خبرگزاری کار ایران

رییس مجمع نمایندگان تهران تاکید کرد:

ضرورت مشارکت مردم در انتخابات مجلس/یکی از مهمترین موانع فعالیت شوراها دولتی‌ها هستند

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۲۰۹

رییس مجمع نمایندگان تهران گفت: به نظر می رسد طعم تصدی گری به مذاق دستگاه های اجرایی خوش آمده و اکنون یکی از مهمترین موانع فعالیت شوراها دولتی ها هستند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در جلسه مشترک با رییس و تعدادی از اعضای شورای استان تهران  با یادآوری ۱۴ مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت و با بیان اینکه مشروطیت شروع مردم سالاری بود و امیدواریم مردم سالاری با تمامی ابزار و لوازمش   در کشور ما جای خودش را پیدا کند، گفت: شوراها یکی از مترقی اصول قانون اساسی است و مرحوم طالقانی برای حاکمیت شوراها تلاش زیادی انجام داد و دولت اصلاحات افتخار این را داشت که تثبیت شوراها را محقق سازد و طبیعیتا در آن زمان در این رابطه مخالفینی داشتیم. اما در دهه پنجم انقلاب به نظر من هیچ راهی جز حاکمیت شوراها نداریم. 

رییس مجمع نمایندگان تهران ادامه داد: به نظر می رسد طعم تصدی گری به مذاق دستگاه های اجرایی خوش آمده و اکنون یکی از مهمترین موانع فعالیت شوراها دولتی ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه خروجی دولت متورم و  فربه، ناکارآمدی است، گفت: دولت باید با حداکثر چند صد هزار نفر اداره شود و نقش سیاستگذاری را ایفا کند. باید همه امور را به شوراها واگذار کنیم. البته در این راستا هم قوانین باید بازبینی شوند و هم اعضای شوراها ظرفیت پذیرش این مسئولیت را داشته باشند.

عارف با بیان اینکه اعضای شوراها نباید در انجام وظایف شان، خود را با نماینده مجلس مقایسه کنند، افزود: اعضای شوراها نباید نهاد شورا را تبدیل به نهاد سیاسی کنند. شورا یک نهاد خدماتی است‌. اگر اعضای شوراها می خواهند فعالیت سیاسی کنند، باید از طریق حزب خود وارد شوند اما در شورا نماینده همه مردم هستند. 

رییس مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید در جلسات مشترک مجمع نمایندگان استان تهران و شورای استان مسائل استان تهران را بررسی کنیم. پیشنهادم این است که چند محور را مشخص کنیم و در شهریور ماه یک جلسه مشترک در این راستا داشته باشیم. به خصوص بحث بودجه باید در یک جلسه ویژه بررسی شود.اکنون مجمع نمایندگان تهران و شورای استان به صورت موازی حرکت می کنند که این درست نیست؛ با این روند به نتیجه نمی رسیم. 

عارف با بیان اینکه برخی مسائل باید در قالب یک کارگروه با حضور مقامات استان بررسی شود، عنوان کرد: ضرورت دارد موانعی را که بر سر راه مسائلی مثل اشتغال است، برطرف کنیم. 

وی در بخش دیگری ازسخنان خود گفت: سه لایحه جزو تعهدات ما به شوراها بود که نتوانستیم آنها را به خوبی پیگیری کنیم. یکی از این لوایح بحث خدمات یکپارچه شهری بود که من موضع خود را نسبت به دولت مطرح کردم و گفتم از دولت خروجی قابل توجهی به دست نمی آید و امور دولتی باید به شوراها واگذار شوند. در همین راستا به عنوان مثال واگذاری کتابخانه ها را شروع کردیم که البته نظر شوراها این بود که این بخش درآمدزا نیست؛ بلکه هزینه ساز است. 

رییس مجمع نمایندگان تهران با اشاره به اینکه در حوزه درآمد پایدار شهری لایحه دولت لایحه خوبی است، گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده‌ هم ایراداتی داشت و رییس شورای عالی استان ها این ایرادات را مطرح کردند. در لایحه مالیات بر ارزش افزوده هنوز ایراداتی دارد که باید برطرف شود.

عارف با بیان اینکه  استان تهران مشکلات زیادی دارد و از پیگیری این مشکلات غفلت شده است،گفت: در استان تهران تراکم دانش اموزی در کلاس های درس بسیار بالاست و ما در این حوزه با کمبودهای جدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به مهاجر پذیر بودن استان های  تهران و البرز اظهار داشت: سالانه حدود۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان البرز اضافه می شود و این آمار در تهران دست کم به بیش از ۲۰۰ هزار نفر می رسد. بیمارستان های تهران مرجع همه بیماران در ایران است؛ ولی آیا منطقه غرب تهران می تواند خدمات درمانی خوبی به مردم ارائه دهد؟ مرکزیت‌ کشور در حوزه بیمارستان به تهران داده شده اما منافع این مرکزیت چیست؟

عارف با اشاره به انتخابات شورایاری ها که به تازگی برگزار شد و با تقدیر از  برگزار کنندگان این انتخابات، گفت:  کشور در مقطع فعلی شرایط خاصی دارد. از یک سو جنگ تمام عیار اقتصادی و از طرف دیگر تلاش برنامه ریزی شده برای ناامید کردن مردم. با این وجود انتخابات شورایاری ها به خوبی برگزار شد. امیدواریم در انتخابات اسفند ماه هم مشارکت بالایی را شاهد باشیم. 

رییس مجمع نمایندگان تهران افزود: باید زمینه مشارکت مردم در انتخابات مجلس را ایجاد کنیم. وضعیتی که کشور در ماه های گذشته داشت می توانست برای کشور ایجاد بحران کند اما با تدبیر رهبر معظم انقلاب و تلاش مسئولان  و صبر و شکیبایی مردم ،کشور شرایط بحرانی را پشت سر گذاشت البته هنوز مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و باید همه در برابر این جنگ تمام عیار اقتصادی با وحدت،تدبیر،عقلانیت و صبر و بردباری ایستادگی کنیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز