خبرگزاری کار ایران

ارائه گزارشی از اقدامات ستاد مناسب سازی شهر

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۴۶۹

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران به ارائه‌ی گزارشی از اقدامات ستاد مناسب سازی شهر تهران پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورا در نطق پیش از دستور خود درباره اقدامات ستاد مناسب سازی شهر تهران سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه همواره یکی از چالش های جدی تهران امروز را عدم انطباق آن با حداقلِ نیازهای گروه های آسیب پذیر و کم توان میدانم گفت: طی سالیان گذشته بارها از خود در جایگاه یک زن سالم و بالغ این پرسش را داشته ام که چگونه می‌شود که یک شهر تا این اندازه بی توجه به شرایط جسمی و فیزیکی نیمی از جامعه (زنان) پدید آید و پرسش تاسف آورتر آنکه در چنین شهری چگونه می توان انتظار حضور، مشارکت، فعالیت و نشاط را از سالمندان، کودکان، زنان باردار، توانیابان جسمی، حرکتی و ذهنی داشت و به تغییر رویکرد در این حوزه امیدوار بود؟  

وی در ادامه چکیده‌ای از دوازده اقدام مصوب در زمینه مناسب سازی شهر تهران برای توانیابان، جانبازان و کم توانان را قرائت کرد که می‌توان به موارد زیر از اشاره کرد:

۱- برگزاری جلسات در بازه‌های زمانی منظم و با حضور معاونان واحدهای ستادی و مدیران کل ادارات و سازمان های مربوطه جلسات ستاد مناسب سازی در بازه های زمانی ۱۳۹۷/۲/۳۱، ۱۳۹۷/۷/۲۱ و ۱۳۹۷/۱۰/۸ و اختصاص جلسه کمیته شهرسازی شورای شهر مورخ ۱۲ آذر ماه به بحث مناسب‌سازی.

۲- تشکیل کمیته های مناسب‌سازی مناطق ۲۲ گانه با هدف اعمال نظارت جدی بر نحوه عملکرد مناطق ۲۲ گانه و ضرورت تعیین اولویت های سالانه مناسب سازی با حضور نمایندگان جامعه معلولین در هر منطقه

۳-ضرورت لحاظ پیوست مناسب‌سازی برای پروژه های عمرانی جدید و جاری و ابلاغ شیوه‌نامه مناسب سازی به عنوان بخشی از فرآیند عقد قرار داد، طراحی و اجرای پروژه های عمرانی و پیگیری ابلاغ شیوه نامه در قالب نظام فنی و اجرایی.

۴- تصویب مناسب سازی یک بوستان، دو ساختمان و یک محور شهری به ازای هر یک از مناطق ۲۲ گانه که درمجموع  ۸۸ پروژه مناسب‌سازی در سطح کلانشهر تهران در سال ۱۳۹۷ تعریف شد.

۵- بازدید از پروژه های پایلوت مناسب سازی مناطق ۲۲ گانه؛ پروژه هایی که از سوی معاونت های تخصصی به عنوان اماکن مناسب سازی شده معرفی گردیدند، از سوی نمایندگان شورای شهر/ معاونت شهرسازی و معماری/معاونت خدمات شهری و معاونت فنی و عمرانی در اسفند ۱۳۹۷ مورد بازدید قرار گرفت.

۶-بر اساس آمار میادین میوه و تره بار، تعداد کل میادین میوه و تره بار تا آذر ۹۷ تا پایان خرداد۹۸ از ۲۴۱ به ۲۴۶ عدد رسید. تعداد کل میادین مناسب سازی تا سال ۱۳۹۷، ۴۱ عدد، تعداد کل میادین مناسب سازی در سال ۱۳۹۷، ۳۳ عدد و تعداد کل میادین مناسب سازی در سال ۱۳۹۸، ۲۲ عدد بوده است.

۷- تصویب افزایش ۳۰۰ درصدی اعتبار ردیف های مربوط به مناسب سازی در فرآیند تصویب بودجه ۱۳۹۸ در قیاس با سال گذشته.

۸- پیشنهاد و تصویب ماده ای مجزا در برنامه سوم توسعه شهر تهراندر خصوص مناسب سازی فضاهای شهری برای آحاد جامعه.

۹- رعایت ضوابط مناسب‌سازی در مراحل طراحی و احداث ایستگاه‌های مترو خطوط جدیدالاحداث (خطوط ۶ و ۷) توسط شرکت راه آهن شهری تهران و حومه طبق مصوبه ستاد مناسب سازی.

۱۰- مناسب سازی ۱۵ ایستگاه از ایستگاههای پرتردد از خطوط ۱ / ۳  و ۴ در  سال ۱۳۹۸

۱۱- پروژه مناسب‌سازی دو محور، دو بوستان و چهار ساختمان نیز در برنامه کاری هریک از مناطق ۲۲گانه  و معاونت های ستادی  در سال جاری قرار گرفته که میتوان گفت در مجموع  ۱۷۶ پروژه مناسب سازی در سطح کلانشهر تهران برای سال ۱۳۹۸ تعریف شده است.

۱۲- نقشه موقعیت مکانی اماکن عمومی مناسب سازی در لایه اطلاعاتی gis در مناطق   ۱،۴، ۵, ۷,۸,۹,۱۰, ۱۲, ۱۴,  ۱۵, ۱۶, ۱۸, ۱۹, ۲۱ بارگذاری شد‌.

نژادبهرام در پایان از جامعه معلولین دعوت کرد از وضعیت کمی و کیفی پروژه های مناسب سازی شده در سطح مناطق ۲۲ گانه بازدید کنند و نظرات خود را به شورای شهر اعلام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز