خبرگزاری کار ایران

"عوارض جانبی داروها" چهارمین علت مرگ و میر در دنیا

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۹۶۹

لاریجانی با ارائه توضیحاتی درخصوص پزشکی شخصی و اثر آن بر تشخیص و درمان هدفمند بیماری ها در افراد گفت: مرکز تحقیقات پزشکی شخصی در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده و هدف این است که باتوجه به شرایط و ژنتیک جمعیت کشور بسترهای لازم برای بهبود درمان بیماری ها را فراهم کنیم.

به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در دهمین همایش داروسازی بالینی، گفت: یکی از رشته هایی که ارتباط زیادی برای کنترل و درمان بیماریها دارد رشته داروسازی بالینی است و خوشحالیم که با همت همکاران، این رشته در سالهای اخیر گسترش یافته و هنوز هم امکان اینکه مشارکت همکاران این رشته در تیم درمانی بیشتر شود وجود دارد.

لاریجانی با بیان اینکه اکنون بسترهای جدیدی در آموزش علوم پزشکی بوجود آمده مثل دوره های مهارتی و سایر دوره ها گفت: با این شرایط این امکان ایجاد شده که فارغ التحصیلان داروسازی در تیم های درمانی مشارکت بیشتری داشته باشند و تصمیمات درمانی به شکل دقیق تری انجام شود.

وی به اهمیت بحث پزشکی شخصی و دارودرمانی شخصی اشاره کرد و گفت: این بحث در زمان مناسبی در این کنگره مطرح شده است و امیدواریم اثراتی در پژوهش های علوم پزشکی و درمان بیماریها داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه علیرغم اینکه پزشکی شخصی بحث جدیدی در پزشکی امروز است ولی در مستندات تاریخی پزشکی این بحث مطرح بوده که ما بیمار را درمان می کنیم یا بیماری را، گفت: اگر در طب سنتی نیز نگاه کنیم نوشته‌های زیادی در زمینه اثرات درمان ها بر اشخاص وجود دارد.

وی با اشاره به نمونه تجارب جهانی در زمینه پزشکی شخصی گفت: در طول تاریخ ۲ رویداد برای شکل گیری این موضوع، خیلی مهم بوده یکی کشف ژنوم انسانی و دیگری ایجاد رویکرد جدیدی است که باید در درمان بیماریها توجه شود که فرد چه وضعیتی دارد.

ربیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در پزشکی شخصی، مهم است که در پیشگیری، تشخیص و درمان با در نظر گرفتن وضعیت شخص، تصمیمات جامع تری اتخاذ کنیم. اظهار داشت: پزشکی شخصی با اسامی مختلفی عنوان می شود که هریک توجه به مبحثی خاص دارند که در مجموع ارایه خدمات سلامت شخصی را پوشش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع در مورد بیماری های مختلف صادق است به عنوان مثال ردیابی خطر ابتلای شخص از روی وضعیت ژنتیکی فرد یکی از مصادیق پزشکی شخصی است.

لاریجانی ادامه داد: پزشکی شخصی همچنین در حوزه دارو نیز مصداق دارد که کدام دارو در فرد اثر بهتری دارد و کدام دارو ممکن است عوارضی برای بیمار داشته باشد. این موضوع در بیماری هایی مثل سرطان یا بیماری های اعصاب و روان بسیار مهم تر است که درمان هدفمند روی بیمار صورت گیرد.

وی با عنوان اینکه در پزشکی شخصی این پتانسیل وجود دارد که هم در تشخیص و هم درمان وارد شود گفت: در برخی از بیماری ها گروه های در معرض خطر قابل شناسایی هستند و در پزشکی شخصی، خصوصا جایی که هزینه ابزارهای تشخیصی بالا است، لازم است برای بحث پیشگیری روی این گروه کار شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به مطالعه منتشر شده در مجله علمی نیچر، گفت: بر اساس این مطالعه بخش محدودی از داروهایی که در برخی بیماری ها در جهان تجویز می شود اثربخش هستند. در بسیاری از موارد دارو با فرد متناسب نبوده و این مقاله نشان می دهد که اگر هدفمند پیش برویم، تجویز دارو بسیار اثربخش تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه چهارمین علت مرگ و میر در دنیا عوارض جانبی داروها است گفت: علاوه بر این هزینه های چشمگیری را نیز به دولت و افراد تحمیل می کند و این مهم است که سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد بیش از ۱۰۰ نوع دارو توصیه می کند که قبل از تجویز حتما پیشینه ژنتیکی فرد بررسی شود.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: یک سوم دخالت های دارویی با ژنتیک ارتباط دارد و این نشان می دهد که اگر ژنتیک بررسی شود خیلی از تداخلات دارویی قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه پزشکی به سمتی می رود که به جای اندازه گیری مواردی مانند فشار خون و ... آیتم های پایه ای تری مثل ژنتیک بررسی شود، اظهار داشت: انجام تست های ژنتیک امروز در دنیا سهل تر و ارزان تر شده و در سال های آتی ما با ابزارهای تشخیصی جدیدتری روبرو خواهیم بود.

لاریجانی با عنوان اینکه ژنتیک افراد پاسخ به داروهای مختلف را نیز متفاوت می کند گفت: علاوه بر تشخیص و درمان اثربخش تر بررسی ژنتیک می تواند عوارض دارویی را نیز کاهش دهد.

وی اظهار کرد: مطالعات زیادی در زمینه فارماکوژنتیک داروهای مختلف انجام شده است. امروز بیش از ۱۶۰ ژن شناسایی شده که با متابولیسم دارو ارتباط زیادی دارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: پاسخ بیماران به درمان ها به زمینه های ژنتیکی فرد برمی گردد و مطالعات سلولی مولکولی در این زمینه بسیار موثر است و لازم است درمان ها به صورت هدفمند صورت گیرد.

وی افزود: پزشکی شخصی صرفا مبحث تئوری نیست که اثر آن قطعی نشده باشد، در برخی بیماری ها امروز با شناخت ژنتیک فرد می شود درمان را بر اساس شرایط خاص بیمار طراحی کرد.‌

لاریجانی ادامه داد: این بحث به لحاظ اقتصادی هم مهم است. چرا که هم هزینه‌های بیمارستانی را کاهش می دهد و هم موجب اثربخشی درمان و طول زندگی فرد می شود.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هزینه‌هایی که در دنیا برای پزشکی شخصی می کنند روز به روز در حال افزایش است

وی اظهار داشت: مرکزی در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده و هدفمان هم تشخیص و درمان مناسب تر در این زمینه، مداخلات هدفمند و هدایت پژوهش های این حوزه است.

لاریجانی در پایان با تاکید بر اینکه پزشکی شخصی قابل کپی برداری از اقدامات انجام شده در دنیا نیست و باید باتوجه به شرایط و ژنتیک جمعیت کشور طراحی شود، عنوان کرد: هدف نهایی ایجاد تکنولوژی ها و روش های مرتبط با پزشکی شخصی متناسب با شرایط کشور و کمک به بهبود تشخیص و درمان بیماریها در کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز