خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و دانشجویی جدید وزارت بهداشت:

تلاش خواهیم کرد هیچ‌یک از فعالیت‌های فرهنگی تعطیل نشوند

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۱۹۴

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، با تحسین حس مسؤولیت‌پذیری دبیران شورای مرکزی شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی کشور، گفت: با اتخاذ اقدامات متعدد نظیر جلوگیری از هدر رفت منابع و تأمین بودجه از منابع مالی مختلف تلاش خواهیم کرد که هیچ‌یک از برنامه‌های فرهنگی تعطیل نشده و وضعیت رفاهی دانشجویان بهبود یابد.

به گزارش ایلنا, سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه در نخستین جلسه رسمی خود با دبیران مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی با بیان این مطلب افزود: خیلی خوشحالم که در جمع شما دبیران شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی هستم و از شنیدن صحبت‌های پخته شما لذت بردم. اولویت بندی و دسته‌بندی صحبت‌های شما در خصوص مسائل صنفی و رفاهی و مطالبات دانشجویان ستودنی بود. بنده چون خودم در دانشگاه به عنوان مسؤول فعالیت داشته‌ام، با همه مسائل و مطالبات صنفی و رفاهی دانشجویان آشنایی کاملی دارم و این مشکلات و نیازها را با پوست و استخوانم لمس کرده‌ام و آنچه در ذهن شماست، همه جزو دغدغه‌های ما است و اصولاً من برای رفع و مرتفع کردن این مشکلات و مطالبات مسؤولیت را پذیرفته‌ام.

وی خاطرنشان کرد: قبول این مسؤولیت در شرایط روز کشور شاید عاقلانه به نظر نرسد، اما آگاهانه و عاشقانه به معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت آمده‌ام و از ارتباط با شما دانشجویان که همانند فرزندان خود من هستید، لذت می‌برم.

لاری با اشاره به این‌که تلاش دارد تا با کمک و همفکری دبیران شوراهای صنفی نیازها و مطالبات صنفی و رفاهی دانشجویان علوم پزشکی را مرتفع کند، گفت: بلوغ فکری و صحبت‌های سنجیده شما و دسته‌بندی مشکلات و اولویت‌هایتان، نشان از تسلط و اشراف شما بر موضوعات صنفی و رفاهی دانشگاه‌ها دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری تلاش‌ها و زحمات معاون پیشین فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، گفت: از تلاش‌ها و زحمات پنج ساله دکتر فراهانی تشکر می‌کنم، ایشان تحولات خوبی در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت ایجاد کردند. شفافیت، شجاعت و عدم وابستگی ایشان به هیچ جناح و شخص، عامل موفقیت وی بود و خوشبختانه مسیر را برای ادامه فعالیت‌های بنده هموار کردند و عملکرد ایشان در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی بسیار تحسین برانگیز بود. امیدوارم بنده هم بتوانم راه و مسیر ایشان را ادامه دهم.

لاری با بیان اینکه قالب صحبت‌ها و خواسته‌های شما دبیران شوراهای صنفی، در چند محور اصلی خلاصه می‌شود، تصریح کرد: ارتقای جایگاه شورای صنفی و حمایت از این نهاد دانشجویی و لزوم اصلاح و بازنگری آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های شورای صنفی از جمله محوری‌ترین مطالبات شما است که من به جد این مسائل را پیگیری می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه در قبل از دولت تدبیر و امید جایگاه شورای صنفی در حد قابل قبولی نبود، خاطرنشان کرد: در گذشته فعالیت‌های شوراهای صنفی محدود و کمرنگ بود و فعالیت‌های این نهاد دانشجویی حالت صوری و انتصابی داشت اما هم‌اکنون جایگاه و منزلت شوراهای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تغییر کرده و دچار تحولات خوبی شده است و خوشبختانه همه دانشگاه‌ها به ضرورت و جایگاه شوراهای صنفی پی برده‌اند و سال به سال انتخابات شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها در فضای عقلانی‌تر و پرشورتری انجام می‌شود که همه این تحولات حاصل حمایت‌ها وعملکرد مثبت شما دانشجویان عزیز است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به شرایط بحرانی کشور به لحاظ اقتصادی در دو سال گذشته اظهار کرد: من اعتقاد دارم در پی همه بحران‌ها، تنگناها و سختی‌ها، روزنه امید حتی انفجار نور وجود دارد و امیدوارم بتوانم با گشایشی که خداوند متعال انسان‌ها را به آن بشارت داده، از گردونه سخت تحریم‌های ظالمانه کنونی عبور کنیم.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید امسال هم همانند سال گذشته همه بخش‌های کشور من‌جمله وزارت بهداشت با کسری بودجه مواجه است، تلاش ما این خواهد بود که با اتخاذ تدابیر ویژه نظیر صرفه‌جویی در اجرای فعالیت‌ها و جلوگیری از هدر رفت منابع و رایزنی جهت کسب منابع مالی مختلف، هیچ‌یک از فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی به دلیل نبود پول تعطیل نشود.

لاری خطاب به دبیران شوراهای صنفی حاضر در جلسه، گفت: بنده معتقدم شما انسان‌های دغدغه‌مند و مسؤولیت پذیری هستید که علیرغم مشغله تحصیلی و زندگی، بدون هیچ چشم‌داشت و منفعتی، به دنبال پیگیری مطالبات صنفی و رفاهی دانشجویان هستید و این حس مسؤولیت‌پذیری شما ستودنی است.

معاون وزیر بهداشت دانشجویان را آئینه آینده مملکت توصیف کرد و گفت: بنده به شما قول می‌دهم با توان و انگیزه چند برابری، مطالبات شما و دیگر دانشجویان را پیگیری کرده و وضعیت رفاهی دانشجویان را بهبود بخشیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به بحث اخلاق تشکیلاتی و لزوم پایبندی به این مسأله اشاره کرد و گفت: من از جمله افرادی هستم که در گروه اخلاق پزشکی تدریس داشته‌ام و نسبت به این موضوع دغدغه‌مند هستم و اگر شرایط فراهم باشد به دلیل علاقه‌ای که نسبت به این موضوع دارم، دوباره مطالعات زیادی در این خصوص خواهم داشت و فکر می‌کنم موضوع اخلاق تشکیلاتی جایش در گذشته در دانشگاه‌ها خالی بوده است.

لاری در بخش دیگری از سخنان خود به بی‌تفاوتی سیاسی ایجاد شده در جامعه اشاره کرد وگفت: متأسفانه هم‌اکنون در جامعه یک نوع بی‌تفاوتی سیاسی حکمفرما است، در دیداری که با برخی از نمایندگان مجلس بودیم آنها را هم نگران این موضوع می‌دیدم و چرایی این موضوع جزو دغدغه‌های آنها بود.

معاون وزیر بهداشت بی‌اعتمادی بین مردم و حاکمیت را از جمله دلایل بی‌تفاوتی سیاسی مردم دانست و تصریح کرد: بی‌انگیزگی سیاسی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما یقیناً وجود بی‌اعتمادی در بین دلایل دیگر قوی‌تر است و کاهش نقش تشکل‌های مردمی در اداره شئون مختلف کشور و محدود کردن مشارکت نهادهای مردمی در برگزاری مراسم‌ها و آئین‌های مذهبی می‌تواند به این موضع دامن بزند.

لاری در پاسخ به سخنان برخی از دبیران شورای صنفی که از وجود تبعیض‌ها در موضوعات آموزشی گلایه داشتند، گفت: من قبول دارم تبعیض‌هایی در حوزه آموزش رخ می‌دهد و خیلی از مشکلات و مطالبات دانشجویان علوم پزشکی در حوزه آموزشی است. بنابراین با هدف رفع این مشکلات با مسؤولان معاونت آموزشی وزارت بهداشت جلساتی برگزار خواهیم کرد و امیدوارم با پیگیری‌ها و تعاملات دو سویه، بسترهای لازم را برای حل مشکلات آموزشی دانشجویان فراهم کنیم.

وی افزود: بنده به شما قول می‌دهم مسیر روشنی برای احقاق حقوق و مطالبات دانشجویی، برای شما هموار کنم و یقین دارم با بلوغ فکری که شما عزیزان به عنوان بازوان اجرایی دانشگاه‌ها، دارید، می‌توانیم بر مشکلات فائق شویم و این موضوع محقق نمی‌شود مگر با تقویت دموکراسی و تعامل دو سویه شما و دانشجویان.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بر لزوم اصلاح و بازنگری آئین‌نامه‌های شوراهای صنفی تأکید کرد وگفت: آئین‌نامه‌ها به عنوان طرح‌های درازمدت و زیرساختی، همیشه باید مدنظر و مورد تاکید باشد چرا که آئین‌نامه‌ها مرجع ما به شمار می‌روند و باید قوانینی که قدیمی هستند متناسب با شرایط روز دانشگاه اصلاح شوند.

در پایان این جلسه که در حضور علی محمدی فیض آباد رئیس اداره رفاهی دانشجویان وزارت بهداشت برگزار شد، معاون وزیر بهداشت با اشاره به در پیش رو بودن اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: تا قبل از برگزاری این اجلاس، اگر طرح، ایده و پیشنهادی متناسب با حیطه کاری خود دارید، به بنده اطلاع دهید تا آنها را در این جلسات مطرح کنیم.

پیش از سخنرانی لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، هر یک از اعضای مرکزی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی به مدت ۱۰ دقیقه به بیان خواسته‌ها، نیازها و مسائل مربوط به حوزه صنفی، رفاهی و آموزشی دانشجویان پرداختند و از معاون فرهنگی و دانشجویی خواستند برای رفع مشکلات و احقاق حقوق و مطالبات به حق دانشجویان، گام‌های مؤثری برداشته شود.

لزوم تحکیم و استقلال بیشتر شوراهای صنفی، عدم اختیارات کافی و نظارت بر شوراهای صنفی، ضرورت تقویت کار تیمی و حس مسؤولیت پذیری بیشتر در اعضای شوراهای صنفی دانشگاه‌ها، کمبود سرانه تخت به ازای هر نفر دانشجو و رفع مشکل خوابگاه‌های دانشجویی، لزوم صنعتی سازی سلف‌های دانشجویی و توسعه و تحول در حوزه تغذیه دانشجویی، ضرورت افزایش میزان وام‌های دانشجویی و همچنین لزوم اعطای کار دانشجویی مناسب به دانشجویان در حوزه بالینی، ضرورت ارائه خدمات درمانی رایگان بیشتر به دانشجویان و… از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

همچنین ضرورت بازنگری در آئین‌نامه تغذیه دانشجویی، توجه بیشتر به حوزه سلامت روان و رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در این حوزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارائه دفترچه بیمه برای دانشجویان فاقد دفترچه، احیای شورای تخصصی دانشجویی، لزوم پایداری شورا در دولت‌های مختلف، حذف تصمیمات موازی در معاونت‌های مختلف دانشگاه‌ها، نبود وجود نهاد حمایتی خارج از دانشگاه در حوزه فعالیت‌های شوراهای صنفی و… از دیگر مسائل مطرح شده از سوی حاضرین در نشست بود.

«شوراهای صنفی» نهادهای دانشجویی هستند که در دولت تدبیر و امید با هدف کاهش مشکلات صنفی و آموزشی دانشجویان تشکیل شده‌اند و نقش پل ارتباطی بین دانشجویان و مسؤولان دانشگاهی را ایفا می‌کنند. تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از دانشجویان در واحدهای مختلف شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول به فعالیت بوده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز