خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران:

سیره امام رضا (ع) الگوی عقلانیت، عملگرایی و اخلاق‌مداری است

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۲۱۰

رییس شورای شهر تهران با تبریک ولادت امام هشتم گفت: سیره امام رضا علیه السلام، چه در دوران پیش از ولایتعهدی و چه در زمان پذیرش مسئولیت در حکومت، برای ما الگوی راهگشا از عقلانیت، عملگرایی و اخلاق مداری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر با تبریک میلاد امام رضا (ع) گفت: امام رضا (ع)‌ برای جامعه ما، اهمیت و حلاوتی متفاوت دارد.

وی واقع شدن مزار مطهر ایشان در ایران را نگینی دانست که موجب درخشش و آرامش ایرانیان است و افزود: عملکرد متفاوت سیاسی و علمی ایشان نیز درسهای بزرگی برای جامعه ما دارد. موقعیت متفاوت دوره زندگی امام هشتم، موجب شد که به ایشان پیشنهاد ولایت عهدی خلیفه عباسی داده شود، اما ایشان بدلیل رعایت مصلحت جامعه اسلامی و شیعیان، ولایت عهدی مامون عباسی را پذیرفتند و این یکی از شاخص ترین نمادهای عقلانیت و عملگرایی در تاریخ اسلام است.

وی تصریح کرد: حضور یک شخصیت برجسته اسلامی که از عصمت و علمی بی انتها برخوردار بود به نحوی که ایشان را در روایات عالم آل محمد  نامیده اند، در حکومت سراسر ظلم و خفقان بنی عباس، نشان می دهد که از دیدگاه دین، هیچ فرصتی را نباید برای اصلاح امور و کمک به مردم از دست داد، هرچند که در این مسیر هزینه سنگین از آبرو و محبوبیت امام انجام شود.

هاشمی با بیان اینکه اگرچه شیعیان تندرو و غلوکنندگان، از این تصمیم امام رضا (ع) و حضور وی بعنوان ولی عهد خلیفه عباسی برآشفتند افزود: اما مردم در دوران کوتاه این مسئولیت، نتایج آن را در افزایش آزادی های دینی و اجتماعی و بهبود عملکرد حکومت مشاهده کردند.

رییس شورای اسلامی شهر در ادامه خاطرنشان ساخت: فضای ایجاد شده برای ارائه مبانی علمی اندیشه اسلامی توسط امام رضا (ع) بعنوان ولیعهد حکومت، یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ رضوی است، دسترسی جهان اسلام به سایر اندیشه ها وفلسفه ها از طریق نهضت ترجمه در این دوره و شکل گیری مجالسی که با هدف به چالش کشیدن علم امام توسط خلیفه تشکیل می شد، بهترین فرصت برای گفتگوهای بین ادیان بود و حضرت میراث بزرگی را در اثبات حقانیت و منطق اسلام و تشییع برجا گذاشتند که شاید جز با پذیرش ولایتعهدی ممکن نبود.

هاشمی در انتها خاطرنشان ساخت: سیره امام رضا علیه السلام، چه در دوران پیش از ولایتعهدی و چه در زمان پذیرش مسئولیت در حکومت، برای ما الگوی راهگشا از عقلانیت، عملگرایی و اخلاق مداری است، اگرهریک از ائمه نیز در موقعیت امام هشتم قرار می گرفتند، همین رفتار و تصمیمات را تکرار می کردند، اما این دوران پرافتخار شیعه به نام علی ابن موسی الرضا (ع)‌ثبت شد که برای ایرانیان حلاوتی دوچندان دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز