خبرگزاری کار ایران

رونمایی از سامانه طر‌ح‌ها و لوایح شورای شهر تهران

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۰۵۰

ریس کمیته تنقیح در مراسم رونمایی از سامانه طرح‌ها و لوایح گفت: با راه‌اندازی این سامانه از این پس می‌توانیم فرآیندهای طرح‌ها و لوایح را پیش از تصویب در صحن شورا در اختیار مردم قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از سامانه طرح‌ها و لوایح شورای شهر تهران توسط رئیس کمیته تنقیح برگزار شد.

حجت نظری در این مراسم با اشاره به اینکه رونمایی از سامانه طرح‌ها و لوایح یکی از اتفاقاتی است که برای بسط و توسعه امر مهم شفافیت مهم است، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح‌هایی مانند سامانه طرح‌ها و لوایح و به اشتراک‌گذاری تمام مواردی که باید در مبحث مدیریت شهری به تصویب یا اجرا برسد با مردم تعامل بیشتری داشته باشیم و بتوانیم ذینفعان را از ابتدا تا انتهای طرح در جریان جزئیات قرار دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در شورای شهر تهران از سال 93 کمیته‌ای با نام کمیته تنقیح مصوبات که ذیل کمیسیون حقوقی و نظارت قرار دارد مسئولیت بارگذاری مصوبات شورا را بر عهده گرفته است. این بارگذاری صرف نیست و با کمک همکاران در این کمیته مبنا بر این بوده و است که تمام آنچه را که برای یکپارچه سازی در مصوبات شورا نیاز است از ابتدا داشته باشیم.

رئیس کمیته تنقیح در ادامه تصریح کرد: اولین گام برای رسیدن به این امر جمع‌آوری تمام مصوباتی است که لازم الاجراست.

نظری در ادامه اظهار داشت: زمانی که احساس کردیم که مردم می‌توانند تمام مصوبات شورا را در اختیار داشته باشند و باید راهی باشد تا بتوانند آنها را ببینند در نهایت به این نتیجه رسیدیم که لازم است مخاطبان بتوانند مصوبات و اتفاقاتی که برای آن رخ می‌دهد ببینند و لازم است ا مکان مشاهده فرآیند تصویب طرح‌ها یا لوایح نیز فراهم باشد.

نظری در ادامه با ذکر مثالی این فرآیند را تشریح کرد و گفت: در این سامانه شرایطی برای شهروندان فراهم شده است تا از زمانی که فرآیند یک لایحه یا طرح در شهرداری شروع و در شورا به تصویب می‌رسد در معرض دید مردم قرار گیرد.  این فرآیند در بسیاری از موارد شفاف نیست و مخاطبین متوجه اتفاقاتی که رخ داده نمی‌شوند. پیش از این مردم نمی‌دیدند که طرحی توسط یکی از اعضا طراحی، اعمال وصول و به صحن شورا ارجاع می‌گردد و ما سعی کردیم در این سامانه آن را شفاف کنیم.

رئیس کمیته تنقیح در ادامه تصریح کرد: در ذیل سامانه جامع مصوبات بخشی با عنوان سامانه طرح‌ها و لوایح طراحی شد تا فرآیندها پیش از تصویب نیز در اختیار مردم قرار گیرد.

نظری در ادامه به تشریح بخش‌های مختلف این سامانه پرداخت و گفت: شهروندان می‌توانند با مراجعه به آ‌درس LAWS.TEHRAN.IR  در جریان جزئیات بررسی طرح‌ها و لوایح قرار بگیرند. در بخش طرح‌ها و لوایح دستور جلسات شورا قرار داده می‌شود. این سامانه دقیق‌ترین فضای مجازی است که شهروندان می‌توانند مصوبات شورا را در آن پیدا و به عنوان یک مرجع رسمی از آن استفاده کنند. 

وی در ادامه افزود: تمام مصوبات پنج دوره شورا تا آخرین جلسه صحن شورای شهر در این سامانه قرار دارد. همچنین تمام طرح‌ها و لوایحی که اکنون در دست بررسی است نیز در این سایت قرار داده شده است.

نظری در ادامه با اشاره به اینکه شهروندان باید در جریان گزارشات کمیسیون‌ها قرار بگیرند افزود: یکی از مهمترین بخش‌هایی که باید به اطلاع شهروندان برسد گزارش کمسیون‌ها است که این گزارشات در سامانه طرح‌ها و لوایح قرار داده شده است همچنین تغییراتی که قرار است در فرآیند بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌ها اعمال شود نیز در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. همچنین طرحی که ابتدا به عنوان لایحه ارائه شد و پس از آن چه تغییراتی بر آن اعمال شد و در دستور کار شورا قرار گرفت نیز در معرض دید شهروندان قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون تنقیح در ادامه با اشاره به یکی از مهمترین نقاط مثبت این طرح خاطرنشان کرد: از آنجایی که دریافت نظر شهروندان می‌تواند در اعمال رای اعضای شورا اثرگذار باشد در این سایت بخشی تعبیه شده است که در آن بتوانیم نظرات شهروندان درباره طرح را اخذ کنیم از آنجا که دریافت نظر شهروندان می‌تواند در اعمال رای اعضای شورا اثرگذار باشد اخذ نظر شهروندان درباره طرح به تصویب رسیده یکی از اتفاقات بسیار مهم این سامانه است.

وی در ادامه با ذکر مثالی درباره اهمیت دریافت نظر شهروندان درباره طرح‌ها و لوایح گفت: برای مثال در مورد پرونده 62 باغ که در شورای شهر به تصویب رسید اگر نظرات مخالف گسترده شهروندان را می‌دانستیم شاید این رای با مخالفت بیشتری از سوی اعضای شورا همراه می‌شد.

نظری در ادامه به یکی از مزیت‌های این سا مانه اشاره کرد و گفت: شهروندان می‌توانند نظرات  خود را برای تهیه طرحی در حوزه شهری و یا حتی محله‌ای در این سامانه وارد کنند و در دستور کار اعضای شورا قرار گیرند. در واقع هر آنچه که شهروندان فکر می‌کنند لازم است مدیریت شهری به آن بپردازد و به عنوان مصوبه در شورای شهر وجود داشته باشد را در این سامانه وارد سپس به لحاظ حقوقی نظرات بررسی و نظر کمیسیون‌ها و کمتیه‌های تخصصی اخذ تا بتوانیم بهترین نتیجه را از نظرات پیشنهادی شهروندان داشته باشیم.

رئیس کمیته تنقیح در ادامه با اشاره به بخش گردش کار که به عنوان یکی از آیکون‌های سامانه در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت: شهروندان در بخش گردش کار می‌توانند در یک نگاه کل فرآیندی را که برای یک طرح اتفاق افتاده است از مرحله ارائه اولیه طرح یا لایحه، ثبت در دبیرخانه، ارجاع به کمیسیون‌ها، ارجاع به گزارش کمیسیون‌ها، ارجاع به صحن تا تصویب نهایی را مشاهده کنند.

وی در ادامه از رسانه‌ها درخواست کرد تا با معرفی این سامانه به مردم کمک کنند تا شهروندان در طرح‌ها و لوایحی که قرار است در شورا به تصویب برسد مشارکت بیشتری داشته باشند.

نظری در ادامه در پاسخ به این سوال که این سامانه با آنچه که در سال 93 رونمایی شده است تفاوتی ندارد اظهار داشت: آنچه قبلا رونمایی شده و از سال 93 شاهد شروع به کار آن بودیم صرفا مصوباتی را که در صحن به تصویب می‌رسیده در معرض نمایش عموم قرار می‌داده اکنون یک زیرپرتال برای همان سامانه ایجاد کردیم که پیش از تصویب مصوبه را نیز در اختیار مردم قرار می‌دهیم تاکنون محتوای طرح و یا لایحه و تغییراتی که در سطوح مختلف ایجاد می‌شد را در اختیار مردم نمی‌گذاشتیم که از این پس این امر محقق شده است. همچنین محتوای موضوعات و زیرشاخه‌های آنها و تغییراتی که در کمیسیون‌ها ایجاد می‌شود نیز در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: در واقع از ابتدای زمانی که یک عضو شورا اراده کرد طرحی بنویسد و امضای دیگر همکاران را هم گرفته و از رئیس شورا اعلام وصول شد و طرح در اختیار کمیسیون تخصصی قرار داده اظهار نظر کمیسیون بر روی آن اعمال شده و در دستور کار صحن شورا قرار گرفت و در صحن مجددا مورد بررسی قرار گرفت نیز از این پس در معرض دید عموم شهروندان خواهد بود. ما قبل از این مصوبات از مرحله‌ای که در صحن مورد بررسی قرار می‌گرفت و بعد از آن در اختیار شهروندان قرار می‌گرفت اما در این سایت مراحل پیش از طرح نیز در معرض دید قرار می‌گیرد.

نظری در ادامه افزود: تمام طرح‌ها و لوایح دوره پنجم شورای اسلامی شورای شهر تهران که مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و یا در حال بررسی است در این سایت در حال بارگذاری است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا بعد از تصویب طرح یا لایحه‌ای امکان اعتراض شهروندان وجود دارد یا خیر اظهار داشت: فرآیند کار پیچیده است زمانی که در طرحی در صحن شورا به تصویب رسید در آ‌یین‌نامه بازه زمانی برای آن در نظر گرفته نشده است که موضوع می‌تواند تا چه مدتی طرح بشود یا نه اما رویه بدین گونه است که تا شش ماه آن را به رای نمی‌گذارند در نتیجه این زیرسامانه را به همین دلیل ایجاد کردیم تا بتوانیم نظر ذینفعان را دریافت و بهترین تصمیم را بگیریم.

وی درباره بررسی دقیق پیوست‌ها اظهار داشت: سعی می‌کنیم در شورا درباره طرح‌های اجرایی کمتر ورود کنیم ما کلیات را به تصویب می‌رسانیم و جزئیات و چگونگی اجرا را به عهده شهرداری می سپاریم در بسیاری از موارد اخذ نکردن نظرات مردم در اجرای مصوبات به ما ضربه زد. پاشنه آشیل مصوبات شوراها در تمامی دوره‌ها این بوده است که مردم نتوانستند درباره مصوبات شورا نظر دهند.

نظری در ادامه افزود: مسئول بررسی محتویات سامانه بروزرسانی و اخذ نظرات مردم کمیته تنقیح مصوبات شورا است. این اولین بار است در قانون گذاری کشور که بارگذاری طرح‌ها و لوایح با نظرسنجی مردم اتفاق می‌افتد.

نظری همچنین درباره اینکه آیا پیشنهادات مردم در این سامانه در معرض دید عموم است یا خیر گفت: نظر مردم انتشار عمومی ندارد.

وی در انتها درباره تعداد مصوباتی که در این سامانه بارگذاری شده است گفت: تعداد مصوباتی که از اولین دوره شوراها تاکنون در این سامانه قرار داده شده است 5069 عدد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز