خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پاسخ معاون شهردار به ناکارآمدی طرح جایگزین زوج و فرد

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۲۳۰

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: معاینه فنی خودروهایی که دودزا بودن آنها در صحنه تشخیص داده شود، باطل خواهد شد و مجددا تحت معاینه فنی قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شمارش معکوس برای اجرای طرح کنترل آلودگی هوا آغاز شده است،‌ طرحی که با نقدهایی از سوی کارشناسان مطرح است. برخی معتقدند این طرح اثرگذاری چندانی در کاهش آلودگی هوا ندارد و نیاز به مطالعه کارشناسی عمیق تری دارد.

محسن پورسیدآقایی (معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری)، ‌درباره انتقاد برخی کارشناسان مبنی براینکه آلودگی شهر تهران به هنگام شب و توسط خودروهای دیزلی، ‌کامیونت‌ها و وانت بارها اتفاق می‌افتد و خودروهای سواری کمتر در این آلودگی منتشره موثر هستند،‌ در نتیجه طرح کنترل آلودگی هوا تاثیر ملموسی در کاهش آلودگی هوا ندارد به خبرنگار ایلنا گفت: انواع وسایل نقلیه باعث آلودگی هوا می‌شوند و نمی‌توان تنها نوع خاصی از وسایل نقلیه را عامل آلودگی شهر تهران دانست. اگر قرار است، آلودگی هوا کنترل شود،‌ همه انواع وسایل نقلیه باید تحت کنترل قرار گیرند و این امر مستلزم کنترل و نظارت هم در طی روز و هم در طی شب است.

وی درباره چگونگی کنترل و بررسی آلودگی وسایل نقلیه در طی شب گفت: گشت‌های شبانه با همکاری پلیس تمامی کامیونت‌ها را در معابر اصلی شهر به صورت رندم نگه می‌دارند و دودزایی وسیله نقلیه را در صحنه تست می‌کنند.

پورسیدآقایی در ادامه افزود: ماشین‌هایی که دودزایی آنها در صحنه مشخص شود، جریمه خواهند شد. همچنین معاینه فنی خودروهایی که دودزا بودن آنها در صحنه تشخیص داده شود، باطل خواهد شد و مجددا تحت معاینه فنی قرار خواهند گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری با اشاره به اینکه اکنون تیم‌های  شبانه به صورت دائم،‌ مراکزی از شهر را که تردد کامیونت در آن بیشتر است کنترل می‌کنند، افزود: در نتیجه کامیونت‌هایی که طی روز در سطح شهر تردد ندارند، این احتمال را می‌دهند که هنگام شب با توقف پلیس و ابطال معاینه فنی مواجه شوند و این اتفاق باعث شده است که دارندگان وسایل نقلیه سنگین به سمت استفاده از خودروی پاک‌تر تمایل بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: رصد خودروها تنها محدود به طرح کنترل آلودگی هوا نیست.

این در حالی است که محمدعلی کرونی، (دبیر کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران) در این باره به ایلنا گفته بود: اکنون بار ترافیکی شهر تهران به خارج از محدوده زوج و فرد پخش شده است و بیشتر آلایندگی خودروها در طی شب اتفاق می‌افتد، در نتیجه این طرح اثرگذاری چندانی در کاهش آلودگی هوا ندارد.

نواب حسینی منش، (مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو) درباره طرح جدید و اثرگذاری آن در کنترل آلودگی هوا به خبرنگار ایلنا گفت: این طرح همه خودروهای آلاینده را به یک چشم نگاه نمی‌کند. یک خودروی آلاینده، با یک خودروی برقی یکسان نیستند که با یک درجه اهمیت وارد محدوده زوج و فرد شوند.

وی با بیان اینکه طرح زوج و فرد باعث شد تا بسیاری از خانواده‌ها به جای استفاده کمتر از وسیله نقلیه عمومی، دو خودرو با پلاک زوج و فرد داشته باشند تا مشکلی برای تردد آنها در محدوده پیش نیاید، افزود: یکی از مشروطیتهای موفقیت طرح جدید  بستگی به این دارد که خانوادهها دو خودروی زوج و فرد را به یک وسیله نقلیه پاک تبدیل کنند.

حسینی‌منش همچنین با اشاره به دریافت معاینه فنی گفت: معاینه فنی خودروها در تهران در سال جاری نسبت به سال گذشته نرخ رشد ده درصدی داشته است. در سال ۹۷ بالغ بر ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار معاینه فنی در تهران انجام شد که در مقایسه با سال ۹۴، رشد ۴ برابری داشته است.

وی درباره اظهارات برخی مبنی بر ناکارآمدی طرح جدید در کنترل آلودگی هوا گفت: جواب این سوال را به عنوان یک کارشناس و نه سخنگوی رسمی سازمان خود می‌گویم. هیچ طرحی کامل نیست. هر طرحی نیاز به تکامل دارد و حتما نقاط ضعفی وجود دارد که در حین اجرای کار برطرف می‌شود، اما اگر بخواهیم با گمانه‌زنی‌ها این کار ارزشمند را زیر سوال ببریم، ناعادلانه است.

حسینی منش در ادامه افزود: این طرح مردم را به دو موضوع مهم تشویق می‌کند، اول تشویق مردم به استفاده از خودروی سالمتر و بهتر و سپس استفاده کمتر از خودروهای شخصی است. در نتیجه سود این طرح برای تمامی مردم است، نه کسانی که در گذشته از طرح ترافیک استفاده می‌کردند.

آرش حسینی میلانی، (رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران) درباره طرح کنترل آلودگی هوا به خبرنگار ایلنا گفت: در تهران که مساله آلودگی هوا یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است، ‌توجه به آن و وضع قوانین درباره آن مهم است،‌ اما ابتدا باید ارتباط بین بحث میزان تردد‌، تقاضای سفر و آلودگی هوا با استنادات علمی و گزارش های معتبر ثابت شود.

او با اشاره به تاکید شورا مبنی بر ارائه مستندات علمی درباره طرح کنترل آلودگی هوا که قرار است جایگزین طرح زوج و فرد شود، تصریح کرد: شورای شهر در مصوبه سال گذشته تاکید کرد که باید مستندات علمی و کافی درباره بحث اثرات این طرح بر روی آلودگی هوا ارائه شود. البته شهرداری تهران گزارشاتی ارائه داده است،‌ اما تاکید ما این است که این گزارش ها باید تکمیل شود.

وی درباره میزان کاهش آلودگی هوا در طرح جدید گفت: به شهرداری برای رصد مستمر این طرح تذکر داده‌ایم که این رصد مستمر نیازمند مدلسازی (پیش بینی انتشار آلودگی) است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز