خبرگزاری کار ایران

رییس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد:

وجود ۷۰۰۰ فیزیوتراپیست در کشور

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۷۵۱

رییس‌کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه حدود ۷۰۰۰ فیزیوتراپیست در کشور وجود دارد، گفت: وقتی بین تعرفه و هزینه‌های درمان تطابقی وجود ندارد و بیمه تامین اجتماعی یک سال است که مطالبات را پرداخت نکرده، طبیعتا کیفیت خدمات کاهش یافته و مردم دچار آسیب می‌شوند.

به گزارش ایلنا و بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر محمدرضا ظفرقندی درسومین کنگره بین‌المللی و سی‌امین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران، با بیان اینکه جایگاه فیزیوتراپی در عمل و در آینده، باید به صورت دیگری دیده شود، افزود: واقعیت این است که ما گاهی به یکسری مسائل عادت کرده‌ایم. به عنوان مثال فکر می‌کنیم طبیعی است که بیمار بعد از عمل جراحی درد داشته باشد، اما اصلا اینطور نیست. متاسفانه همچنان هم عده‌ای تصور می‌کنند که بعد از یک عمل جراحی بزرگ، فرد از کار افتاده می‌شود، ‌ اما در حال حاضر به عنوان مثال در اعمال جراحی قلب، شاهد بازتوانی قلب هستیم و می‌بینیم که بیماران بعد از این اقدامات، ‌ شاداب به زندگی برمی‌گردند.

رییس‌کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نباید نگاهمان به حوزه فیزیوتراپی، نگاهی ثانویه باشد، گفت: در دنیا هم اینگونه نیست، بلکه نگاه به فیزیوتراپی، نگاهی فعال چه در زمینه کنترل درد، ‌ چه در زمینه عملکرد و کیفیت زندگی است. بنابراین باید جایگاه این رشته متعالی شده و ضریب نفوذ و ضریب اثرش در همه شاخه‌ها دیده شده و ارتقاء یابد.

ظفرقندی با اشاره به اینکه امروز ۲۲ خرداد روز کودکان کار است افزود: ما پزشک هستیم و نگاهمان فقط، نگاه صِرف به یک فرمول ریاضی نیست. وجود پدیده کودکان کار برای همه غصه است و جامعه پزشکی هم نمی‌تواند نه به لحاظ اجتماعی و نه از نظر پزشکی نسبت به این پدیده بی‌تفاوت باشد. باید توجه کرد که هدف ما در جامعه پزشکی مردم و همین کودکان هستند. اثرات سوئی که زندگی این کودکان در وضعیت پزشکی و روان‌پزشکی‌ خودشان و جامعه ایجاد می‌کند، مهم است و ما در قبال همه این‌ها مسئولیم.

وی با اشاره به وجود حدود ۷۰۰۰ فیزیوتراپیست در کشور، اظهار کرد: زمانی ایده‌آل ما این بود که PHD‌های حوزه فیزیوتراپی را تقویت کنیم، اما امروز باید از این حد بگذریم؛ چراکه دنیا هم گذشته است. در حال حاضر ما از بحث دکترای حرفه‌ای عقب افتادیم. در حال حاضر سازمان نظام پزشکی، شورای‌عالی سازمان و کمیسیون‌های شورای‌عالی باید به صورت فعال وارد عرصه شوند و با تعامل وزارت بهداشت کارها را پیش بریم. باید بتوانیم این جایگاه را تعریف کنیم تا این حوزه به جایگاه اصلی‌اش بازگردد.

ظفرقندی ادامه داد: برای این اقدام یک راه اثباتی و یک راه سلبی داریم؛ راه اثباتی این است که ما خودمان به دنبال جایگاه‌مان رفته، آن را تعریف و پیگیری کرده، به قانون عمل کنیم و مبانی قانونی را رعایت کنیم. در عین حال باید از تعدی‌هایی که به حرفه می‌شود، جلوگیری کنیم. تعدی به امور حرفه خط قرمز سازمان نظام پزشکی است. بی‌حرمتی، توهین و ... خط قرمز ماست. خوشبختانه جامعه پزشکی در مقابل این موارد موضع‌گیری می‌کند و به انسجام رسیده است. باید توجه کرد که آسیب‌ها، حرفه را از اعتماد مردمی ساقط کرده و با این اتفاق اثربخشی کاهش می‌یابد و همه درمان‌ها و گفته‌ها با تردید مواجه می‌شود.

رییس‌کل سازمان نظام پزشکی افزود: راه سلبی هم این است که خودمان در مسیر سلبی حرکت کنیم. به‌طوری که پالایش درونی انجام داده و حرکت‌ها را بر اساس موازین انجام دهیم. این کار انجمن‌هاست. طبیعتا یکی از اقدامات‌مان بحث اقتصاد سلامت حرفه است که در این زمینه باید دست به دست هم داده و حرفه را حفظ کنیم.

ظفرقندی تاکید کرد: با افزایش هزینه‌هایی چون تورم و هزینه‌های جانبی اقدامات درمانی، تعرفه‌ها نیز باید رشد کنند. ‌رشد تعرفه باید مطابق با رشد هزینه‌ها بوده و تعرفه باید قانونی و واقعی باشد. تعرفه‌هایی که روزبروز از اقتصاد واقعی سلامت عقب است، ناچارا منجر به نزول ارائه خدمت می‌شود. البته ما با تمام توان خدمات‌مان را ارائه می‌دهیم، ‌ اما وقتی یک بیمارستان یا درمانگاه نمی‌تواند امکانات لازم را تهیه کند، کیفیت کاهش می‌یابد. بنابراین کاهش کیفیت به معنای کاهش خدمت ما نیست، بلکه ما با تمام توان در هر اتفاقی اعم از جنگ، سیل و... خدمات‌مان را انجام می‌دهیم. در این زمینه جامعه پزشکی همواره سربلند است. صحنه‌هایی که در سیل اخیر دیدیم باعث غرور و افتخارمان بود.

وی همچنین اظهار کرد: حال وقتی بین تعرفه و هزینه‌ها تطابقی وجود ندارد و بیمه تامین اجتماعی یک سال است که مطالبات را پرداخت نکرده، طبیعی است که عدم توازن در اقتصاد سلامت و عدم پرداخت تعرفه واقعی مردم را دچار آسیب می‌کند. امیدوارم این نکات را در دستور کار قرار داده و دست به دست هم دهیم تا این سرفصل‌ها تحقق یابد. همچنین امیدوارم برای آینده فیزیوتراپی کاری کنیم که بیماران‌مان درد نکشند، به زندگی با کیفیت بازگشته و در عین حال قبل از پیشرفته شدن بیماری، اقدام درمانی را برای بیمار انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز