خبرگزاری کار ایران

«تداوم تحریم‌ها» تلاش ایران برای بازگشت داوطلبانه اتباع را به همراه خواهد داشت/ایران در مقابل پناهندگان سخاوتمند است

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۸۱۶

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: با وجود همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، ۴۰ سال است خدمات ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف به اتباع خارجی ارائه کرده که در صورت ادامه این روند، بیشتر بر موضوع بازگشت داوطلبانه اتباع و مهاجرین خارجی تلاش خواهیم کرد.

به گزارش ایلنا، در دیدار اینگیرید هایدن معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان با مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور به خدمات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارائه خدمات بهداشتی، آموزشی و معیشتی به جامعه مهاجرین و همچنین برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت ایران درحوزه رسیدگی به امور اتباع خارجی اشاره شد.

مدیرکل اداره اتباع و مهاجرین خارجی با اشاره به اینکه درخصوص کشور افغانستان به غیر از بحث مهاجرت با مباحث دیگری همچون ورود مواد مخدر نیز  مواجه هستیم، اضافه کرد: متاسفانه تولید مواد مخدر در کشور افغانستان به نوعی کشور ما را نیز تحت تاثیر قرار داده و تا به امروز در راستای مبارزه با حمل و توزیع موادمخدر و همچنین جلوگیری از ترانزیت به کشورهای اروپایی، شهدای زیادی از مأموران نیروی انتظامی را تقدیم  کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به همه این شرایط کشور ایران در چهل سال گذشته میزبان اتباع افغانستانی بوده و در عرصه های مختلف خدماتی از قبیل بهداشتی، آموزشی، فرهنگی، تربیت بدنی و.... برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت را انجام داده ایم مجموع این فعالیت ها و اقدامات آرامش پناهندگان در کشور ایران را به همراه داشته است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تشریح کرد: وزارت کشور  و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی مسئولیت هماهنگ سازی بین همه دستگاه در راستای امور اتباع و مهاجرین در کشور را دارد اما در کنار نهادهای دولتی و کشوری، سازمان های  بین المللی و ان جی او ها نیز برای ارائه خدمات مناسب به اتباع  فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: این سازمان ها و ان جی اوها سهم بسیار کمی را در ارائه خدمات به مهاجرین و پناهندگان دارند به همین منظور از سازمان های بین المللی  توقع بیشتری داریم تا در این راستا همپای جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند، به ویژه سازمان  ملل متحدد که متولی ساماندهی سازمان های وابسته است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اضافه کرد: جمعیت پناهندگان و مهاجرینی که در ایران حضور دارند به اندازه  کل جمعیت برخی از کشورهای دنیاست  با این حال تحریم های وضع شده علیه ایران از رسیدن کمک های بین المللی جلوگیری می کند. برخی از پروژه ها همچون  ساخت مدرسه  برای اتباع، پروژه بیمه سلامت، پروژه حرفه آموزی و معیشت را نمی‌توان متوقف کرد و سازمان ملل و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان باید برنامه ای را ترتیب دهند تا کمک های بین المللی  وارد ایران شود. دقیقا این نکته جای سوال است که چه طور کشورهایی که حامی حقوق بشر هستند در مقابل این تحریم که حتی زندگی مهاجرین را تحت تأثیر قرار داده است سکوت می کنند.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند حتی اتباع غیرمجاز نیز باید تحصیل کنندو بی سواد نمانند، این حاکی از نگاه انساندوستانه کشور ایران به مهاجرین است. ما به اتباع خارجی آموزش می دهیم تا حرفه ای بیاموزند. پس از بازگشت به کشور خود فردی تأثیر گذار در جامعه باشند.ما معتقد هستیم وقتی شرایط کشور افغانستان مطلوب باشد وشاهد بازگشت دواطلبانه هرچه بیشتر اتباع باشیم رسیدگی به پناهندگان باقی مانده بهتر و همه جانبه تر خواهد بود.

محمودی با اشاره به اینکه تلاش برای برقراری  تعادل و ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت داوطلبانه اتباع به کشور خود موضوع مهمی است که جوامع بین المللی باید به آن توجه داشته باشند.

خانم اینگیرید معاون نماینده ویژه  دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان در ابتدا با بیان اینکه در سالهای اخیر میزان حمایت مالی کشورها نسبت به موضوع پناهندگان کم تر شده است، اظهار کرد: درکشور ایران نیز با توجه اینکه ورود پناهجویان میزان کمک های بین المللی نیز کاهش پیدا کرده است.   

وی افزود: تعداد کشورهایی که برای مهاجران دارای جذابیت باشند کم است و خیلی از این کشورها  به دلایل مختلف از قبیل جنبش های ملی گرایانه،نگرانی از وجود تروریست و مواد مخدر در مقابل مهاجرین و پناهندگان مقاوت نشان می دهند، اما کشور ایران از این قائده مستثنی بوده و تلاش زیادی در حوزه آموزش و بهداشت مهاجرین در ۴۰ سال گذشته داشته است و به همین خاطر می توان گفت ایران کشوری سخاوتمند است.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث آموزش اتباع از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است، اضافه کرد: مهاجرین و اتباعی که دارای  تحصیلات عالی هستند و جزء نخبگان به شمار می آیند می توانند در صورت بازگشت دواطلبانه ،باعث سازندگی کشور خود شوند.

اینگیرید هایدن اضافه کرد: ما نهایت تلاش خود را می کنیم که با کشورهایی که شرایط مهاجرپذیری را دارند، صحبت کرده و آنها را متقاعد کنیم اگر شما امروز یک سرمایه گذاری گوچکی انجام دهید در آینده منابع بسیاری خوبی خواهد داشت.

اینگیرید هایدن معاون نماینده ویژه  دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان با اشاره به اینکه در ماه سمپتامبر دبیر کل سازمان ملل گزارشی از وضعیت  اوضاع بشردوستانه افغانستان مطرح خواهد کرد، گفت: ما نیز در گزارشی که به دبیر کل سازمان ارائه می دهیم درباره ایران صحبت خواهیم کرد تا نیازهای مهاجرین در هر نقطه از جهان به خصوص اتباع افغانستانی در ایران را انعکاس دهیم و از خدمات و تلاشهای جمهوری اسلامی ایران قدردانی می کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز