خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخابات شورایاری‌ها در تیرماه برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۳۷۴

رئیس کمیته نظارت شورا با بیان اینکه شورا نباید در اجرای برگزاری انتخابات ورود کند، گفت: ما مجری نیسیتم و تنها بر اجرای صحیح انتخابات نظارت داریم.

افشین حبیب‌زاده (رئیس کمیته نظارت  شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با ایلنا، با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در تصمیمات محلات،‌ گفت: باید با حضور شورایاری‌ها میزان مشارکت مردم در اداره محله و به طبع آن اداره شهر افزایش پیدا کند. مردم باید بتوانند در فرایندهای تصمیم‌سازی شرکت کنند و در  محلات خود تصمیم‌گیرنده باشند.

وی با اشاره به اینکه از زمان تاسیس شورایاری‌ها در دوره اول شورای شهر، این نهاد موفقیت‌ها و نقاط ضعفی داشته است، افزود: در پی آن هستیم که در دوره پنجم شورای شهر، نقاط ضعف شورایاری‌ها را برطرف و نقاط  قوت را تقویت کنیم و به نظر این امر تحقق پیدا خواهد کرد.

او درباره علت طولانی شدن بررسی آیین‌نامه شورایاری‌ها که باعث ایجاد برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر عدم  تمایل شورای پنجم برای برگزاری انتخابات شورایارای‌ها شد، افزود: یکی از مسائلی که انتخابات شورایاری‌ها با آن مواجه بود، به جایگاه قانونی آن برمی‌گشت که در برخی مباحث از سوی مسئولان مورد تردید  قرار داشت. در نتیجه رایزنی برای اصلاح برخی بندها و ارجاع به مجلس شورای اسلامی و برطرف کردن آن باعث طولانی شدن پرونده شورایاری‌ها در بحث تصویب آیین‌نامه و اساسنامه شد.

وی با اشاره به برخی ایرادات مطرح شده گفت: مجلسی‌ها معتقد بودند،‌ چون انتخابات شورایاری در رده یک انتخابات سراسری است، در نتیجه نیازمند قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است. همچنین درباره هزینه برگزاری انتخابات نیز مخالفت‌هایی وجود داشت‌ و به هزینه‌ برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، ایرادتی وارد بود، مجلسی‌ها بر این نظر بودند، از آنجایی که برگزاری انتخابات شورایاری جایگاه قانون مشخصی ندارد، لذا هزینه‌کرد آن نیز با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: در نتیجه برخی از این قبیل ایرادات باعث شد تا شورای عالی استان‌ها هم وارد شود و مصوباتی را تقدیم مجلس کند و با مسئولان برگزاری مذاکراتی داشته باشند تا ایرادها برطرف شود.

حبیب‌زاده با بیان اینکه انتخابات شورایاری‌ها در تیرماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها هستیم، هر مانعی که در آیین‌نامه وجود دارد، باید برطرف و تکمیل شود.

او درباره مخالفت برخی اعضای شورای شهر درباره حضور اعضا در ستاد شورایاری به عنوان مجری اظهار داشت: ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، متشکل از ۷ نفر از اعضای شورای شهر است. شورایاری نهادی مردمی است که از درون مردم شکل می‌گیرد. کار شورای شهر بسترسازی، تدوین و هماهنگی آیین‌نامه‌ها و همچنین تسهیل امور برای رسیدن شورایاری‌ها به اهدافش است.

وی تصریح کرد: شورایاری یار شورای شهر است و از آنها خواسته می‌شود، در بخشی از وظایف شورای شهر کمک کنند، اما اینکه چه کسانی در محله این کار را انجام دهند، با تصمیم شورا به انتخاب مردم سپرده شد. در نتیجه شورایاری‌ها ذیل شورای شهر فعالیت می‌کنند، به همین جهت نمایندگانی که از طرف مردم انتخاب می‌شوند، در چارچوب وظایف مشخص فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیته نظارت شورا با بیان اینکه شورا نباید در اجرای برگزاری انتخابات ورود کند، گفت: اعضای شورای شهر باید نظاره‌گر باشند و در صورتی که نیاز بود به مساله اجرا ورود کنند. از شهرداری، فرمانداری و آموزش و پرورش  تقاضا شده است تا در اجرای بهتر انتخابات مشارکت داشته باشند. جایگاه ستاد شورایاری، جایگاه نظارتی است، ما مجری نیسیتم و تنها بر اجرای صحیح انتخابات نظارت داریم.

وی با اشاره به اینکه تقریبا تمامی نکات مربوط به آیین‌نامه مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: موارد مورد نظر ما در آیین‌نامه‌ها به تصویب رسیده است و نکته خاصی برای بررسی نمانده است.

او با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر سیاسی‌شدن شورایاری‌ها گفت: من به این نقد باور ندارم و معتقدم شورایاری وجه سیاسی به خود نگرفته است. شورایاری همانند شورای شهر نهادی سیاسی نیست، تنها یک نهاد شورایی مدیریتی است که در گذشته نیز سیاسی نبوده و از این به بعد نیز نخواهد بود.

 عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شورایاری‌ هنوز نهاد نوپایی است، افزود: علی‌رغم اینکه نزدیک به ۴ دوره از فعالیت شورایاری‌ها می‌گذرد، اما هنوز نوپا هستند و به مرور دوران تکاملی خود را طی می‌کنند. به نظر من حتی شورای شهر نیز نهاد نوپایی است چه برسد به شورایاری‌ها!

حبیب‌زاده با انتقاد از جایگاه شورای شهر که تنها به نهاد تصمیم‌گیر در سطح شهرداری تبدیل شده است و در سطح شهر، هنوز جایگاه تصمیم‌گیری ندارد، گفت: شورای شهر تنها در باب وظایف شهرداری قادر به تصمیم‌گیری است، نه در ارتباط با وظایف شهر و باید گفت که شورای شهرداری است، نه شورای شهر! در نتیجه خود این نهاد نیز از نظر من نوپا است که یکی از نقاظ ضعف شورا محسوب می‌شود. وقتی شورای شهر از این نقطه ضعف برخوردار است، قطعا شورایاری‌ها که نهاد زیرمجموعه شورا محسوب می‌شوند نیز از آن مستثنی نیستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز