خبرگزاری کار ایران

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر به ایلنا خبر داد:

کاهش دستگیری عناصر اصلی توزیع‌کننده مواد مخدر و افزایش مقابله با خرده‌فروشان

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۵۵۷

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش دستگیری عناصر اصلی توزیع‌کننده مواد مخدر و افزایش مقابله با خرده‌فروشان خبر داد.

سردار ناصر اصلانی (معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره کشفیات مواد مخدر در دو ماهه فروردین و اردیبهشت در سطح کشور گفت: در دو ماه ابتدای سال جاری ۱۴۳ تن و ۶۲۳ کیلو انواع مواد مخدر از سطح کشور کشف و ضبط شده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۷ تن ۶۳۰ کیلو انواع مواد کشف شده بود و در مجموع امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد رشد کشفیات مواد مخدر داشتیم.

وی ادامه داد: در میان مواد مخدر کشف شده تریاک دارای بالاترین رتبه و پس از آن حشیش،‌ هروئین، مرفین، شیشه و سایر موارد هستند. همچنین در بحث عملیات‌های منجر به درگیری با قاچاق‌چیان مواد مخدر در دو ماه ابتدای سال جاری ۱۰۷ درصد افزایش عملیات درگیری با قاچاقچیان را داشتیم که نشان از چابکی نیروهای ما در پلیس، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و بسیج  است.

 معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آمار دستگیرشدگان در بحث مواد مخدر در دو ماه ابتدایی سال ۹۸ گفت: در بحث دستگیری نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد افزایش دستگیری را شاهد بودیم. بیشترین رشد دستگیری نیز در رابطه با معتادان متجاهر بوده است. یکی از اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر موضوع پیشگیری است و از ابتدای ورود سردار مومنی تا به امروز بیش از ۱۲۵۰۰ معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع‌آوری شده‌ است و در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند. همچنین بیش از ۱۹۵۰۰ معتاد متجاهر نیز در سایر استان‌ها جمع‌‌آوری شده‌اند. فرآیند جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز شامل شناسایی، دستگیری، سامان‌دهی، نگهداری، درمان، توانمندسازی، صیانت و اشتغال است و مجموعه ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی و پلیس و سازمان فنی و حرفه‌ای در این فرآیند نقش دارند و به دنبال این هستیم تا بتوانیم با انجام این فرآیند پس از اتمام سم‌زدایی در خصوص صیانت و توانمندسازی این افراد قدم برداریم.

اصلانی با اشاره به تفاهم‌نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با سپاه پاسداران برای ایجاد مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان (مراکز ماده ۱۶) در ۱۰ کلانشهر تصریح کرد: بعد از تهران استان‌های فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی دارای بیشترین معتادان متجاهر هستند. متاسفانه در تمام کلانشهرها معتادان متجاهر جمعیت بیشتری دارند و این‌ها یک معضل جدی برای ما هستند. البته برنامه‌ریزی‌هایی برای ساماندهی معتادان متجاهر در این کلانشهرها صورت گرفته است، از جمله افتتاح مراکز نگهداری و توانمندسازی معتادان متجاهر در استان‌های قم و کرمان که امیدواریم بتوانیم با این اقدامات وضعیت معتادان متجاهر را در کلانشهرها مدیریت کنیم.

کاهش دستگیری عناصر اصلی توزیع‌کننده مواد مخدر و افزایش مقابله با خرده‌فروشان

وی با اشاره به ضعف قوانین در خصوص نگهداری معتادان متجاهر گفت: در این خصوص ورود کرده‌ایم و امیدواریم با همکاری مجلس قوانین مربوط به نگهداری معتادان متجاهر اصلاح شود.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: در دوماهه ابتدای سال جاری ۲۳۹ باند شناسایی و منهدم شده‌اند. همچنین در این مدت انهدام کارگاه شیشه ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و این امر به دلیل کنترل مرزها و ممانعت از ورود پیش‌سازها است و ما موفق شدیم ۷۸ درصد ورود پیش‌ساز‌ها به صورت قاچاق به کشور را کاهش دهیم.

او ادامه داد: در واقع یکی از عوامل موثر در این زمینه اقدامات حفاظتی خوبی است که در مرزها انجام شده و کماکان ادامه دارد. همچنین از آنجا که این پیش‌سازها تنها برای تولید مواد مخدر به کار برده نمی‌شود و در صنعت داروسازی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود، در کمیته ملی پیش‌سازها که در ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند، نیازسنجی شده است و پیش‌سازها براساس نیاز این صنایع وارد می‌شوند و نظارت و کنترل بر کارخانه‌ها نیز بیشتر شده است تا پیش‌سازها خارج از نیاز کارخانجات وارد نشوند، این نظارت‌ها نیز توسط دانشگاه‌های علوم‌پزشکی پلیس و ستاد انجام می‌شود.

اصلانی درباره توقیف اموال قاچاقچیان و ضربه به بنیان‌های اقتصادی این افراد گفت: در این مدت توقیف خودروهای قاچاقچیان ۵۶ درصد و شناسایی اموال قاچاقچیان ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. همچنین در بحث دستگیری عناصر اصلی توزیع‌کنندگان مواد مخدر کاهش دو درصدی داشتیم، اما در بحث دستگیری خرده‌فروشان با افزایش ۴۸ درصدی روبه رو بودیم و در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر طی دوماه گذشته ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز