خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ایده‌های نخبگان در حوزه خودروسازی دفن می‌شوند/ خودروسازان اعتقادی به مقوله پژوهش ندارند/ مدیران خودروسازی جهادی عمل نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۵۲۰

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودروسازان اعتقادی به مقوله پژوهش ندارند، گفت: خودروسازی ما صرفا در چرخه انجام یک کار تکراری و غیرقابل ارتقا افتاده است.

علیرضا سیلمی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با انتقاد از وضعیت صنعت خودروسازی و عدم استفاده آنها از نخبگان دانشگاهی گفت: به نظرم صنعت خودروسازی در یک سیکل بسته افتاده و سرانجام باید این سیکل شکسته شود. بسیاری از نخبگان ایده‌های فوق العاده‌ای در حوزه خودروسازی دارند، اما متاسفانه این ایده‌ها خاک می‌خورند و حتی بعضا برخی ایده‌ها کاملا دفن می‌شوند.

وی در خصوص ویژگی انحصارطلبی در خودروسازی‌ها توضیح داد: اعتقاد من این است که باید انحصارطلبی در خودروسازی‌های ما شکسته و فضای کاری و فعالیت در آنجا باز شود، از طرفی باید سازمانِ حمایت از مصرف کنندگان یا خود وزارت صنعت به این امر ورود کنند.

سلیمی با تاکید براینکه باید برای تولید هر مدل خودرو یک بازه زمانی مشخص تعیین شود، گفت: از نظر من تولید خودرو در داخل کشور باید در یک بازه زمانی صورت بگیرد؛ چطور می‌شود که خودرو پیکان از ابتدایی که تولید شده تا انتها تغییر چندانی نداشته است و متاسفانه خودرو ۴۰۵ و پراید هم همین‌ وضعیت را دارند. این نشان می‌دهد، خودروسازی ما صرفا در چرخه انجام یک کار تکراری و غیرقابل ارتقا افتاده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه خودروسازی داخلی کشور باید ارتقا پیدا کند، گفت:  در کشورهای خارجی روند خودروسازی به این شکل است که هر چند سال یک بار خط تولید خودرو را تغییر می‌دهند و به سراغ خط جدید می‌روند و با کسب تجربه از کارهای گذشته نواقص خودروی قبلی را برطرف می‌کنند. متاسفانه ما هرچه جلوتر می‌رویم محصولاتی که در گذشته تولید می‌کردیم به مراتب بهتر از محصولات آینده است، این نشان می‎دهد خودروسازی‌های ما به مقوله پژوهش اعتقادی ندارند.

وی ادامه داد: چندی پیش من و دیگر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات یک بازدید میدانی از بخش پژوهشی سایپا داشتیم که به نظرمان این بخش بسیار ضعیف بود و حقیقتا این بازدید و نتایج آن ما را نگران کرد. می‌دانید که بنیاد همه توسعه‌ها پژوهش است و اما این بخش از سایپا فقط اسم پژوهش را داشت و کارهایی که در آنجا انجام می‌شد، در حد یک شرکت خودروسازی که نیم قرن است به حیات خودش در جامعه ادامه می‌دهد نیست. در واقع این کارها در حد خودروسازی کشوری مثل ایران نبود.

سلیمی درباره علت و چرایی بی‌کیفیتی برخی خودروهای داخلی گفت: نظارت اندک وزارت صنعت، مافیایی که در خودروسازی شکل گرفته و به هر نحو عدم هزینه کردن در بخش پژوهش مانع از این شده که خودروهای داخلی ما به کیفیت تولیدات خود بهای بیشتری دهند. متاسفانه انحصار طلبی در خودروسازی‌ موجب شده احساس رقابتی میان خودروسازان وجود نداشته باشد.

سلیمی در واکنش به این سوال که رییس سابق دانشگاه خواجه نصیر گفته این دانشگاه به سفارش صنایع خودروسازی یک خودروی هیبریدی تولید کرد، اما این صنایع دیگر هیچ پیگیری از آن پروژه نداشتند و ظاهرا برایشان اهمیتی نداشته است، گفت: متاسفانه صنعت خودروسازی نه تنها این کارها را نمی‌بیند، بلکه حمایت هم نمی‎‌کند، اگر هم جلو بیایند به نظر می‌آید، با بی‌میلی تمام است.

این نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد خودروسازان گفت: آنها به انجام کارهای تکراری روی آورده‌اند، در حالی که پیشرفت نیاز به تلاش بیشتر دارد. آنها دنبال کار جهادی نیستند و در واقع مدیران خودروساز، مدیران جهادی نیستند. ما در هر عرصه‌ای که مدیر جهادی داشتیم، موفق بودیم. مدیران ما مدیران بزم هستند نه رزم، مدیر بزمی توان بیشتر از این ندارد.

سلیمی گفت: من توصیه می‌کنم مدیریت جهادی به صنعت خودروسازی ورود کند و به بخش پژوهش بهای بیشتری دهد. همچنین وزارت صنعت تکلیف و الزاماتی برای کیفیت‌بخشی به خودروها داشته باشند و در این زمینه خیلی تلاش کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در افزایش میزان کیفیت خودروهای داخلی گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند در بحث پژوهش کمک کنند، ولی وقتی دانشگاه‌ها می‌بینند که محصول پژوهش‌هایشان روی دست‌شان می‌ماند، بی‌انگیزه می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز