خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی:

بودجه‌های پژوهشی دستگاه‌های دولتی به سمت دانشگاه‌های کشور هدایت شوند

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۱۲۸

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم دیدار رییس جمهور با جمعی از اساتید و پزشکان تصریح کرد: امسال حداقل ۲ هزار میلیارد تومان بودجه پژوهشی در دستگاه‌های دولتی قابل شناسایی است که اینها قابل هدایت به دانشگاه‌های کشور است تا پایان‌نامه‌ها و پروژه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی آنها معنادار شود.

به گزارش ایلنا، حسین سلیمی که در این مراسم به نمایندگی از استادان دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سخن می‌گفت، با طرح سه مسئله اصلی خاطرنشان کرد: نکته اول درباره مفهوم هادی ما در آموزش عالی کشور است. ما در دوره‌ای سعی کردیم مفهوم دانشگاه کارآفرین را به عنوان مفهوم هادی جدید خود در مسیر پیشبرد امور آموزش عالی انتخاب کنیم ولی با توجه به اینکه دانشگاه کارآفرین به معنای جدیدش بیرون آمده از فضای اقتصاد سرمایه‌داری است که در درون آن سرمایه‌گذاران معین در حوزه دانش‌بنیان و در بخش خصوصی وجود دارند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به کارکردهای متفاوت دانشگاه در جامعه ایران اظهار داشت: پیشنهاد من این است که مفهوم دانشگاه معرفت آفرین و تاثیرگذار اجتماعی را جایگزین مفهوم دانشگاه کارآفرین کنیم. البته لازم به ذکر است که کارآفرینی نیز در این مفهوم وجود دارد. علاوه بر کارآفرینی، حوزه دانش بنیان نیز در این مفهوم حضور دارد؛ اما در جامعه فعلی نیاز ضروری، نیاز به دانشگاه معرفت آفرین است.

وی در ادامه افزود: دانشگاه ما فقط محدود به حوزه تکنولوژی و علوم پایه نیست. البته این سخن به معنای بی نیازی به این حوزه ها نیست. در شرایط کنونی جامعه ما، توجه به معرفت‌افزایی در زمینه حوزه هایی که در بنیاد فرهنگی جامعه وجود دارد مثل ادبیات، تاریخ، حقوق و زمینه‌های دیگر مورد نیاز است. ما نیاز به دانشگاهی داریم که هم معرفت بیافریند که ما برای درس ادبیات و تاریخ خود حتی تاریخ بعد از انقلاب اسلامی نیازمند متون خارجی نباشیم و هم تاثیر‌گذاری اجتماعی بکند.

دکتر سلیمی در ادامه سخنان خود با اشاره به نکته دوم در خصوص "مفهوم تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه‌ها" اظهار داشت: به یاد دارم جناب آقای دکتر روحانی، پنج سال و اندی پیش که بنده مسئولیت دانشگاه علامه طباطبایی را قبول کردم، حضرت‌عالی مطالبه‌ای از دانشگاه داشتید مبنی بر آنکه چرا دانشگاه ها برای حل مسائل کشور وارد نمی‌شوند؟ امروز به نظرم این خبر خوش برای جامعه ما وجود دارد که دانشگاه‌ها تمام قد و با تمام توان خود در این زمینه وارد شده‌اند. همکاران شما در دانشگاه ها اعم از اساتید که همواره پشت شما و دولت شما خواهند بود و مسئولان دانشگاه‌ها علی‌رغم تمام مضیقه‌هایی که داشته‌اند یکی از سریع‌ترین نرخ‌های رشد دانشگاهی را در تاریخ دانشگاه‌های کشور به وجود آورده‌اند، چه در حوزه سخت‌افزاری و چه در حوزه ساخت و ساز.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه برخی از دانشگاه‌های کشور مانند علامه طباطبایی که قبلاً مثل یک بیابان بودند، امروز بخشی از آن به زیباترین دانشگاه‌های منطقه بدل شده خاطرنشان کرد: در شرایطی که دانشگاه ها در مضیقه مالی قرار داشتند و بدون آنکه پول بیشتری از دولت طلب کنند، برای حل بسیاری از مشکلات کشور آستین بالا زدند و به میدان آمدند. امروز از استحصال چاه‌های نفتی تا حل مشکلات صنایع مختلف - تا پس از جلسه‌ای که با دکتر جهانگیری داشتیم حل مسائل اقتصاد کلان کشور که هم اکنون خوشه‌هایی تشکیل شده است- راه حل ارائه داده‌اند و برای حل مسائل و معضلات اساسی کشور همچون مسائل پولی و بانکی کشور، مسئله سرمایه اجتماعی و راه‌های بازسازی آن و فضای مجازی و دهها مسائل دیگر به میدان آمده‌اند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: در اجلاس آینده روسای دانشگاه‌ها که با حضور وزیران برگزار می شود، بتوانیم میدان وسیع‌تری را برای حل مشکلات اجتماعی بگشاییم. امروز دانشگاه‌های ما چه به لحاظ بازسازی سرمایه انسانی خود و چه به لحاظ تولید پژوهشی خود تقریباً به قله‌ای رسیده‌اند که در تاریخ دانشگاه‌های کشور بی‌سابقه است.

دکتر سلیمی تصریح کرد: ما احتیاج به پشتیبانی در چند زمینه داریم؛ نخست در زمینه بازطراحی و پیکربندی جدید در بودجه کشور. در این زمینه، خواهشمندیم هزاران میلیارد بودجه پژوهشی که در دستگاه‌های دولتی وجود دارد به سمت دانشگاه‌های کشور هدایت شوند. امسال حداقل ۲ هزار میلیارد تومان قابل شناسایی است که اینها قابل هدایت به دانشگاه‌های کشور است که پایان نامه ها و پروژه ها و فعالیت های پژوهشی آنها معنادار شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان سخنان خود و در زمینه نیاز به پشتیبانی خاطرنشان کرد: نیاز دوم ما این است که در شرایط کنونی که بسیاری از دانشگاه‌ها برای حضور در فضای جهانی احتیاج به پشتیبانی دارند، خودمان را محدود نکنیم.. دانش یک شبکه جهانی است و ما بسیار راحت امکان حضور در این فضا را داریم. تقاضا دارم با تمهیداتی که سنجیده می‌شود، امکان حضور در این فضای جهانی را بیشتر کنید. بارها در حضور مسئولان ارشد اجرایی کشور عرض کرده‌ام اجازه دهید که دانشگاه‌های کشور برای شما فکر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز