خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شهرداری تاکنون گزارشی درباره تشکیل دیوان محاسبات شهری ارائه نکرده است/ خودمان ورود می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۸۹۶

رئیس کمیته بودجه و نظارت با اشاره به اینکه شهرداری تاکنون گزارش درباره تشکیل دیوان محاسبات شهری ارائه نکرده است، گفت: منتظر ارائه این لایحه از سوی شهرداری در شش ماه اول سال خواهیم ماند. اگر این گزارش در این مدت ارائه نشود،‌ خود شورا به صورت ارائه طرحی،‌ آن را در صحن شورا مصوب و طی شش ماهه دوم به سرانجام خواهد رساند.

مجید فراهانی (رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران) درباره شکل‌گیری دیوان محاسبات شهری در به خبرنگار ایلنا گفت: در برنامه سوم توسعه شهرداری تهران و همچنین سند بودجه 98، ‌بر لزوم انتقال ‌مجموعه ذی‌حسابی و حسابرس‌های شهرداری به ذیل شورای شهر در قالب یک نهاد قدرتمند به نام دیوان محاسبات شهری تاکید شده است، اما متاسفانه این اتفاق تاکنون عملی نشده است و هنوز منتظر ارائه لایحه جامع شهرداری هستیم.

وی درباره اثرگذاری این دیوان در ارائه صحیح گزارش‌های مالی شهرداری به شورا اظهار داشت: یکی از مهمترین نظارت‌های شورای شهر در حوزه نظارت مالی بر مدیریت شهری نظارت قبل از خرج، ‌حین خرج و بعد از خرج است. در این حوزه بسیار مهم است که شورای شهر نظارت قبل از خرج را از طریق تصویب بودجه سالانه انجام دهد. همچنین نظارت حین خرج باید از طریق ذی‌حسابی‌های شهرداری انجام شود و به این دلیل که این ذی‌حسابی‌ها اکنون زیرمجموعه شهرداری تهران است، ‌نظارت بر این ذی‌حسابی‌ها به شکل کامل انجام نمی‌شود.

وی درباره نظارت بعد از هزینه‌کردها نیز گفت: این نظارت از طریق تعیین حسابرسان انجام می‌شود، اما توجه به این مساله بسیار مهم است که مانند مجلس شورای اسلامی که با همکاری دیوان محاسبات،‌ مجموعه ذی‌حسابان و حسابرسان را مدیریت می‌کند و می‌تواند گزارشات مناسبی را از جهت نظارت مالی و تعیین و مدیریت انحرافات بودجه نسبت به عملکرد دستگاه‌های مختلف از طریق این دیوان انجام دهد، ‌این اتفاق در شورای شهر تهران نیز بیفتد.

فراهانی با اعلام اینکه شورای عالی استان‌ها به این حوزه ورود کرده است، اظهار داشت: شورای عالی استان‌ها در حال تهیه و تصویب طرحی برای ارائه به هیات دولت است تا مجموعه کلانشهرها در گام اول دیوان محاسبات شهری را تشکیل دهند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به پیشگامی شورای شهر تهران در تشکیل دیوان محاسبات تصریح کرد: در شورای شهر منتظر نظر شورای عالی استان‌ها نماندیم و شهرداری تهران را ملزم کردیم، لایحه‌ای را به این منظور ارائه و در صحن شورا مطرح کند و پس از بحث و بررسی در کمیسیون‌های مختلف به رای گذاشته شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران درباره زمان شکل‌گیری این دیوان گفت: امیدواریم تا انتهای سال جاری شاهد تاسیس دیوان محاسبات شهری براساس وعده‌ای که به شهروندان دادیم باشیم.

وی درباره اینکه شهرداری در ارائه گزارش‌های بودجه‌ای همواره تاخیر دارد که با تذکر اعضای شورا روبرو است و این مساله این ابهام را ایجاد می‌کند که آنها تمایلی به ارائه لایحه ندارند، اظهار داشت: اگر شهرداری تهران در ارائه لایحه کوتاهی کند،‌ این کار را از طریق تصویب طرحی به امضای اعضای شورای شهر رسانده و لایحه را به سرانجام خواهیم رساند.

فراهانی در پاسخ به این سوال که ‌آیا شهرداری تا پایان سال این لایحه را ارائه می‌دهد و شما در جریان آن ایجاد قرار دارید؟ گفت: هیچ گزارشی درباره اقداماتی که شهرداری تا این لحظه در این زمینه انجام شده باشد به ما ارائه نشده است. شهرداری حتما باید جلساتی بگذارد و در صورت لزوم مانیز از آن مطلع باشیم.

وی  در این باره که با این روند بعید است شهرداری تا پایان سال نیز لایحه‌ای به شورا ارائه کند، اظهار داشت: از فرایند انجام کار هیچ اطلاعی ندارم و منتظر ارائه این لایحه از سوی شهرداری در شش ماه اول سال خواهیم ماند. اگر این گزارش در شش ماهه اول ارائه نشود،‌ خود شورا به صورت ارائه طرحی،‌ آن را در صحن شورا مصوب و طی شش ماهه دوم به سرانجام خواهد رساند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران همچنین درباره ناپایداری درآمدهای شهرداری تهران نیز گفت: مهمترین نقیصه در بحث درآمدهای نقد مطرح است که ناشی از درآمدهای پایدار شهری است و شهرداری با کسری بودجه 26 درصدی مواجه است. در مقابل 29 درصد افزایش در واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در گزارش سه ماهه شهرداری ذکر شده است که به درآمدهای ناپایدار شهری مانند فروش تراکم و تغییر کاربری‌ها مربوط است. این مساله نشان می‌دهد، شهرداری به رغم تاکید شورا بر افزایش سهم درآمدهای پایدار این اتفاق رخ نداده است.

وی در پایان تاکید کرد: شهردار تهران و مجموعه مدیریت شهری حتما باید برنامه مشخصی را برای تغییر این موازنه و افزایش سهم درآمدهای پایدار در سه ماهه دوم سال ارائه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز