خبرگزاری کار ایران

تاکید بر اهدای مستقیم مشتقات خون از طریق فرزیس

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۴۱۹

مدیرعامل سازمان انتقال خون در سی و هشتمین اجلاس مدیران انتقال خون کشور در گزارشی از پایش برنامه ها و نگاه عملیاتی به آینده سازمان، بر اهدای مستقیم مشتقات خون از طریق فرزیس تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، در این نشست، پور فتح‌اله ضمن تشکر از کارکنان سازمان و اهداکنندگان خون برای همکاری در تهیه خون سالم و کافی گفت: ادارات کل انتقال خون واسطه اهداکنندگان داوطلبی هستند که برای رسیدن به کفایت و سلامت خون پیوسته مورد نیاز سازمان و سرمایه های معنوی ما هستند.

 
وی اهداکنندگان و بخش های مرتبط با آنها را خط مقدم سازمان و مهمترین بخش دانست و تاکید کرد: تکریم اهداکنندگان و مزایای بخش اهداکنندگان باید رضایتبخش و مشوق و شایسته این افراد باشد و اتاق هیچ مدیری نباید امکانات بیشتری از بخش اهداکنندگان خون داشته باشد.

پور فتح اله درخصوص اهمیت خوش رویی کارکنان بخش خونگیری گفت: این بخش باید با نشاط ترین قسمت ادارات باشد.

 
مدیرعامل سازمان انتقال خون در بخش دیگری از سخنانش به جشنواره فرهنگی هنری سازمان انتقال خون که هر سال از روز جهانی اهداکنندگان تا سالروز تاسیس سازمان و روز ملی اهدای خون برگزار می شود اشاره کرد و گفت: این برنامه فرصتی برای تولید محتوا در قالب های متفاوت و جذاب و مشارکت دادن هنرمندان کشور در فرهنگ سازی اهدای خون است. 
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به کاهش نیاز کشورهای دنیا به خون کامل در سال های اخیر و اهمیت یافتن فرآورده های خون و اهدای مستقیم مشتقات پلاسما به روش فرزیس، اظهار داشت: اهدای مشتقات خون به روش فرزیس در جهان در حال افزایش است و دریافت خون کامل روند رو به کاهش دارد.
 
وی با اشاره به روند کاهشی اهدای خون کامل در کشورهایی چون آمریکا و کاهش میزان نیاز به خون به خاطر مدیریت خون بیمار گفت: با کاهش نیاز به خون کامل، مصرف فرآورده های مشتق از پلاسما  و  IVIGدر مصارف انسانی رو به افزایش است زیرا علم پزشکی به نقش آن در تنظیم ایمنی پی برده است و از سویی بیماری های خود ایمنی در دنیا رو به افزایش است. همچنین شواهدی از تاثیر این محصول در درمان و جلوگیری از زوال عقل وجود دارد که اگر سازمان غذا و داروی آمریکا درمان با آن را تایید کند، دنیا با بحران   IVIGمواجه می شود؛ چراکه جهان همچنان با پدیده سالمندی جمعیت روبه رو است.
 
دکتر پور فتح اله با اشاره به تولید 400 هزار لیتر پلاسما گفت: برای تامین نیاز کشور دست کم باید این تولید دو برابر شود و طبق دستور العمل سازمان جهانی بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیماری های منطقه ای و جغرافیایی باید هر منطقه برای داروهای پلاسمایی مورد نیاز خود از پلاسمای همان منطقه استفاده کند.
 
وی با اشاره به حرکت سازمان انتقال خون به سمت پلاسما و فرزیس گفت: برای درمان بیماری های مربوط به خون های کمیاب در آینده نزدیک گلبول قرمز نیز به روش فرزیس دریافت خواهد ش و اهدای خون به روش فرزیس باید در ادارات کل نهادینه شود و روی آن سرمایه گذاری کنید.
 
پور فتح اله از تعهد سازمان به تولید 200 هزار لیتر پلاسما به این روش تا سال 1400 خبر داد و افزود: بهتر است روی مراکز جامع در مناطق پر جمعیت تمرکز شود و از گسترش انتقال خون در شهرهای کوچک و کم بازده خودداری کنید زیرا این کار معقول، منطقی و مقرون به صرفه نیست.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون با تاکید بر تمرکز گرایی گفت: در حال حاضر، انجام تست ها در 9 مرکز منطقه ای انجام می شود و تولید فرآورده ها هم به این سمت پیش می رود و لازم است این کار تحت استانداردهای خاص و به صورت انبوه و صنعتی انجام شود و لازمه آن وجود مراکزی با استانداردهای بالا است و وجود 5- 4 مرکز با این ویژگی کفایت می کند.
 
وی به طرح ساماندهی و آزمایش و غربالگری اهداکنندگان بار اول و نقش آن در سلامت خون اهدایی و رسیدن به ریسک صفر انتقال خون اشاره کرد و گفت: این برنامه باید در استان ها گسترش یابد.
 
پورفتح اله از نبود رخدادهای مثبت در 16 استان اجراکننده این طرح خبر داد و گفت: پس از اجرای این طرح، 3 استان هیچ رخداد هپاتیت  Bگزارش نکرده اند و در 3 استان دیگر نیز هیچ مورد هپاتیت  cگزارش نشده است.
 
وی تاکید کرد: رسیدن به ریسک صفر آرزویی است که انتقال خون های دنیا در پی آن هستند و امید است، ما از اولین کشورهایی باشیم که بتوانیم به آن دست یابیم.
 
پور فتح اله همچنین از بازیافت 50 درصد پلاسمای خون های اهدایی در ایران خبر داد و گفت: تولید پلاسمای ایران باید به سمت تولید خمیر پلاسمایی برود و این کار افزایش ارزش افزوده و امکان انتخاب بهترین پالایشگر با توجه به محصول مورد نیاز را در پی دارد و بدین ترتیب دستیابی به صنعت پلاسما در ایران ساده تر می شود.
 
وی به مدیران استانی توصیه کرد: تولید خون را با توجه به تامین شبکه خونرسانی کشور در نظر داشته باشند و تنها رفع نیاز استان خود را مد نظر نداشته باشند. 
 
وی همچنین درخصوص ماموریت های نوین سازمان افزود: پذیره نویسی سلول های بنیادی 100 هزار داوطلب اهدای سلول های بنیادی، دسترسی به آزمایشگاه سازگاری سنجی با تاییدیه بین المللی و روش جداسازی سلولی معتبرسازی شده، متمرکز سازی آزمایش های سلامت و ساماندهی اهدای پلاسمای اختصاصی از دیگر برنامه های پیش روی سازمان است.

گفتنی است، گسترش استانی پذیره نویسی سلول های بنیادی با توجه به اهمیت ویژگی های ژنتیکی بومی، تولید پلاسمای اختصاصی، اهمیت به آموزش و پژوهش و توجه و پایش و تحلیل اطلاعات مربوط به اهداکنندگان و بیماران در استان ها نیز از جمله مواردی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز