خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واکنش سازمان نظام پزشکی درباره آنتن‌فروشی به پزشکان/برخورد انتظامی با پزشکانی که بدون تخصص مربوطه در برنامه‌‌های تلویزیونی حاضر شدند/صدا و سیما باید استعلام کند

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۳۱۳

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی، در ارتباط با صحت اخبار آنتن‌فروشی به پزشکان در سازمان صدا و سیما گفت: آمار دقیقی در این رابطه نیست، اما چنین چیزی وجود دارد.

محمد جهانگیری (معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی) درباره اخبار منتشره مبنی بر آنتن‌فروشی به پزشکان در سازمان صدا و سیما، گفت: براساس شواهد بدست آمده و کسانی که این تخلف را به سازمان اعلام کرده‌اند، این موضوع صحت دارد که شرکت‌هایی وجود دارند که در ازای پیشنهاد دریافت مبلغ مشخصی سبب حضور پزشکان در برنامه‌های صدا و سیما شوند. آنچه پیش از این توسط اعضای سازمان نظام پزشکی بویژه رییس سازمان نظام پزشکی دکتر ظفرقندی بیان شده است. سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های تخصصی - پزشکی به این موضوع نقد جدی دارند که پزشکانی که در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند، جایگاه علمی مورد نیاز در تخصص مورد ادعایشان را ندارند و مبانی مطرح شده توسط آنان مبانی درستی نبوده است. این اقدامات اگر در راستای تبلیغ باشد، سازمان نظام پزشکی که متصدی صدور مجوز تبلیغات برای پزشکان است، اجازه این فعالیت‌ها را نمی‌دهد.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در رابطه با آمادگی سازمان صدا و سیما در راستای بهبود کیفیت اطلاع‌رسانی پزشکی به جامعه اظهار داشت: بارها اعلام کردیم که سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی تخصصی آمادگی دارد در جهت اطلاع‌رسانی سالم و تخصصی با سازمان صدا و سیما همکاری کند تا اخبار و دانشی که به جامعه متبادر می‌شود از صحت و ارزش علمی لازم برخوردار باشد.

جهانگیری با اشاره به ماده 58 راهنمای عمومی اخلاق مصوب در سازمان نظام پزشکی، قانونی که تبیین کرده است هرگونه فعالیت تبلیغاتی توسط پزشکان باید تحت نظارت و پروانه سازمان نظام پزشکی باشد، گفت: سازمان نظام پزشکی این نظارت را همواره داشته است و براین اساس است که شما با انتقادهای مستقیم سازمان نظام پزشکی مواجه شده‌اید. این سازمان چندین نوبت بصورت جدی با سازمان صدا و سیما مکاتبه داشته و از طریق سازمان بازرسی کل کشور هم بررسی شده است تا بتوانیم از این تخلف‌ها جلوگیری کنیم. همچنین اگر پزشکانی بوده باشند که مرتکب این تخلف شده باشند، آنها را احضار خواهیم کرد. همچنین گزارش‌های جامعه پزشکی و افرادی که با این موضوع برخورد داشته‌اند، لازم است تا همت عمومی این شفاف‌سازی را محقق کند.

جهانگیری گفت: گرچه هر کارشناسی که در صدا و سیما حاضر می‌شود، متخلف نیست و زمان آن را هم نداریم که هر کارشناسی که در صدا و سیما حاضر می‌شود را بررسی کنیم. همکاری تنگاتنگی می‌خواهد که ما به سازمان صدا و سیما اعلام کردیم. مواردی که برای ما محرز باشد برخورد می‌کنیم. البته به ندرت ولی پیش آمده پزشکانی که تخصص آن موضوع را نداشته‌اند و در برنامه‌ها حاضر شدند، خواستیم و در هیئت انتظامی برخورد کردیم. به هر حال این موضوع نیاز به یک همکاری دوجانبه با رسانه ملی دارد.

وی درباره پزشکانی که محرومیت انتظامی داشتند و پیش‌تر اظهار شده بود، در برنامه‌های رسانه ملی حضور داشته‌اند، تشریح کرد: تعدادی از کارشناسانی که در برنامه‌ها حضور داشتند، گفته شده است که محرومیت انتظامی داشتند. پزشکانی که احکامی برای آنها صادر شده بود. این احکام با درجات مختلفی برای پزشکان صادر می‌شود که اگر سازمان صدا و سیما از ما استعلام می‌کرد، ما توضیحات لازم را درباره آنها مبذول می‌کردیم که این افراد محرومیت‌هایی داشتند. شاید محکومیت محرومیت از طبابت نباشد، ولی احکامی در مورد توبیخ آنها یا درج در پرونده نظام پزشکی صادر شده بود. صدا و سیما باید از ما استعلام می‌کرد تا مشخص شود که این افراد به چه علت این محرومیت‌ها یا توبیخ‌ها را دریافت کرده‌اند تا سعی شود از کارشناسان با صلاحیت علمی مناسب در برنامه‌های عمومی استفاده شود.

جهانگیری در مذمت رفتار تبلیغاتی پزشکان توضیح داد: پرداخت وجه توسط پزشکانی که بعنوان کارشناس توسط صدا و سیما به کار گرفته می‌شوند، به هیچ وجه ممکن نیست با نیت اطلاع‌رسانی همراه باشد. در بسیاری از نقاط جهان هزینه می‌کنند تا کارشناس در برنامه حاضر شود و نکات علمی خود را بیان کند، نه اینکه هزینه بگیرند تا این حضور را ترتیب دهند. این موضوعات ارتباطی با توان علمی آن کارشناس ندارد و از لحاظ اخلاقی هم کار صحیحی نیست و از نگاه ما مذموم است. در مواردی ما دیده‌ایم فرد هزینه می‌کند تا خود را پرزنت کند که این مصداق تبلیغ است و تبلیغی که بدون اخذ مجوز باشد، تخلف است. این شرایطی است که فرد باید از بحث علمی دور مانده باشد و باید از این شرایط اجتناب کنیم.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی درباره آمار این تخلفات و مبالغی که رد و بدل شده است، گفت: آمار دقیقی در این باره نداریم. اطلاعات دراین باره عمدتا تخمینی است، ولی اینکه چنین مواردی وجود دارد، بله چنین است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز