اما مشکل ما این است که مدت اقامت دانشجویان در خوابگاه‌های متاهلی بیش از حد ممکن است‌.

نیلی درباره پذیرش فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاه تهران گفت: این افراد را سازمان سنجش به ما معرفی می‌کند، متاسفانه برای تحصیل در دانشگاه تهران متقاضی زیادی وجود دارد و ما هر ساله نمی‌توانیم همه آنهایی که سازمان سنجش معرفی می‌کند را بپذیریم. افرادی که توسط پدر و مادرشان در هیات علمی دانشگاه‌ها سهمیه دارند بیش از ده درصد پذیرفته شدگان هر رشته نیست.

رییس دانشگاه تهران در پایان در خصوص آخرین اقدامات هیات ویژه ملی سیلاب‌ها گفت: حدود ۲۴۰ نفر مستقیما با این هیات کار می‌کنند و امیدواریم در این هفته گزارش اولین مرحله هیات را منتشر کنیم این گزارش فقط روایت سیل خواهد بود.شنبه این هفته پیش نویس روایت سیل منتتشر می‌شود‌ به این صورت این پیش نویس نخست به مهندسین مشاور و متخصیصن  ارسال می‌شود تا آنها نظرات تکمیلی‌شان را اعمال کنند. ما تا ۱۵ شهریور روایت دقیق گزارشات خود و  همچنین تا اواخر مهر ماه امسال پیش نویس نهایی را منتشر خواهیم کرد.همچنین در اقدامات بین المللی با برخی از دانشگاه‌های آلمان و سفارت هلند و دو دانشگاه چینی تعاملی در خصوص پیگیری اقدامات مربوط به سیل خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز