خبرگزاری کار ایران

در ایران کمبود پزشک داریم

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۱۹۸

معاون کل وزارت بهداشت گفت: پزشکان با توجه به تسهیلاتی که در ورودی کنکور گرفته اند، موظفند 3 برابر دوران تحصیل شان را بر اساس تعهد، در مناطق محروم خدمت کنند.

به گزارش ایلنا، ایرج حریرچی، با حضور در برنامه تلویزیونی " تیتر امشب" شبکه خبر با موضوع کمبود "پزشک متخصص در کشور، علل و پیامدها " با اشاره به کمبود پزشک متخصص در کشور، اظهار کرد: از سال ۷۴ همیشه خرج زاینده داشته ایم و بیمه ها در پرداخت ها از ۸ ماه تا ۱۸ ماه تاخیر داشته اند، قانون رشد اقتصادی را ۸ درصد پیش بینی کرده بود که درحال حاضر با توجه به تحریم ها رشد اقتصادی حتی منفی نیز شده است.

حریرچی تصریح کرد: نسبت به سایر کشورها، در ایران کمبود پزشک داریم، اما از نظر محاسبات آینده، برآورد واقعی وزارت بهداشت از وضعیت تراز پزشکان نشان می دهد، از نظر پول و سطح درآمد مورد انتظار  پزشکان متخصص، در سال ۱۴۰۴ به ۵۲ هزار و ۱۱۳ پزشک متخصص نیاز داریم.

وی با بیان اینکه، نقشه راه درمان ۱۴۰۴ مصوب نیاز ۵۲ هزار و ۱۱۳ هزار پزشک متخصص را نشان می دهد، افزود: با توجه به اینکه تعداد دانشجویان پزشکی از سال ۸۸ تا ۹۶ از ۲۲ هزار و ۳۸۱ نفر به ۴۵ هزار و ۱۴ نفر افزایش یافته است، نشان دهنده رشد ۱۰۱ درصدی در این زمینه است.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت، در رشته دندانپزشکی رشد ۱۱۲ درصدی، داروسازی رشد ۱۰۵ درصدی، پرستاری رشد ۸۲ درصدی و در تعداد ورودی های تخصصی نیز در طی ۹ سال گذشته، از هزار و ۶۲۶ به ۳ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده ایم که با رشد ۱۲۰ درصدی همراه بوده است.

وی به نسبت پزشک به جامعه اشاره کرد و گفت: نسبت پزشک به جمعیت ایران، یک به ۶  و در کشورهایی مانند بلغارستان ۲ به ۲۸ و در کشورهای مدیترانه شرقی مانند عمان، نسبت یک به ۱۱ است.

حریرچی بیان کرد: موظفیم برای تمامی مردم در محل سکونت شان، خدمات تخصصی و پزشکی را فراهم و ارائه کنیم. در بیمارستان های دولتی نیز مردم انتظار پزشک متخصص دارند که با توجه به پرونده الکترونیک و نظام ارجاع مشکلات به تدریج برطرف خواهد شد.

وی عنوان کرد: با افتتاح پرونده الکترونیک و نظام ارجاع در ۲۰ استان نوبت دهی الکترونیک راه اندازی شده است. ۱۰۰ درصد بیمارستان های دولتی توانایی نوبت دهی الکترونیک دارند که اکنون ۷۰ درصد مراکز این اقدام را انجام می دهند.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: پزشکان با توجه به استانداردها، محل کار خود را انتخاب می کنند که با طرح مصوب مجلس در سال ۸۹ و ارتقای آن در سال ٩٢ ، میزان ٣٠ درصد ظرفیت پزشکی به مناطق محروم اختصاص یافته است.

حریرچی یادآور شد: پزشکان با توجه به تسهیلاتی که در ورودی کنکور گرفته اند، موظفند ۳ برابر دوران تحصیل شان را بر اساس تعهد، در مناطق محروم خدمت کنند.

به گزارش وبدا،‌ وی در پایان  افزود: درحال حاضر، تفاوت درآمد قانونی پزشکان بین بخش خصوصی و دولتی، ۴ و ۲ دهم است، اما با توجه به اینکه در بخش دولتی مالیات پرداختی بسیار بالاتر از بخش خصوصی است، پزشکان تمایل بیشتری به خدمت در بخش خصوصی و درشهرهای برخوردار دارند.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: از ۱۰ سال گذشته ۶۰ درصد شرکت کنندگان کنکور در رشته های علوم انسانی و ریاضی فیزیک و ٤٠ درصد در رشته های علوم تجربی شرکت می کنند. دیدگاه جامعه و فشار خانواده ها، فرزندان شان را به سمت رشته های پزشکی سوق می دهند، بدون اینکه از رشته پزشکی اطلاعات لازم داشته باشند.

وی بیان کرد: افرادی که در رشته های تجربی شرکت می کنند، پس از قبولی در صورتی که توانایی کار در این حوزه را نداشته باشند، انصراف داده و به ناچار باید تحصیل شان را به پایان برسانند و پس از تحصیل، در مشاغل دیگر مشغول به فعالیت شوند.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با تصویب طرح پذیرش دانشجو در مناطق محروم با استفاده از سهمیه مناطق بومی در سال ٩٢ این امکان برای متقاضیان مناطق بومی ایجاد شده که  تا ۳۰ درصد از سهمیه، به افراد بومی اختصاص داده ‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز