خبرگزاری کار ایران

بیماری‌های غیرواگیر مسئول بیش از ۵۳ درصد از بار بیماری‌ها درجهان

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۳۰۶

معاون پرستاری و هماهنگ کننده کارگروه آموزش و پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت از طراحی ۱۸ دوره کوتاه مدت مهارتی جهت توانمندسازی ارائه دهندگان مراقبت در خصوص برنامه‌های آموزشی مرتبط با بیماریهای غیر واگیر خبر داد.

به گزارش ایلنا، مریم حضرتی، با اشاره به جلسه مشترک کمیته ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر که با حضور معاونین سازمان جهانی بهداشت، نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر، اعضای این کمیته و معاونین و مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهارکرد: بیماری‌های غیرواگیر به عنوان تهدیدی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است و مسئول بیش از ۵۳ درصد از بار بیماری‌ها درجهان محسوب می شوند و در ایران نیز بیش از ۷۶ درصد از بار بیمارها به بیماری های غیر واگیر اختصاص دارد.

وی افزود: دو علت مهم شیوع بیماری های غیرواگیر و ضعف کنترل آن، کم توجهی نسبت به پایش این بیماری و هم چنین جدی نگرفتن آن توسط مردم است.

هماهنگ کننده کارگروه آموزش و پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر ادامه داد: مبتلایان به بیماری ها، بعضی مواقع تبعیت کافی از درمان نداشته و علی رغم توسعه روش های جدید توفیق چندانی در این زمینه نبوده است و با توجه به ضعف در پایش بیماری ها و عدم تبعیت از درمان توسط بیماران، دوره های کوتاه مدت مهارتی جهت توانمندسازی ارایه دهندگان مراقبت در خصوص برنامه های آموزشی مرتبط با بیماری های غیر واگیر تدوین شده است.

معاون مراقبت پرستاری گفت: ۵ دوره کوتاه مدت (سالمندی و مراقبت های پرستاری از سالمند، مراقبت پرستاری بیماری های کبد و گوارش بزرگسالان، مراقبت های پرستاری از بیماران تحت دیالیز، مراقبت های حمایتی  و تسکینی سرطان، مراقبت های پرستاری در سوختگی) تصویب شده است.

حضرتی از تدوین ۱۳ دوره کوتاه مدت مراقبتی دیگر نیز خبر داد و گفت: ۸ دوره کوتاه مدت جهت تصویب به آموزش مداوم ارسال شده و تدوین ۵ دوره دیگر نیز در دست اقدام است.

وی در خصوص نقش پرستاران در کنترل بیماریهای غیرواگیر، گفت: با توجه به مساله جهانی شدن سالمندی و سرعت بالای رشد جمعیت سالمندی در ایران، افزایش فزاینده بیماریهای غیر واگیر و افزایش سرسام آور هزینه های درمان، معاونت پرستاری ضمن حضور فعال در کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر با دستور دکتر لاریجانی، نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیمار های غیر واگیر ، کارگروه آموزش، پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر در معاونت مراقبت پرستاری تشکیل شده و تدوین دوره های کوتاه مدت در راستای رسیدن به اهداف کمیته ملی بیماری های غیر واگیر در وزارت بهداشت  می باشد.

به گزارش وبدا، هماهنگ کننده کارگروه آموزش و پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر ادامه داد: توسعه مراکز مراقبت در منزل و توسعه نقش پرستاران در جامعه و تلاش در جهت پوشش بیمه ای خدمات مراقبت در منزل و توسعه مراقبت تسکینی، حمایتی و مراقبت های طولانی مدت (LTC) و هاسپیس از مهمترین اقداماتی است که در معاونت مراقبت پرستاری انجام گرفته است. بدون شک نقش پرستاران در آموزش، مشاوره، پیشگیری از بیماریها و توانمندسازی بیمار و خانواده جهت مراقبت صحیح از بیمار خود در منزل از مهمترین اهداف و برنامه های در دست اجرای معاونت پرستاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز