خبرگزاری کار ایران

۸۵ درصد دانش آموزان در مدارس ثبت‌نام کردند/ شکایت از مدارس غیردولتی بابت اخذ شهریه اضافی

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۵۷۴

سرپرست آموزش و پرورش در نشست صمیمانه با خبرنگاران گفت: چهار هزار شکایت مردمی از ثبت نام‌ها داشتم که ۱۰ درصد از شکایت اولیا بابت تقاضای پول بوده،۴ درصد از شکایات هم از مدارس غیر دولتی بوده که هزینه اضافه‌تر از مبلغ تعیین شده دریافت کرده‌اند و ۴ درصد هم مربوط به ثبت نام مناطق بومی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نکوداشت روز خبرنگار با حضور سرپرست آموزش و پرورش بعد از ظهر امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد. 

حسینی در ابتدای این نشست اظهار داشت: بین خبرنگاران و معلمان وجه اشتراک عمیقی وجود دارد به طور مثال خبرنگاران نیز مانند معلمان موجب رشد افکار عمومی هستند، خبرنگاران بهترین حلقه واصل بین دولت و مردم هستند‌، آنها از یک سو سیاست‌های دولت‌ها را به مردم و از سوی دیگر درد و رنج مردم را به دولت‌ها می رسانند. در آموزش و پرورش یکی از اساسی‌ترین کارهایی که باید هدف گذاری کنیم پیوند آموزش و پررش با دولت است و یکی از ارکانی که می‌تواند این پیوند را محقق کند اصحاب رسانه است.  

وی ادامه داد: ما اگر خواسته باشیم مدارس و آموزش و پرورش باکیفیتی داشته باشیم در واقع باید مدرسه و آموزش و پرورش را به جامعه تبدیل کنیم. قدرشناسی که در شان خبرنگار است این است‌ که خبرنگاران زمینه ارتباطی با لایه‌های مختلف جامعه را  داشته باشد و آنها را به لایه‌های ارتباطی متصل کنیم به همین دلیل اولین اقدام من احیای روابط عمومی و ارتباط با رسانه بوده است. ما همچنین از پیگیری قضایی در خصوص خبرنگاران پرهیز خواهیم کرد و آن یکی دو موردی هم که داشتیم را لغو کردیم. علاوه بر اینها بهترین هدیه شما به ما روشن کردن کاستی‌ها در راستای تعلیم و تربیت است. 

حسینی  در خصوص اینکه طی این دو ماه اخیر به چه اقداماتی خواهند پرداخت، گفت: اولین اقدام ما این بود که تلاش کنیم سند تحول بنیادین به شکل متوازن در نظام تعلیم و تربیت عملیاتی سازی شود. این سند پنج آموزه اصلی دارد که اِشکال عمده آموزش و پرورش را هدف قرار داده است، این پنج آموزه عبارتند از تغییر آموزش تک ساحتی به تمام ساحتی، چرخش‌های تحول آفرین، افتخار به ملیت ایرانی، عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی است. 

حسینی اضافه کرد: ۶۷۰ برنامه و راهکار از دل برنامه سند تحول بنیادین استخراج شده است که در  ۳۶ استان ما این برنامه‌ها  بومی سازی و در ۷۰۶ منطقه پیاده سازی شده است. یک راه اجرای سند تحول اجرای مهندسی و یک راه دیگر اجرای اغنایی است. برخی برنامه‌ها تجویزی و الزامی است که باید به مدرسه ‌ها داده شود تا از بخش کمیت کاسته و به کیفیت در مدارس بیافزاید. سند تحول بنیادین یک سری لایه نظری و عملیاتی دارد که تبیین شده و یک لایه نهادی دارد که باید بین نهادها و سازمان‌ها تقسیم بندی شود زیرا همه نهادها نقش اساسی دارد. 

سرپرست آموزش و پرورش گفت: با هیچ عنوان نباید از نکات سند تحول بنیادین بکاهیم بلکه باید برای ارزیابی و بهبود عملکرد آن تلاش کنیم. برای پیاده سازی سند تحول بنیادین داشبوردی در نظر گرفته شده که برنامه‌های اولویت دار سند تحول بنیادین در این داشبورد قرار خواهد گرفت. 

وی در ادامه در خصوص برنامه ها و پروژه مهر عنوان کرد: اولین اقدام برای پروژه مهر ثبت نام دقیق دانش‌آموزان است، تا به الان ۸۵ درصد دانش آموزان در مدارس ثبت نام کرده‌اند.  همچنین بیش از ده هزار اکیپ بزای بازدید دفترثبت نام مدارس داشته‌ایم و حدود چهار هزار شکایت مردمی از ثبت نام‌ها داشتم که ۱۰ درصد از شکایت اولیا بابت تقاضای پول بوده،۴ درصد از شکایات هم از مدارس غیردولتی بوده که هزینه اضافه‌تر از مبلغ تعیین شده دریافت کرده‌اند و ۴ درصد هم مربوط به ثبت نام مناطق بومی بوده است.

وی ادامه داد: ۴۰ برنامه اوقات فراغت با حضور ۴ میلیون دانش‌آموز در حال انجام است. در خصوص شرایط معلمان باید بگویم که ۸۰ درصد معلمان آموزش‌های ضمن خدمت را دریافت کرده‌اند، تا مهرماه ۲ هزار پروژه در غالب ۱۰ هزار کلاس درس به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. همچنین ۱۴۰۰ مدرسه در جریان سیل دچار آسیب شدند وه ۲۴۰ مدرسه به طور کامل تخریب شدند. مدارس ۳ تا ۵ کلاسه این استان تا اول مهر آماده می‌شود. در کرمانشاه به صورت مشترک ۳۷۰ کلاس درس افتتاح خواهد شد. 

حسینی در ادامه با اشاره به برچیدن مدارس خشت و گلی بیان کرد: ما اول مهر پایان مدارس خشتی و گلی را جشن می‌گیریم، از ۴۰۰ مدرسه خشتی کشور، ۱۶۷ مدرسه خشتی در سیستان و بلوچستان هستند و  تمهیدات لازم را در نظر گرفته‌ایم که در این استان مدرسه خشتی وجود نداشته باشد. ما تلاش داریم که تا اول مهر ۲۴ هزار مدرسه به بخاری هوشمند مجهز کنیم.

او افزود: تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی جدید ۱۷.۵ درصد افزایش و ۳۰ درصد معلمان کاهش پیدا خواهد کرد. اول مهر ۶۰ هزار معلم بازنشسته خواهند شد که ۲۰ هزار نفر جذب خواهیم کرد تلاش می‌کنیم ۱۰ تا ۱۳ هزار حق التدریسی که در مدارس شاغل هستند، استفاده کنیم.همچنین ۵ هزار نیروی خدماتی در مدارس مشغول به کار خواهند شد. امسال ۶۰ هزار معلم بازنشسته خواهیم که ۱۵ هزار نیرو از ۶۰ هزار نفر بازنشسته قابلیت استمرار در مدارس را دارند. ۱۰ هزار معلم ابلاغ معلم تمام وقت را تاکنون دریافت کرده‌اند که بخشی از تدریس ما را جبران خواهد کرد. ۲ میلیون ۸۰ هزار ساعت با شاغلان حق التدریس تفاهم‌نامه امضا کردیم تا بتوانیم جبران‌ کمبود‌ها داشته باشیم.

سرپرست آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال‌جدید ۲۵ هزار دانشجوی فرهنگیان و ۲ هزار نیرو مخصوص استان سیستان و بلوچستان پذیرش خواهد شد. همچنین پرونده تحصیلی دانش‌آموران از اول مهر الکترونیکی خواهد شد.

سرپرست آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه در برنامه‌ریزی اجرایی باید آرمانگرایانه اندیشید و واقع گرایانه عمل کرد، گفت:  اول مهر ۴۰ هزار معلم کم داریم و دانشگاه فرهنگیان فقط ۲۰ هزار خروجی دارد پس ناچاریم از معلم حق التدریس استفاده کنیم. ردیف‌اعتباری حق‌التدریس و ردیف اعتباری رتبه‌بندی معلمان متفاوت است. ما اعتبار رتبه‌بندی را دریافت کرده‌ایم که ۲ هزار میلیارد تومان است البته اعتبار آرمانی نیست. در حال حاضر این اقدام صورت گرفته است و مشغول اصلاح ارقام آن هستیم.

حسینی افزود: در شرایط کنونی که دولت با جنگ اقتصادی مواجه است، تمهیداتی در نظر گرفته شده تا پاداش بازنشستگان تا آخر مهر ماه پرداخت می‌شود حقوق دانشجو معلمان از ۸۰۰ هزار تومان به یک میلیون ‌ ۵۶۰ هزار تومان رسیده است.۵۰ درصد مطالبات خرید خدمت آموزشی و مدارس خارج از کشور و غیره نیز فراهم شده است.

سرپرست آموزش و پرورش گفت: ۲۶۲ نفر در این مدارس نمونه دولتی و سمپاد شرکت کرده بودند، استعدادهای درخشان مبتنی‌ بر نمره آزمون دانشجو پذیرش می‌کند اما در مدارس نمونه دولتی بر اساس سوابق تحصیلی و نمره آزمون دانش‌آموزش پذیرش خواهد کرد.

علیرضا کاظمی معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: ما دو مسیر را دنبال کردیم که اقدامات سلبی در راستای کاهش استرس و فشار بار آموزش صورت گرفته است. برخی اقدامات ایجابی نیز طراحی شده است اما پس از اتفاقاتی که در فضای آموزش پرورش اتفاق افتاد، کمیته‌ای در آموزش پرورش تشکیل شد که این موارد را پیگیری کند. ظرفیت‌های فرهنگی و هنری تحت عنوان سرود و تئاتر با تکیه بر موسیقی محلی به مدارس تزریق خواهد شد. تقویت فعالیت‌های اردویی استفاده از تشکل‌های دانش آموزی را در دستور کار داریم.  ما باید تمامی فعالیت‌های نشاط آور را در خارج از مدرسه طراحی کنیم. امیدواریم چنین برنامه‌هایی بتواند فضای مدرسه‌را تغییر دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز