خبرگزاری کار ایران

با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران؛

مرکز پیوند مغز استخوانِ عراق راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۲۴۰

دکتر قصی عبدالوهاب السهیل، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق با سفر به ایران از مرکز تحقیقات هماتولوژی، انکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید کرد و در خصوص تأسیس مرکز پیوند مغز استخوان در این کشور با دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه و دکتر سید اسدالله موسوی، رییس این مرکز تحقیقاتی گفت و گو کرد.

به گزارش ایلنا، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق هفته گذشته با حضور در مرکز تحقیقات هماتولوژی، انکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی واقع در بیمارستان شریعتی از بخش‌های مختلف آن چون پیوند بالغین و پیوند اطفال، خون و انکولوژی، آزمایشگاه پیوند مغز استخوان و درمانگاه سرپایی بازدید کرد.

وی همچنین در نشست مشترکی با حضور دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر موسوی و دکتر کامران زاده رییس و معاون آموزشی مرکز تحقیقات هماتولوژی، انکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی و دکتر رستمی و برخوردار از اعضای هیأت علمی این مرکز شرکت کرد.
در ابتدای این دیدار معرفی جامعی از این مرکز، تعداد و نحوه اجرای پیوندها شامل آلوژن و آتولوگ و همچنین فعالیت‌های سل تراپی که تاکنون انجام شده، صورت گرفت.

سپس عبدالوهاب السهیل با اشاره به بازدید انجام شده، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود را قابل‌توجه توصیف کرد و از اختصاص بودجه‌ای توسط دولت عراق برای تأسیس مرکز پیوند مغز استخوان در بصره و در ادامه تعدادی دیگر از استان‌های این کشور خبر داد.
وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق با اشاره به اینکه تاکنون بازدیدهایی از مراکز مجهز فعال پیوند مغز و استخوان در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام شده است، اظهار داشت: درصدد سپردن مدیریت و سرپرستی تخصصی این پروژه به یکی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی موفق در سطح منطقه هستیم.

وی با ابراز علاقه‌مندی برای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران برای اجرای این پروژه، تصریح کرد: همکاری مورد انتظار برای تأسیس مرکز پیوند مغز استخوان در عراق شامل طراحی بخش‌های مختلف و آموزش نیروهای تخصصی و فوق تخصصی است.

عبدالوهاب السهیل افزود: همچنین لزوم حضور پزشکان، پرستاران و تکنسین‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق برای ارائه آموزش‌های لازم به کادر درمانی مرکز احساس می‌شود.
در ادامه، کردی و موسوی به صورت جداگانه دیدگاه‌های خود و همکاری‌های تخصصی که دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌تواند برای تأسیس مرکز پیوند مغز استخوان انجام دهد را بیان کردند.

رییس مرکز تحقیقات هماتولوژی، انکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی دانشگاه در این راستا گفت: آمادگی برای آموزش متخصصان عراقی، در قالب دوره‌های بلندمدت پیوند مغز استخوان وجود دارد.
موسوی آموزش کادر درمانی توسط متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران در محل مرکز پیوند مغز استخوان بصره را نیز منوط به بازدید از دانشگاه‌ها، مراکز علمی و بیمارستان‌های آموزشی این استان دانست.

وی همچنین پیشنهاد راه‌اندازی مرکز یادشده در کنار یک بیمارستان جنرال را مطرح کرد و بیان داشت: این رویکرد امکان بهره‌برداری از توان دیگر متخصصان را هنگام بروز عوارض احتمالی برای بیماران فراهم می‌کند.

در پایان، طرفین در خصوص بازدید هیأت مرکز تحقیقات هماتولوژی، انکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی دانشگاه از ظرفیت‌های علمی و درمانی بصره به توافق رسیدند.
همچنین مقرر شد رییس دانشگاه بصره و جمعی از متخصصان مرتبط با این پروژه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات هماتولوژی، انکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی بازدید کنند تا در جلسات فنی و تخصصی مباحث مربوط به راه‌اندازی مرکز پیوند مغز استخوان در عراق را بررسی کرده و در نهایت پروپوزال تأسیس آن را آماده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز