خبرگزاری کار ایران

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

تحریم‌های ظالمانه اقدامات ایران در مبارزه با مواد مخدر را کند کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۰۲۱

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس آمارهای سازمان ملل ۷۵ درصد کشفیات تریاک، ۶۱ درصد مرفین و ۱۷ درصد هروئین در جهان در جمهوری اسلامی ایران کشف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود با اشاره به برنامه‌های این ستاد در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: اراده و خواست عمومی جامعه در حوزه مبارزه با مواد مخدر در جامعه در حال شکل گیری است و این موضوع در حال تبدیل شدن به یک موضوع اجتماعی است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای سازمان ملل ۷۵ درصد کشفیات تریاک جهان، ۶۱ درصد مرفین و ۱۷ درصد هروئین در جهان در جمهوری اسلامی ایران کشف می‌شود. همچنین در سال ۲۰۱۷ در ایران حدود 21 تن هروئین کشف شده است اما در کل اروپا چهار تن کشف شده است. همچنین بر اساس آمار سازمان ملل میزان کشفیات در کشور مبدا کمتر از ۳۰۰ تن است این در حالی است که ایران سالانه بیش از ۸۰۰ تن کشفیات انواع مواد مخدر دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها هدفی برای مبارزه با مواد مخدر ندارند اما جمهوری اسلامی ایران قصد مبارزه دارد اما تحریمهای ظالمانه اقدامات ایران را بسیار کند کرده است. امروزه کشفیات مواد مخدر بدون تجهیزات به روز امکان پذیر نیست و تحریمها مانع استفاده از این تجهیزات برای ایران شده است.

مومنی خاطرنشان کرد: در سی سال گذشته 41 هزار عملیات برای مبارزه با مواد مخدر انجام شده و 12 هزار تن مواد کشف شده است.

مومنی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی به نمایندگی از تمام جهان در حال مبارزه با مواد مخدر است، گفت: کمک‌های جهانی در حد تقدیر و تشکر بوده البته ما به آنها اعلام کردیم که به کمک‌شان نیازی نداریم اما باید نقش خود را در زمینه مبارزه با مواد مخدر ایفا کرده و با اعمال تحریم‌ها برای ما ایجاد مزاحمت نکنند چرا که تحریم امکان تلاش را از ما می‌گیرد و آنها خودشان باید در کشورهایشان با مواد مخدر مقابله کنند، چرا که تحریم‌ها باعث می‌شود تجهیزات بروز نداشته تا با مشکل در حوزه مقابله مواجه شویم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در 30 سال گذشته، 41 هزار عملیات در حوزه مقابله با مواد مخدر انجام شده و 12 هزار تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است. همچنین بیش از دو هزار کیلومتر از مرزها مسدود شده که همین امر هزینه بسیاری برای جمهوری اسلامی ایران داشته است و بر اساس برآوردها و پیمایش‌هایی که صورت گرفته بیش از 11 درصد از تولید ناخالص ملی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای مقابله و برخورد با مواد مخدر هزینه شده است.

وی ادامه داد: آمریکا بیش از یک میلیون و 500 هزار زندانی دارد که 47 درصد از این تعداد زندانی مستقیما به دلیل مواد مخدر در زندان هستند اما 70 درصد زندانیان ایرانی  به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند همچنین 20 میلیون از جمعیت بالای 12 سال در آمریکا یک بار مواد مخدر را مصرف کرده‌اند و 70 هزار و 237 نفر نیز در همین رابطه در ‌آمریکا به دلیل استفاده از مواد مخدر فوت شده‌اند در حالی که در سال 97 تنها 3672 نفر در ایران به دلیل مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اقدامات پیشگیرانه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مقدمات طرح یاری‌گران که از برنامه‌های پیشگیری ما برای مبارزه با مواد مخدر است فراهم شده و در این خصوص توافقات خوبی با آموزش و پرورش داشته‌ایم و در این تفاهم‌نامه‌ها و همکاری‌های همه جانبه موضوعاتی از جمله اقدامات پیشگیرانه در کتب درسی نیز مطرح شده است که در حال بررسی آن هستیم و امیدواریم بتوانیم از این طریق اقدامات موثری در خصوص پیشگیری از مصرف مواد مخدر انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما امیدواریم یک تلاش جمعی و ملی برای پیشگیری از مواد مخدر صورت بگیرد البته در کنار آن نیز باید تلاش کنیم که عرضه مواد مخدر نیز صورت نگیرد اما همان طور که گفتم باید با تقاضا نیز مقابله کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در دو ماه گذشته 142 تن انواع مواد مخدر در کل کشور کشف و ضبط شده است تصریح کرد: در این مدت 545 عملیات منجر به درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 107 درصد رشد داشته‌اند. همچنین تعداد کشته شدگان از عناصر توزیع کننده مواد مخدر 155 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است در حالی است که ما مانند سال گذشته در این مدت تنها یک شهید تقدیم کرده‌ایم.

مومنی خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت 5677 خودرو از اموال قاچاقچیان شناسایی و توقیف شده است که نسبت به سال گذشته 56 درصد افزایش داشته است. همچنین اقدامات ما در حوزه مقابله و پیشگیری و درما ن در طول این مدت توسعه و پیشرفت داشته و از اولویت‌های ما به غیر از درمان و مقابله پیشگیری از مصرف مواد مخدر است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش کشف ماده مخدر شیشه در دو ماه گذشته تشریح کرد: در این مدت ما توانسته‌ایم بیش از چهار تن شیشه کشف کنیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1145 درصد افزایش داشته است در حقیقت در کارهای مقابله‌ای تمرکز ما بیشتر بر روی مواد پرخطر است.

وی با اشاره به جمع آوری معتادان متجاهر در سطح کشور گفت: در تهران 15 هزار معتاد متجاهر و در کل کشور 60 هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری و نگهداری شده‌اند. همچنین به زودی مراکزی برای معتادانی که دارای بیماری خاص هستند راه‌اندازی می‌شوند و وزیر بهداشت در تماسی که در همین رابطه با ما داشته‌اند اعلام کردند که مقدمات راه‌اندازی این مرکز فراهم شده است.

وی درباره آمار معتادان متجاهر گفت: بسیاری از معتادان متجاهر از خانواده‌هایشان رانده شدند از همین رو سرشماری و آمار دقیقی درباره آنها وجود ندارد و در آمار ارائه شده احتمال چند درصد ضریب خطا نیز وجود دارد کما اینکه ممکن است برخی از آ‌مارها نیز تکراری باشند از همین رو ما سامانه‌ای برای ثبت دقیق آمار معتادان متجاهر جمع‌آوری شده ایجاد کردیم تا بتوانیم از طریق عنبیه این افراد اطلاعات آ‌نها را ثبت و آمار دقیقی از آنها به دست بیاوریم.

مومنی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آمارهای مربوط به اعتیاد دانش آموزان گفت: بر اساس آمارها 2.1 درصد از دانش‌آ‌موزان اعتیاد داشته که این آمار افزایش نداشته است متاسفانه قاچاقچیان و عرضه کنندگان مواد مخدر همین مواد مخدر موجود را در بسته‌های جدید و با تبلیغات متنوع نشان داده و هدف آنها نیز جوانان و دانش آموزان هستند البته اقدامات پلیس در اطراف مدارس نیز تشدید شده و ما به توفیقات خوبی در این زمینه دست یافته‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از مواد پرمصرف در بین دانش آموزان ماده مخدر گل بوده است که با آگاه‌سازی‌هایی که انجام شده روند افزایشی مصرف گل در بین دانش آموزان متوقف شده است.

وی همچنین درباره کشف و شناسایی اموال قاچاقچیان گفت: ما در این زمینه نیازمند اصلاح و بازنگری قوانین هستیم و پیشنهادات‌مان را در این زمینه به صورت کتبی به مراجع ذیصلاح اعلام کرده‌ایم و امیدواریم با هماهنگی با دولت ا صلاح قوانین و بازنگری در خصوص آنها صورت بگیرد. البته قطعا اصلاح قوانین نیز زمان‌بر است. از سوی دیگر شناسایی اموال قاچاقچیان که ناشی از جرم باشد یک فرآیند طولانی داشته از همین روی ما معتقدیم باید در این خصوص اصلاح قوانین حتما انجام شوند.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر تولید و کشت ماده مخدر گل در ارتفاعات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارتفاعات بیش از دو هزار متر توسط پلیس و نیروهای امنیتی به صورت مداوم رصد می‌شود همچنین چنانچه اخباری در خصوص کشت و تولید به ما برسد بلافاصله در خصوص آن برخورد خواهیم کرد. چنین موضوعی در خصوص ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد صحت ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز