خبرگزاری کار ایران

پیروز حناچی:

مسکن در حال تبدیل‌شدن به موضوعی امنیتی است/شهرداری برای تامین حقوق کارمندان نباید منتظر فروش فضاهای شهری باشد

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۹۸۱

شهردار تهران گفت: شهرداری برای تامین حقوق کارمندان نباید منتظر فروش فضاهای شهری باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیروز حناچی در نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها گفت: به اعتقاد من شوراها به عنوان رکن چهارم کشور در قانون اساسی دیده شدند و دلیل این ادعا ظرفیتی است که برای شورای عالی استان ها دیده شده است.

وی در ادامه افزود: ظرفیت دیگر شورای عالی استان ها است که به عنوان یک رکن در قانون اساسی دیده شده اما کمتر از این ظرفیت استفاده کرده ایم.

حناچی با بیان اینکه قوانین شهرسازی در سال هایی تدوین شده است که جمعیت بالای یک میلیون نفر نداشتیم اظهار داشت: تا اواخرد دهه 30 شهر بالای یک میلیون نداشتیم. در قوانین پایه شهرسازی؛ 50 بند متعلق به سال 35 و 50 بند دیگرتا انتهای انقلاب تدوین شده و طبیعتا در آن زمان نگاهی به پدیده کلانشهری وجود نداشت.  

وی ادامه داد: در حالی که در بیشتر کشورها قوانین خاص برای کلانشهرها وجود دارد. برای مثال در انگلیس در 8 شهر به دلیل کلانشهر بودن شهرداران مستقیما با رای مردم انتخاب می شوند.

حناچی تاکید کرد: باید جهت گیری عمومی و قوانین در حوزه مدیریت را متناسب با موصفوعاتی که امروز درگیر آن هستیم تدوین کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: سرانه شهر در ایران 35 متر مربع است که حدود 24 متر آن خدمات محلی است که باید در مقیاس محله تعیین شود.در دنیا شهرها را کنتری اجاره نمی کنند. اگر می توانیم خدمات محلی را تامین کنیم باید اجازه توسعه  بدهیم. اما اصلاح این ساختار سخت است و ما شهرها را از محل فروش فضاهای کاربری اداره می کنیم.

وی با اشاره به میزان وابستگی به بودجه ساخت و ساز در کلانشهرها که بین 75 تا 85 درصد در نوسان بود افزود: باید چه اقدامی انجام داد تا چرخه را بشکنیم؟

شهردار تهران در ادامه تاکید کرد که باید دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و منابع مالی پایدار به نتیجه برسد تا بتوانیم با این دو لایحه حداقل هزینه جاری شهرداری را تامین کنیم.

حناچی تصریح کرد: شهرداری برای تامین حقوق کارمندان نباید منتظر فروش فضاهای شهری باشد. اگرچه که  باید هزینه‌های جاری خود را هم کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه این  تغییر نگاه به تلاش نیاز دارد و استمرار این حرکت هماهنگ دور نیست افزود: این ظرفیت در شورای عالی استان ها و شهرداری ها وجود دارد. اگرچه این تغییر نگاه طبعات و نتایجی دارد اما شکل اجرای پروژه های عمرانی و اداره امور شهر را تغییر می دهد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه اصلی ترین سرمایه در مدیریت شهری آن بخش از شهر است که در اختیار همه است افزود: هرچه بتوانیم آنرا گسترش و کیفیت را بالا ببریم امکان آودرن زندگی به شهر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرها در چابهارو زنجان و خرمشهر و مشهد اکنون  دارد شبیه هم می شود افزود: این در حالی است که ما دارای شهرهای متنوعی بودیم.

حناچی به مسکن کم درآمدها نیز اشاره کرد و گفت: باید مسکن را برای کم‌درآمدها توسعه دهیم. مسکن دارد از یلک موضوع اجتماعی و روزمره ساده به یک موضوع امنیتی تبدیل می‌شود در نتیجه برای کم درآمدها باید به‌طور ویژه عمل کرد.

وی با بیان اینکه مسکن مهر یک فرصت استثنایی بود اظهار داشت: نباید این طرح را رها کنیم. باید یک ماموریت در تامین مسکن در شهرداری ایجاد کرد.

حناچی با بیان اینکه تمرکززدایی، خروج صنعت از شهرها و توسعه بخش‌خصوصی سه فاکتور موثر در توسعه شهری است افزود: اما به این فاکتورها به شکل سازمان یافته  توجه نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز