خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

حذف اعتبار بیمه درمانی معتادان در سال جاری/وجود مراکز دی‌آی‌سی الزامی است

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۷۷۶

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: اعتبار بیمه درمانی معتادان امسال حذف شده و قرار است، این اعتبار در جای دیگری هزینه شود.

محمدعلی اسدی (دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره دی آی سی‌های مناطق شوش، مولوی و هرندی و مخالفت پلیس با فعالیت این مراکز گفت: وجود دی آی سی در مناطق شوش، مولوی و هرندی با دو دیدگاه بررسی می‌شود؛ نگاه اول، نگاه اخلاقی، امنیتی و پلیسی است که پلیس با همین نگاه به این موضوع نگاه می‌کند که در این نگاه پرسه‌زدن معتادان و حضور مراکز دی آی سی بسیار بد است، اما از سوی دیگر اگر به این مراکز با نگاه کاهش آسیب و درمان نگاه کنیم، اقدام بسیار خوبی است، چراکه معتادان با انتخاب این مراکز در حقیقت از میان گزینه‌های بد و بدتر یعنی اعتیاد با تجاهر یا اعتیاد در حال درمان، بد را انتخاب کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به کمیته‌های تخصصی که در ستاد و شورا وجود دارد و برای موضوعات درمانی معتادان این کمیته‌ها تصمیم گیری می‌کنند، موضوع دی آی سی به کمیته درمان واگذار شده است. در کمیته درمان نیز با توجه به اینکه دانشگاه‌ها و بهزیستی به صورت تخصصی به موضوع درمان معتادان می‌پردازند، موضوع دی آی سی‌ها در دستور کار این کمیته قرار گرفته است.

او افزود: این کمیته نیز در خصوص فعالیت این دی‌آی‌سی‌ها تصمیم می‌گیرد و قرار است، اگر روند پذیرش این مراکز به صورت کاهشی باشد، این مراکز جمع‌آوری شود، یعنی چنانچه مراجعه معتادان به این مراکز کم باشد به معنی این است که وجود دی آی سی در این مناطق لازم نیست و از آنجا که مراجعه‌کننده‌ای ندارد، نیاز به برقراری آنها نیست و باید جمع‌آوری شوند، اما اگر وجود افرادی که به این مرکز مراجعه می‌کنند و خدمات درمانی و بهداشتی دریافت می‌کنند، تغییر پیدا نکرده و کاهش محسوسی مشاهده نشود، این مراکز همچنان فعالیت خود ادامه داده و خدمات ارائه می‌دهد و از آنجا که مراجعه‌کنندگان به این مراکز معتادان ماده ۱۵ هستند و تعداد آنها کاهش پیدا نمی‌کند، این مراکز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با تاکید براینکه مهمترین موضوع درخصوص معتادان متجاهر ماده ۱۵ این است که قضاوت‌مان را نسبت به این افراد اصلاح کنیم، تصریح کرد: تاکید می‌کنم اگر نگاه ما به این افراد از دید اخلاق باشد، اقدام آنها زشت و ناپسند است، اما چنانچه با دید کاهش آسیب به این افراد نگاه کنیم نتیجه می‌گیریم که این اقدام بهتر از این است که معتادان از سرنگ‌های مشترک استفاده کند. ما باید ضمن اینکه اقدامات کاهش آسیب را در اختیار این افراد قرار می‌دهیم باید یک محلی را برای این افراد اختصاص دهیم تا بتوانند در آنجا دارو مصرف کنند، البته افرادی که به مراکز دی‌آی‌سی مراجعه می‌کنند مواد مخدر غیرقانونی دریافت نمی‌کنند، بلکه شربت متادون دریافت می‌کنند و از آنجا که مواد مخدر قانونی می‌گیرند، مصرف آن هم قانونی است، اما چون شکل و شمایل و ظاهر مرتبی ندارند مردم تاب و توان دیدن این افراد را در جامعه ندارند و ما هم نمی‌توانیم کسی را که در پروسه درمان است، دستگیر کنیم.

اسدی خاطرنشان کرد: ما کاهش آسیب را به صورت ناقص ارائه می‌دهیم، چنانچه درمان و کاهش آسیب به صورت حلقه‌های کامل بهم پیوسته اتفاق بیفتد، یعنی از لحاظ کارشناسی و با رویکرد درمانی افراد ته خطی داروی خود را دریافت کنند و در یک مکانی بتوانند این دارو را مصرف کنند به مراتب کاهش آسیب را مشاهده خواهیم کرد، اما چنانچه با دید اخلاقی به این موضوعات نگاه شود از ابتدا کار نادرستی است.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم از مردم نیز انتظار داشته باشیم که یک معتاد متجاهر را از یک معتاد متجاهر تحت درمان و یا از یک فرد کارتن‌خواب تشخیص دهند، تصریح کرد: از گذشته این موضوعات در محدوده شوش، مولوی و هرندی بوده است، اما در حال حاضر موضوعات اجتماعی و آسیب‌ها در این منطقه نمایان شده و مردمی که به سلامت در این منطقه زندگی می‌کنند، دیده نمی‌شوند ما به دنبال این هستیم، مردمی که اکثریت جمعیت سالم این منطقه را تشکیل می‌دهند در سطح منطقه دیده شوند و این آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها در پوشش اتفاق بیفتد که در منظر نباشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه مردم در این مناطق گاهی اوقات نسبت به آسیب‌ها بی‌تفاوت می‌شوند، ادامه داد: می‌دانید چرا مرکز دی‌آی‌سی در مناطق شمالی شهر وجود ندارد؟ به دلیل هنجارهای اجتماعی حاکم در این مناطق است، اگر در یک منطقه شمال شهر دو مرکز دی‌آی‌سی ایجاد شود و معتادان به این مناطق مراجعه کنند مردم اعتراض می‌کنند، اما وقتی در منطقه شوش، مولوی و هرندی همین مرکز دی‌آی‌سی ایجاد می‌شود به دلیل بی‌تفاوتی نوستالژیکی که در این منطقه از گذشته وجود داشته است به نوعی هم‌آمیختگی در این محلات ایجاد شده است و مردم گاهی اوقات نسبت به حضور معتادان بی‌تفاوت می‌شوند، البته ما تلاش می‌کنیم تا این بی‌تفاوتی از این منطقه از بین برود. از همین‌رو طرحی را برای کاهش آسیب در این محلات اجرا می‌کنیم که مرحله اول این طرح یعنی پاکسازی فیزیکی ظاهری را انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: مرحله دوم بحث درمان و اشتغال این افراد معتاد است و همچنین استفاده از ظرفیت‌های محلی مانند مساجد، سازمان‌های مردم نهاد و مدارس برای کاهش‌ آسیب در این منطقه است که به مرور زمان انجام می‌شود. 

اسدی با بیان اینکه مواد مخدر یک مسئله اجتماعی چند وجهی است که یک وجه آن کاهش عرضه و وجه دیگر آن کاهش تقاضا است، تصریح کرد: باید تعادلی بین این‌ها برقرار کنیم که همزمان در کنار جمع‌آوری مواد به همان نسبت به برخی از افراد که آماده ترک هستند، خدمات کاهش آسیب ارائه دهیم و از سوی دیگر به گونه‌ای نباشد که اگر کسی اراده‌ای برای ترک ندارد بتواند به راحتی برای خود در خیابان مصرف کند و از طرفی فردی که اراده برای ترک دارد، هیچ امکاناتی در دسترس او نباشد.

وی ادامه داد: ما به عنوان حاکمیت موظف هستیم افرادی را که در این چرخه قرار نمی‌گیرند، در قالب ماده 16 دستگیر کنیم و همچنین امکاناتی را در اختیار افرادی که اراده برای ترک دارند، قرار دهیم. ما باید بتوانیم بین کاهش عرضه و کاهش تقاضا تعادل برقرار کنیم و براساس جنسیت، شیوع، سن و ... خدمات مناسب ارائه دهیم، در چنین صورتی می‌توانیم بگوییم اوضاع را مدیریت کرده‌ایم. در حال حاضر نیز علیرغم اینکه پلیس مخالف جدی فعالیت دی‌ای‌سی‌ها است، اما دستگاه‌های درمانی و دارویی کشور که متولی این کار هستند، دلایل درمانی برای فعالیت این مراکز دارند و معتقدند باید خدمات کاهش آسیب در این مراکز عرضه شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره درمان معتادان بیمار نیز گفت: اعتبار بیمه درمانی این معتادان امسال حذف شده و قرار است این اعتبار در جای دیگری هزینه شود، اما ما منتظر هستیم که وضعیت بیمه دوباره مشخص شود تا بتوانیم از خدمات بیمه‌ای براساس تبصره 2 ماده 15 که برای افراد بی‌بضاعت است، بیمه این افراد نیز مشخص شده و بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین براساس مصوبات شورا در پروتکل غربال مشخص شده است که سه دانشگاه علوم پزشکی متعهدند، بیمارانی که احتیاج به اقدامات درمانی دارند، در صورت اعزام به بیمارستان خدمات درمانی در اختیارشان قرار دهند، اما چنانچه از مراکز ماده 16اعزام شوند هزینه آن برعهده بهزیستی است و با ارائه مدارک بهزیستی موظف به ارائه پرداخت هستند، البته منتظر تصویب این پروتکل و اعلام آن هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز